Welke wielen hebben de laagste rolweerstand
Als ik zoek op wielen met de laagste rolweerstand krijg ik via Google alleen maar resultaten over banden met de laagste rolweerstand.
Is er eigenlijk op gebied van wielen veel te winnen m.b.t. de rolweerstand of haal je het meeste voordeel vooral uit de banden ??
Zo ja , welke wielen hebben de laagste rolweerstand.
Ps. Ik bedoel hier wielen voor een gewone racefiets (niet voor een Tijdrit fiets)
Alvast hartelijk bedankt
Rick
Is er eigenlijk op gebied van wielen veel te winnen m.b.t. de rolweerstand of haal je het meeste voordeel vooral uit de banden ??
Zo ja , welke wielen hebben de laagste rolweerstand.
Ps. Ik bedoel hier wielen voor een gewone racefiets (niet voor een Tijdrit fiets)
Alvast hartelijk bedankt
Rick
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1
Als je het hebt over rolweerstand praat je over de weerstand die een rond voorwerp, zoals een wiel, een kogel of een cilinder, ondervindt als het rolt over een oppervlak. De oorzaak van rolweerstand is voornamelijk gelegen in de vervorming van zowel het voorwerp als het oppervlak.
Met andere woorden een lage rolweerstand haal je uit je banden.
De weerstand die wielen ondervinden zijn de wrijvingsweerstanden in de lagers. Dus goed onderhouden lagers hebben de minste wrijvingsweerstand. Iets wat vlgns Ceramicspeed ook kan worden verminderd door het gebruik van keramische lagers.
Met andere woorden een lage rolweerstand haal je uit je banden.
De weerstand die wielen ondervinden zijn de wrijvingsweerstanden in de lagers. Dus goed onderhouden lagers hebben de minste wrijvingsweerstand. Iets wat vlgns Ceramicspeed ook kan worden verminderd door het gebruik van keramische lagers.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Wat dacht je van luchtweerstand?
Wat is veel. De grootste invloed is het frontaal oppervlak van de renner zelf. Dus een centimetertje dieper zitten haalt veel meer uit dan aerodynamische wielen.
Aerodynamische wielen hebben overigens pas meerwaarde bij snelheden die wielertoeristen niet vaak rijden (40 km/uur + ).
Aerodynamische wielen hebben overigens pas meerwaarde bij snelheden die wielertoeristen niet vaak rijden (40 km/uur + ).
En wil je letterlijk wielen met lage rolweerstand; die zit in wielen in de lagers. Je kan de rolweerstand daar zelf verlagen; vervang het vet in de lagers door dunne olie, haal de afdichtingen van de lagers weg en je hebt wielen met de laagste rolweerstand. Wel nooit mee in de regen rijden...
Is het om wedstrijden te winnen?
Is het om wedstrijden te winnen?
Ik vat het even samen:
Een wiel heeft zelf eigenlijk geen noemenswaarde rolweerstand.
Wel (bescheiden) luchtweerstand.
De rolweerstand komt voor het overgrote deel voor rekening van de band.
In luchtweerstand van het complete wiel en de rolweerstand van de band is wel iets te winnen.....
Een wiel heeft zelf eigenlijk geen noemenswaarde rolweerstand.
Wel (bescheiden) luchtweerstand.
De rolweerstand komt voor het overgrote deel voor rekening van de band.
In luchtweerstand van het complete wiel en de rolweerstand van de band is wel iets te winnen.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig