Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 aug 2020 09:28

Bij mij slijt 1 kant ook sneller dan de andere kant. Op de gravelfiets gebeurt het in de winter wel dat ik elke 500km de blokken kan vervangen (veel nat, veel Kempisch zand, veel remmen in het veld)

Op de racer deed ik met de K02S blokken ongeveer 2000-3000km. Op de BMC heb ik nu K03S blokken, deze zitten er al ruim boven de 6000km op (sinds januari), hebben ook al veel natter ritten en Ardennen ritten gedaan en hebben er nog steeds serieus wat vlees op zitten.

Die schijven met groef zou ik vervangen (nalatig zijn met onderhoud zal altijd meer kosten, volgende keer de blokken wat eerder controleren en vervangen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5952
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 aug 2020 16:03

Julliën Alaphilippe is nu echt het reclame praatje voor de schijfrem. Volgens vele kan je er zo veel meer beter mee afdalen in de regen. Maar ik heb zo mijn twijfels nu, of er zou echt iets mis zijn met zijn fiets / remsysteem.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 29 aug 2020 18:08

Ik heb op mijn fiets nieuwe wielen gezet maar de schijfrem van het achterwiel blijft aanlopen. Het wiel loopt niet mega aan, maar voldoende om te vertragen 😃.
Het betreft de shimano ultegra r8070 remklauw met sram remschijf.

Ik heb de YouTube video's bekeken waarbij je de remklauw wat los draait, de rem indrukt en dan de schroefjes weer vast draait. Dit heeft bij het voorwiel wel geholpen, achter nog niet.
Wat zou ik nog kunnen proberen?

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 29 aug 2020 18:15

Balen zeg net mijn velgremmen ingeruild op een met schijfremmen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 29 aug 2020 18:29

Blo135 schreef: 29 aug 2020 18:08 Ik heb op mijn fiets nieuwe wielen gezet maar de schijfrem van het achterwiel blijft aanlopen. Het wiel loopt niet mega aan, maar voldoende om te vertragen 😃.
Het betreft de shimano ultegra r8070 remklauw met sram remschijf.

Ik heb de YouTube video's bekeken waarbij je de remklauw wat los draait, de rem indrukt en dan de schroefjes weer vast draait. Dit heeft bij het voorwiel wel geholpen, achter nog niet.
Wat zou ik nog kunnen proberen?
Wiel eruit, remblokken eruit. Is de Remklauw schoon van binnen? Zuigertje terugdrukken. Gaan ze beide helemaal.terug?
Rem 1x inknijpen. Gaan de zuigers beide even ver uit?
Zuigers terugdrukken .
Nieuwe blokken bij de nieuwe wielen neem.ik aan?
Wiel.monteren.(recht)
Door de klauw op de schijf kijken. Zit de schijf in het midden? Zo niet boutjes v d klauw iets losdraaien en klauw in het midden stellen, en.parallel aan de schijf
Boutjes vast zetten, Controleren of de klauw nog goed staat.
Blokken monteren, remwerking checken.
Klaar.
Succes

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 aug 2020 18:42

rene schreef: 29 aug 2020 16:03 Julliën Alaphilippe is nu echt het reclame praatje voor de schijfrem. Volgens vele kan je er zo veel meer beter mee afdalen in de regen. Maar ik heb zo mijn twijfels nu, of er zou echt iets mis zijn met zijn fiets / remsysteem.
Vlgns mij blokkeren de wielen met schijfremmen te snel als het glad is, iig vielen ze vanmiddag met bosjes in de regen op de gladde wegen rondom Nice. :shock:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 aug 2020 18:53

Velgrem mannen lagen er net zo goed. Je moest volledig van de remmen afblijven anders lag je er, maakt dan niet meer uit wat voor remmen het zijn. Zelfs met rollerbrakes hadden ze tegen de grond gegaan.
Afbeelding

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 29 aug 2020 20:07

ophetkantje schreef: 28 aug 2020 12:10
MarkVeenstra schreef: 28 aug 2020 10:28 Dus het argument van de schijfremmen voor weer en wind.., en dus juist voor veel woon-werk ritten.., het jaar rond.., Kan hiermee de prullenbak in? Misschien ben je een extreem voorbeeld, want de meeste mensen die hun fiets voor slecht weer en woon-werk kopen zullen toch in de donkere/natte maanden vaker een alternatief pakken. Maar het wordt vaak wel als 1 van de grote argumenten voor de schijfremmen gebruikt, die slecht weer situaties.
Voor mij wel, maar ik fiets dan ook echt alle dagen ongeacht het weer en dat fietspad van een kilometer of 10 is heel vaak nat met vaak een prut van bladeren en naalden. Daar sluiten ondanks altijd goed inremmen je remblokken echt hard van. Ze remmen normaal prima maar dat deden velgremmen in het verleden ook, Bij nat wegdek is mijn ervaring ook dat het remmen veel meer beperkt wordt door het contact wegdek band als door dat van rem met velg/schijf. Voor mij heeft op mijn woon-werk fiets bij een volgende echt velgremmen de voorkeur niet meer dat geluid en niet meer verrast worden door staal op staal, waarbij de remkracht gewoon niet meer bestaat.
Ik heb om die redenen mijn Rival 22 hydrolische schijfremmen op mijn gravelbike vandaag vervangen door Rival shifters voor mech remmen icm TRP Spyre schijfremmen en goede kabelset.
1 geen gedoe met bleeden en olie op schijven of blokken, maar voor mij simpele techniek met kabels.
2 deze zijn net wat ruimer in te stellen zodat ze minder aanlopen.
3 remkracht is ook in de alpen ruim voldoende

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 aug 2020 20:22

[/quote]Vlgns mij blokkeren de wielen met schijfremmen te snel als het glad is, iig vielen ze vanmiddag met bosjes in de regen op de gladde wegen rondom Nice. :shock:[/quote]Om een voorwiel te blokkeren moet je heel erg goed je best doen. Een achterwiel doen blokkeren is een eitje van een cent. Met elk type rem.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 aug 2020 20:48

Nee, op die spiegelgladde wegen blokkeer je ook zo je voorwiel.
Als je het nooit hebt meegemaakt (regen na heel lang droog in zuid europa) kun je je niet voorstellen hoe dat voelt. Is echt glad.
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 aug 2020 07:35

Nee_Nee, nooit met schijf-of velgremmen gereden op spiegelgladde met olie besmeurde wegen?
Dan maakt schijf-of velgremmen niks meer uit! :(

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 aug 2020 09:00

Da’s waar!

Plaats reactie