Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rugklachten bikefit

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 aug 2020 12:42

Paar opmerkingen/vragen:
- iemand een foto van renner op de fiets met een 'correct' gekanteld bekken?
- als je de neiging hebt naar achter te schuiven op zadel. Mijn eerste reactie zou zijn het zadel gewoon naar achter te schuiven. Misschien is je 'natuurlijke' positie idd meer naar achter zittend. Al zit je al redelijk naar achter.
- je zadel is 3 cm hoger gezet; best veel. Was dat voordien ok?
- fietsen is dan wel weinig belastend op zich. Maar als je 'verkeerd' zit met last ga je dikwijls compenseren met nog meer last op andere plaatsen. Een voorbeeld hier thuis; renner last van een spier rechts, overcompenseert met linkerbeen en klaagt dan van knie links. Zou je enkel knie links behandelen zou je nooit tot een oplossing komen.
Ik wil hiermee zeggen: laat je eens door kine onderhanden nemen; misschien heb je ergens spieren die gewoon niet sterk genoeg zijn om je lang op een fiets te houden. En moet eerst daar aan gewerkt worden.

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 31 aug 2020 14:52

Ik heb lange tijd met dezelfde klachten gelopen en nog steeds heb ik (wat) last van de onderrug tijdens het fietsen.
Wat bij mij geholpen heeft zijn een aantal behandeling door een manueel therapeut. Ik heb een aantal behandelingen gehad waarbij hij mij rug gekraakt heeft en de onderrug losmaakt heeft. Ook heeft hij een aantal simpele oefeningen meegegeven die ik regelmatig uitvoer. Kost me 10 a 15min maar voor mij werken ze.

Daarnaast heb ik zelf wat lopen experimenteren met de
- zadel hoogte
- zadel setback
- en een ander zadel. Ik heb hierbij naar een smaller en vlak zadel gegaan.

Ik ben er inmiddels achter dat er niet 1 oplossing is. Alles heeft invloed op een andere setting. Als je je zadel hoger/lager zet dien je ook te kijken of de afstand stuur/zadel nog klopt.
Als je je bekken te ver naar voren kantelt komt er meer druk op je handen wat weer tot tintelingen in je vingers kan leiden.

Zoals al vaker aangegeven, begin eerst eens met een langere stuurpen. Koop er 1 via marktplaats, hoeft niet duur te zijn en zeker niet de meest fancy model.

Succes.
Laatst gewijzigd door fabber op 31 aug 2020 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 aug 2020 16:02

Is dat echt bij een orthopeed gedaan??

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 31 aug 2020 16:42

Uiteraard niet, gecorrigeerd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 aug 2020 16:55

WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 aug 2020 17:03

walter- schreef: 31 aug 2020 12:42 Paar opmerkingen/vragen:
- iemand een foto van renner op de fiets met een 'correct' gekanteld bekken?
Zij heeft haar bekken naar voren gekanteld, ondanks dat ze helemaal geen diepe zit heeft. Dit is een actieve houding. In tegenstelling tot passief je bekken naar achteren vallen en met je lage rug te bollen.
Je kan dat actief trainen, je kunt het een beetje helpen met juiste zadel(stand), en stuurpen lengte en stuur hoogte.

Bij tijdrijders kan je het heel goed zien, maar dan denk je wellicht dat het vooral komt door die diepe houding.

Afbeelding
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 aug 2020 17:51

Gek; tov foto van topic starter zie ik het verschil voor het kantelen van het bekken niet (lees; ik zie gewoon geen stand van het bekken....).
Het meisje heeft wel een mooi rechte rug; bol bij topic starter.
Als ik er over nadenk; met beter gekanteld bekken; zou TS dan meer naar voor moeten komen met zijn zadel?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 aug 2020 19:28

En als ik dan de reportage van de Tour de France op de televisie zie en dan die wielrenners in een groepje eens van de zijkant bekijk dan zijn er toch veel verschillende zitposities - voor op het zadel, achter op het zadel, rechte rug, gebogen rug, gekanteld bekken, diepe zit, meer rechtop etc. . . , en dan weten wij het niet meer want wat is dan nu de beste zitpositie.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 31 aug 2020 20:16

wasbeer2006 schreef: 31 aug 2020 10:39 Ik heb er persoonlijk ook nog moeite mee en denk ook over een bikefit. Maar of dat iets gaat uitmaken is de vraag.
Zoek iig een goede. Iedereen biedt tegenwoordig Bikefits aan, maar het is echt een vak,
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 aug 2020 20:27

Orlok schreef: 31 aug 2020 19:28 En als ik dan de reportage van de Tour de France op de televisie zie en dan die wielrenners in een groepje eens van de zijkant bekijk dan zijn er toch veel verschillende zitposities - voor op het zadel, achter op het zadel, rechte rug, gebogen rug, gekanteld bekken, diepe zit, meer rechtop etc. . . , en dan weten wij het niet meer want wat is dan nu de beste zitpositie.?
De beste positie is... Uiteraard... Persoonlijk. ;)
Afhankelijk van je lijf, lenigheid, doel, etc.

Maar als je klachten hebt... Zou een houding daar mee te maken kunnen hebben.
En er zal een theoretisch optimale houding zijn, waarin je de minste luchtweerstand hebt bij behoud van vermogen en zonder lichamelijke klachten.... In theorie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 aug 2020 20:31

walter- schreef: 31 aug 2020 17:51 Gek; tov foto van topic starter zie ik het verschil voor het kantelen van het bekken niet (lees; ik zie gewoon geen stand van het bekken....).
Het meisje heeft wel een mooi rechte rug; bol bij topic starter.
Als ik er over nadenk; met beter gekanteld bekken; zou TS dan meer naar voor moeten komen met zijn zadel?
Je kan het zelf doen. Ga op een harde ondergrond zitten, knieën hoeven niet helemaal gestrekt, hielen op de grond.
Ga zitten als een dwerg, bolle rug, in elkaar gedoken. Dat is bekken naar achteren gekanteld, korte hamstrings. Vooral als je niet lenig bent, voelt dat best relaxed.
Ga dan je rug eens rechten, borst wat naar voren. Als 't goed is, voel je ook dat je dan op je zitbotjes naar voren draait. Het is een veel actievere houding, die meer lenigheid nodig heeft. Maar je hangt daardoor veel minder en op en passieve manier in je onderrug.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 aug 2020 21:56

mhr-zip schreef: 31 aug 2020 20:16
wasbeer2006 schreef: 31 aug 2020 10:39 Ik heb er persoonlijk ook nog moeite mee en denk ook over een bikefit. Maar of dat iets gaat uitmaken is de vraag.
Zoek iig een goede. Iedereen biedt tegenwoordig Bikefits aan, maar het is echt een vak,
wat zijn goede, dat is ook lastig. Ik ga er wat bellen, maarja dat blijft ook lastig.
De fysio heeft e net ontzettend pijn gedaan. Hele rug rood.

Maar net bij een stukje fietsen bijna pijn vrij, dus hopelijk zet dat door.

Plaats reactie