Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 aug 2020 12:51

NoChain schreef: 19 aug 2020 11:50
TL@ schreef: 19 aug 2020 11:21 Als je 2 keer op korte tijd zo'n catastrofaal probleem tegenkomt, denk ik dat het probleem toch echt ergens anders zit.
Wat wil je insinueren? Dat hij zijn eigen fietsen saboteert? Dat hij met een zaag een slipje maakt in zijn carbon voorvork in de hoop dat deze afbreekt en wat olie uit zijn remmen laat zodat hij ergens rechtdoor kan rijden. In de hoop dat hij een verzekeringspremie krijgt ofzo?
Vapor lock is een gekend probleem, of ga je dat ook ontkennen?
Ik insinueer helemaal niks. 1 keer zoiets meemaken, is een toeval, 2 keer is een patroon.


Ik weet niet waaraan dat ligt: kan aan hemzelf liggen, kan aan het materiaal van de ploeg liggen, kan aan de mecanicien liggen,... (of hij heeft gewoon heel erg veel pech)
Afbeelding

roelw
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 27 aug 2020 22:49

Mijn voorste schijfrem liep aan. De laatste keren dat ik mijn fiets gebruikte steeds vaker en langer.
Eerst de calipers grondig gereinigd met een kwast en Dasty. Vermits dat niets opleverde ookmaar even de remblokken verwijderd. Wat blijkt? Na 'slechts' 5700km zijn ze helemaal versleten en is zelfs een deel van de veer afgebroken:
Afbeelding
Is dit normaal na slechts 5700 km? Met velgremmen deed ik 15.000km met een set remblokken vooraan.
En moeten de remblokken niet symmetrisch slijten? Mag ik concluderen dat de caliper slecht uitgelijnd is. Of kan het zijn dat de pistons niet symmetrisch bewegen door vuil?

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 27 aug 2020 23:07

Bij mijn GRX-groep moest ik na 2900 km al alle blokken vervangen (metaal). Hangt erg van het gebruik en de weersomstandigheden af. Ik controleer de blokken met regelmaat en vervang tijdig. Als ik naar jouw versleten blokken kijk, denk ik dat je de remschijf ook eens goed moet checken op slijtage.
Real men wear blûk!!! Marcel

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 aug 2020 07:52

Is niet ongewoon, belangrijk is ook om je blokken eerst goed in te remmen, dat verlengt de levensduur.
Ik heb mijn blokken van de racefiets vervangen na zo'n 9000km voor een set van Alie express zonder koelvinnen.
Deze remmen ook goed tegen een fractie van de kosten.(€3,- per set)
De remblokken van de Cyclocrosser heb ik al daarentegen al na 3000km vervangen, ligt ook erg aan de weersomstandigheden.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 aug 2020 09:30

Dat is grondig mis. Het afgesleten rechter remblokje is ook nog eens onregelmatig afgesleten.
Hier ga je serieus herstelwerk aan hebben

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 28 aug 2020 10:18

@roelw Wat ik hier zie, zie ik op mijn woon-werk fiets na ongeveer 3000km (behalve tussen mei en augustus). Rijd met die fiets veel over een fietspad door de bossen wat lang nat blijft. Na een kleine 3000 km piepen schrapen en aanlopen zijn mijn remblokken er dan ook zo uit. Fiets is te duur geweest en te slecht te verkopen, maar ik ben al een tijdje klaar met schijfremmen, liever iedere 2 jaar een setje nieuwe velgen (die waren dan doorgesleten) maar wel stil en niet iedere keer verrast worden door remmen die niet meer remmen, omdat ze helemaal weg zijn.
Ach, ik zeg ook maar wat

roelw
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 28 aug 2020 10:19

Nee_Nee schreef: 28 aug 2020 09:30 Dat is grondig mis. Het afgesleten rechter remblokje is ook nog eens onregelmatig afgesleten.
Hier ga je serieus herstelwerk aan hebben
Kan je even uitleggen?
Volstaat het niet om de remblokken + springveer te vervangen, alles te poetsen en de remschijf te controleren?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 aug 2020 10:28

ophetkantje schreef: 28 aug 2020 10:18 @roelw Wat ik hier zie, zie ik op mijn woon-werk fiets na ongeveer 3000km (behalve tussen mei en augustus). Rijd met die fiets veel over een fietspad door de bossen wat lang nat blijft. Na een kleine 3000 km piepen schrapen en aanlopen zijn mijn remblokken er dan ook zo uit. Fiets is te duur geweest en te slecht te verkopen, maar ik ben al een tijdje klaar met schijfremmen, liever iedere 2 jaar een setje nieuwe velgen (die waren dan doorgesleten) maar wel stil en niet iedere keer verrast worden door remmen die niet meer remmen, omdat ze helemaal weg zijn.
Dus het argument van de schijfremmen voor weer en wind.., en dus juist voor veel woon-werk ritten.., het jaar rond.., Kan hiermee de prullenbak in? Misschien ben je een extreem voorbeeld, want de meeste mensen die hun fiets voor slecht weer en woon-werk kopen zullen toch in de donkere/natte maanden vaker een alternatief pakken. Maar het wordt vaak wel als 1 van de grote argumenten voor de schijfremmen gebruikt, die slecht weer situaties.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 aug 2020 10:36

roelw schreef: 28 aug 2020 10:19
Nee_Nee schreef: 28 aug 2020 09:30 Dat is grondig mis. Het afgesleten rechter remblokje is ook nog eens onregelmatig afgesleten.
Hier ga je serieus herstelwerk aan hebben
Kan je even uitleggen?
Volstaat het niet om de remblokken + springveer te vervangen, alles te poetsen en de remschijf te controleren?
Zekers. Het rechter remblokje in niet zonder reden maar deels afgesleten. Dat heeft er niet goed in gezeten. De veer is afgebroken. Dat heeft ook een reden. Die reden kan heel simpel zijn: verkeerd geplaatst door jou of de FM. Maar het kan ook zijn dat het remblok verkeerd op het frame staat.

roelw
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 28 aug 2020 11:14

Nee_Nee schreef: 28 aug 2020 10:36
roelw schreef: 28 aug 2020 10:19
Nee_Nee schreef: 28 aug 2020 09:30 Dat is grondig mis. Het afgesleten rechter remblokje is ook nog eens onregelmatig afgesleten.
Hier ga je serieus herstelwerk aan hebben
Kan je even uitleggen?
Volstaat het niet om de remblokken + springveer te vervangen, alles te poetsen en de remschijf te controleren?
Zekers. Het rechter remblokje in niet zonder reden maar deels afgesleten. Dat heeft er niet goed in gezeten. De veer is afgebroken. Dat heeft ook een reden. Die reden kan heel simpel zijn: verkeerd geplaatst door jou of de FM. Maar het kan ook zijn dat het remblok verkeerd op het frame staat.
O.K.
Maar vandaar mijn vraag: "Mag ik concluderen dat de caliper slecht uitgelijnd is. Of kan het zijn dat de pistons niet symmetrisch bewegen door vuil?"
De fiets is een Canyon dus in de fabriek gemonteerd door ervaren monteurs.

Toen ik alles gepoest heb met een kwast en Dasty kwam er behoorlijk veel vuil van af. Dus het niet correct terug bewegen van de pistons kan een oorzaak zijn.

Als je de remblokjes en de veer bekijkt zie je dat het stuk van de veer dat verdwenen is zich op de plaats bevindt van het deel van de remblok die helemaal weggesleten is; De veer is dus vooral weggesleten.

Ik ben redelijk nieuw in schijfremmen. De remkracht is duidelijk beter maar dat ze zo snel slijten is een kleine verrassing. Doordat de blokken in de caliper geplaatst zijn zie je ook niet meteen de slijtage. Je moet de blokken al demonteren. Vandaar dat ze zo veel afgesleten zijn. ik ben pas in actie geschoten toen de schijven veel lawaai maakten en vaak aanloopten.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 28 aug 2020 12:10

MarkVeenstra schreef: 28 aug 2020 10:28 Dus het argument van de schijfremmen voor weer en wind.., en dus juist voor veel woon-werk ritten.., het jaar rond.., Kan hiermee de prullenbak in? Misschien ben je een extreem voorbeeld, want de meeste mensen die hun fiets voor slecht weer en woon-werk kopen zullen toch in de donkere/natte maanden vaker een alternatief pakken. Maar het wordt vaak wel als 1 van de grote argumenten voor de schijfremmen gebruikt, die slecht weer situaties.
Voor mij wel, maar ik fiets dan ook echt alle dagen ongeacht het weer en dat fietspad van een kilometer of 10 is heel vaak nat met vaak een prut van bladeren en naalden. Daar sluiten ondanks altijd goed inremmen je remblokken echt hard van. Ze remmen normaal prima maar dat deden velgremmen in het verleden ook, Bij nat wegdek is mijn ervaring ook dat het remmen veel meer beperkt wordt door het contact wegdek band als door dat van rem met velg/schijf. Voor mij heeft op mijn woon-werk fiets bij een volgende echt velgremmen de voorkeur niet meer dat geluid en niet meer verrast worden door staal op staal, waarbij de remkracht gewoon niet meer bestaat.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 28 aug 2020 12:15

Zekers. Het rechter remblokje in niet zonder reden maar deels afgesleten. Dat heeft er niet goed in gezeten. De veer is afgebroken. Dat heeft ook een reden. Die reden kan heel simpel zijn: verkeerd geplaatst door jou of de FM. Maar het kan ook zijn dat het remblok verkeerd op het frame staat.
Complete onzin. Blokjes zitten er goed in. Het is een L02A of een L03A pad. Het compleet versleten pad zit/zat links (voren), draai het maar om, er moet nog een "L" zichtbaar zijn. Bij mij slijten bij dezelfde pads (voren en achter) linkerkant buitenzijde frame 2x zo hard dan de "R" binnenzijde gemonteerde pads. Op deze slechtweerfiets red ik bij slecht weer amper 1000..1500km in heuvelachtig gebied.

Spijt mij het te moeten zeggen, dit is lomp/nalatig gebruik. Als een pad(voering) slechts nog +/-2x zo dik is als de veer gaat hij bij mij eraf.

Plaats reactie