Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verhouding knie en trapas

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 aug 2020 08:40

De vraag is natuurlijk, los van welke methode dan ook.., Is er nu een probleem?
Ja, want het zit niet prettig (openingspost).

Meestal zit men te ver naar voren, waardoor de knie voorbij je tenen komt.,. wat tot irritaties kan leiden. Bijvoorbeeld van pezen of aanhechtingen rond je knie omdat je spieren teveel eraan sjorren.

Maar uit jouw beschrijving maak ik op dat je te ver naar achteren zit. Dan is de vraag, wat is er niet prettig.., waar krijg je last van? En merk je dat meteen? Na een half uurtje fietsen, of alleen op ritten van bovend e 100km?

En als je denkt dat het minder wordt, door verder naar voren te zitten.,. kan je dat uitproberen met inderdaad een zero setback zadelpen. Gewoon uitproberen is prima. Een ander zadel, tijdritzadel (ISM bijv) zou ook een optie kunnen zijn, maar dat is een duurdere optie. Dat soort zadels zit je automatisch meer op de punt.
wat ook zou kunnen is dat iets niet prettig is omdat je spieren verkort zijn. Fietsen staat er nou niet om bekend dat je er soepeler van wordt. Je kuiten, hamstrings, en bovenbenen dagelijks rekken (bijv onder de douche na het sporten). Om lengte op de spieren te houden en daarmee irritatie van aanhechtingen wat vermijden.

Maar dat zijn wat uit de lucht gegrepen gedachtes, want het hangt allemaal af wat je klacht is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 28 aug 2020 10:48

MarkVeenstra schreef: 28 aug 2020 08:40 De vraag is natuurlijk, los van welke methode dan ook.., Is er nu een probleem?
Ja, want het zit niet prettig (openingspost).

Meestal zit men te ver naar voren, waardoor de knie voorbij je tenen komt.,. wat tot irritaties kan leiden. Bijvoorbeeld van pezen of aanhechtingen rond je knie omdat je spieren teveel eraan sjorren.

Maar uit jouw beschrijving maak ik op dat je te ver naar achteren zit. Dan is de vraag, wat is er niet prettig.., waar krijg je last van? En merk je dat meteen? Na een half uurtje fietsen, of alleen op ritten van bovend e 100km?

En als je denkt dat het minder wordt, door verder naar voren te zitten.,. kan je dat uitproberen met inderdaad een zero setback zadelpen. Gewoon uitproberen is prima. Een ander zadel, tijdritzadel (ISM bijv) zou ook een optie kunnen zijn, maar dat is een duurdere optie. Dat soort zadels zit je automatisch meer op de punt.
wat ook zou kunnen is dat iets niet prettig is omdat je spieren verkort zijn. Fietsen staat er nou niet om bekend dat je er soepeler van wordt. Je kuiten, hamstrings, en bovenbenen dagelijks rekken (bijv onder de douche na het sporten). Om lengte op de spieren te houden en daarmee irritatie van aanhechtingen wat vermijden.

Maar dat zijn wat uit de lucht gegrepen gedachtes, want het hangt allemaal af wat je klacht is.
Dank voor het bericht. Het is inderdaad zo dat ik na een aantal km last krijg van een gevoelloze pink en dit kan ik met geen mogelijkheid verhelpen door het uit te slaan of mijn arm anders te zetten. Ik heb al een bikefit gehad incluis een nieuw stuur, stuurpen en andere zadelpen, echter blijven de klachten. Ik heb overigens het gevoel dat ik juist iets te ver naar achteren zit als ik 'goed' op mijn zadel wil zitten; wanneer ik harder wil fietsen beweeg ik iets meer naar voren.

Ik begin te denken dat ik het beste een fysiotherapeut kan consulteren om pijnloos te kunnen fietsen.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 28 aug 2020 11:07

Fietspeuk schreef: 28 aug 2020 10:48

Dank voor het bericht. Het is inderdaad zo dat ik na een aantal km last krijg van een gevoelloze pink en dit kan ik met geen mogelijkheid verhelpen door het uit te slaan of mijn arm anders te zetten. Ik heb al een bikefit gehad incluis een nieuw stuur, stuurpen en andere zadelpen, echter blijven de klachten. Ik heb overigens het gevoel dat ik juist iets te ver naar achteren zit als ik 'goed' op mijn zadel wil zitten; wanneer ik harder wil fietsen beweeg ik iets meer naar voren.
Staat het zadel toevallig ook een beetje voorover?
(= veel/meer druk op de handjes)

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 29 aug 2020 11:02

RKN schreef: 28 aug 2020 11:07
Fietspeuk schreef: 28 aug 2020 10:48

Dank voor het bericht. Het is inderdaad zo dat ik na een aantal km last krijg van een gevoelloze pink en dit kan ik met geen mogelijkheid verhelpen door het uit te slaan of mijn arm anders te zetten. Ik heb al een bikefit gehad incluis een nieuw stuur, stuurpen en andere zadelpen, echter blijven de klachten. Ik heb overigens het gevoel dat ik juist iets te ver naar achteren zit als ik 'goed' op mijn zadel wil zitten; wanneer ik harder wil fietsen beweeg ik iets meer naar voren.
Staat het zadel toevallig ook een beetje voorover?
(= veel/meer druk op de handjes)
Nee, het zadel zit recht.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 aug 2020 20:35

heeft de fiets de goede maat voor jou? Ik zie alleen je onderlijf dus veel is er niet van te zeggen. Kun je eens een foto van opzij laten maken met jou en de fiets er helemaal op. Handen op het stuur svp?
Je knieën zitten bijna bij de stuurpen, dus op het oog lijkt het een te kleine fiets

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 01 sep 2020 20:30

Nee_Nee schreef: 29 aug 2020 20:35 heeft de fiets de goede maat voor jou? Ik zie alleen je onderlijf dus veel is er niet van te zeggen. Kun je eens een foto van opzij laten maken met jou en de fiets er helemaal op. Handen op het stuur svp?
Je knieën zitten bijna bij de stuurpen, dus op het oog lijkt het een te kleine fiets
Ik ben recent bij een bikefitter geweest die zei dat ik juist het stuur een stuk dichter bij mij moest hebben. Volgens de bikefit zit ik nu helemaal correct, echter heb ik dus wel veel last van mijn hand (en rug en nek, echter kan dit ook gewoon liggen aan de houding op een racefiets uberhaupt)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 sep 2020 10:35

Ik ben beslist bereid jou en de bikefitter te geloven, maar een foto zou overtuigen. De halve foto's waarin binnenshuis staan geven geen compleet beeld. Het is verder aan jou!

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 02 sep 2020 13:40

Nee_Nee schreef: 02 sep 2020 10:35 Ik ben beslist bereid jou en de bikefitter te geloven, maar een foto zou overtuigen. De halve foto's waarin binnenshuis staan geven geen compleet beeld. Het is verder aan jou!
Yes! Ik heb hier een fotoalbum van de fiets met daarnaast een aantal foto's van hoe ik er zelf op zit. Let niet op mijn linkerarm en been, ik probeer een beetje in evenwicht te blijven :D

Hier het album: https://imgur.com/a/EsErnth

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 sep 2020 14:15

Helder. Wat mij betreft is deze fiets te klein voor jou. Je zou éen of twee maten groter moeten zitten

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 03 sep 2020 10:29

Nee_Nee schreef: 02 sep 2020 14:15 Helder. Wat mij betreft is deze fiets te klein voor jou. Je zou éen of twee maten groter moeten zitten
Oke! Hoe zie jij dat? Ik heb namelijk wel een kortere stuurpen op de fiets gezet, omdat ik niet goed bij de remmen kon in een comfortabele houding.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 sep 2020 11:00

De oncomfortabele houding kan te maken hebben met een gebrek aan lenigheid ("ben je misschien een beetje stijf?)
Als je je benen in de "stand 6 uur" staat, dan ben je niet uitgestrekt. Je zadel kan hoger of je kunt naar een grotere framemaat. Je hebt lange armen, maar je zou ze wat meer mogen strekken. Je zit er nogal opgevouwen op.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 03 sep 2020 11:19

Inderdaad zadel kan wat hoger.
prj

Plaats reactie