Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

QPeter
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2020 15:21

QPeter 20 aug 2020 14:04

wmc schreef: 20 aug 2020 08:09 Heeft er iemand een idee wanneer de 2021 fietsen ook daadwerkelijk beschikbaar komen? Specifiek de TCR Advanced Pro 0 met di2?
Als je geluk hebt is er misschien ergens in Nederland een FM die een fiets in je maat heeft, ik moet helaas wachten tot eind dit jaar. Niet op de Pro 0 versie, maar op de Pro team.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37650
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 aug 2020 14:58

mhr-zip schreef: 20 aug 2020 13:31
Over dat gewicht kan je gelijk hebben, maar veel merken geven niet een eerlijk gewicht op. Dus je hebt 4 keuzes:

1. Je probeert te verdonkere manen dat je fiets zwaarder is dan de concurrentie.
2. Je doet mee, en zet er ook een niet eerlijk gewicht op.
3. Je zet er een eerlijk gewicht op, en wordt op papier al door een hoop potentiële klanten afgeschreven.
4. Je probeert dit te doorbreken, je doet niet mee met 2&3. En probeert iedereen naar de fietsenmaker te loken die er een "eerlijk" verhaal aan kan hangen.
Ja maar gewicht is toch helemaal geen issue volgens de marketeers? Comfort, aero en schijfremmen is toch veel belangrijker? :mrgreen:

Volgens mij zijn ze er ook al achter dat de consument niet voor 100% te foppen is en gewicht wel degelijk een dingetje is. Bijvoorbeeld Orbea geeft ook geen gewichten op, maar een blabla verhaal over rijeigenschappen etc.
Less is bore

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 20 aug 2020 15:11

daniel1975 schreef: 20 aug 2020 14:58
mhr-zip schreef: 20 aug 2020 13:31
Over dat gewicht kan je gelijk hebben, maar veel merken geven niet een eerlijk gewicht op. Dus je hebt 4 keuzes:

1. Je probeert te verdonkere manen dat je fiets zwaarder is dan de concurrentie.
2. Je doet mee, en zet er ook een niet eerlijk gewicht op.
3. Je zet er een eerlijk gewicht op, en wordt op papier al door een hoop potentiële klanten afgeschreven.
4. Je probeert dit te doorbreken, je doet niet mee met 2&3. En probeert iedereen naar de fietsenmaker te loken die er een "eerlijk" verhaal aan kan hangen.
Ja maar gewicht is toch helemaal geen issue volgens de marketeers?
Wanneer je net als ik alleen op een Defy past en niet op een TCR heb je wel andere dingen om druk over te maken dan een paar honderd gram (en nee ik ben niet dik).

Comfort, aero en schijfremmen is toch veel belangrijker? :mrgreen:
Ik heb wel eens van een vriend geleerd dat het gevoel dat een computer je geeft door een groot gedeelte bepaald wordt door het toetsenbord en de muis. En daar heeft hij gelijk in. (Aero vind ik wel onzin trouwens)

Volgens mij zijn ze er ook al achter dat de consument niet voor 100% te foppen is en gewicht wel degelijk een dingetje is. Bijvoorbeeld Orbea geeft ook geen gewichten op, maar een blabla verhaal over rijeigenschappen etc.
Tsja, Orbea besteld gewoon een paar frames bij Workswell, laat ze spuiten. Mooi marketing verhaal en de $$$/€€€ komen binnen.

Giant doet daarin tegen wel serieus (eigen) engineering en heeft de productie zelf in handen (en is daar ook goed in). En ze beheersen het ook om een lichte fiets te bouwen (kijk maar naar de TCR). Alleen alles heeft een prijs.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

QPeter
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2020 15:21

QPeter 21 aug 2020 11:03

Als ik op de Nederlandse Giant site kijk, staan daar gewoon gewichten bij? De TCR Advanced pro 0 = 7.25kg en TCR Advanced pro 1 (team) 7.45kg. (En het gewicht staat ook bij de andere modellen) Maar dit is hoogstwaarschijnlijk wel het gewicht voor framemaat M en altijd zonder pedalen en bidonhouders dus standaard kan je bij elk gewicht +200gr doen. Voor indicatie vind ik het prima, het kan altijd zijn dat 1 frame paar gram lichter of zwaarder is. En dat ze er dan soms bij zetten laat je FM de fiets wegen voor het exacte gewicht is wat mij betreft dan ook niks mis mee.

@mhr-zip, ik zou aero in totaliteit geen onzin noemen. Dat ze tegenwoordig claimen dat een fiets frame 5% meer aero is dan het vorige model tjah daarvoor moet je wel weten hoe ze het testen, als dat op basis is van 50km/h is dat voor de meesten hier natuurlijk onrealistisch en onzin. Maar je houding op de fiets (welke fiets dan ook) heeft wel degelijk voordelen.

Maar claims en marketing van fabrikanten is sowieso idioot aan het worden, zoals bijvoorbeeld van Trek met de nieuwe emonda die 15 seconden sneller is op Alpe d' Huez. Maar dan moet je alleen wel 350watt trappen met een gewicht van 70kg dus 5w/kg voor profs haalbaar maar voor de gemiddelde fietser... :roll:

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 21 aug 2020 11:36

QPeter schreef: 21 aug 2020 11:03 @mhr-zip, ik zou aero in totaliteit geen onzin noemen. Dat ze tegenwoordig claimen dat een fiets frame 5% meer aero is dan het vorige model tjah daarvoor moet je wel weten hoe ze het testen, als dat op basis is van 50km/h is dat voor de meesten hier natuurlijk onrealistisch en onzin. Maar je houding op de fiets (welke fiets dan ook) heeft wel degelijk voordelen.
Aero onderdelen op je fiets vind ik onzin (wielen misschien nog uitgezonderd). Het heeft wel een goed placebo effect natuurlijk.
Aero zitpositie is dat niet natuurlijk.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Michael
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 okt 2013 15:44

Michael 21 aug 2020 11:57

QPeter schreef: 21 aug 2020 11:03 Als ik op de Nederlandse Giant site kijk, staan daar gewoon gewichten bij? De TCR Advanced pro 0 = 7.25kg en TCR Advanced pro 1 (team) 7.45kg. (En het gewicht staat ook bij de andere modellen) Maar dit is hoogstwaarschijnlijk wel het gewicht voor framemaat M en altijd zonder pedalen en bidonhouders dus standaard kan je bij elk gewicht +200gr doen. Voor indicatie vind ik het prima, het kan altijd zijn dat 1 frame paar gram lichter of zwaarder is. En dat ze er dan soms bij zetten laat je FM de fiets wegen voor het exacte gewicht is wat mij betreft dan ook niks mis mee.

@mhr-zip, ik zou aero in totaliteit geen onzin noemen. Dat ze tegenwoordig claimen dat een fiets frame 5% meer aero is dan het vorige model tjah daarvoor moet je wel weten hoe ze het testen, als dat op basis is van 50km/h is dat voor de meesten hier natuurlijk onrealistisch en onzin. Maar je houding op de fiets (welke fiets dan ook) heeft wel degelijk voordelen.

Maar claims en marketing van fabrikanten is sowieso idioot aan het worden, zoals bijvoorbeeld van Trek met de nieuwe emonda die 15 seconden sneller is op Alpe d' Huez. Maar dan moet je alleen wel 350watt trappen met een gewicht van 70kg dus 5w/kg voor profs haalbaar maar voor de gemiddelde fietser... :roll:
Inderdaad zijn de claims en marketing van fietsfabrikanten, vooral de Amerikanen zijn daar heel goed in, steeds bizarder aan het worden ( blijkbaar pikt men dat van de grote merken). De schijfremmen Op de racefiets blijven een mooi voorbeeld hoe een behoefte gecreëerd werd door de fabrikanten. Alleen maar om meer omzet te realiseren. De consument gaat er massaal op over ondanks de hogere prijzen en het hogere gewicht van de fietsen. Ook schijfremmen kunnen bijvoorbeeld in een afdaling weigeren blijkbaar. Zie het verhaal van Simon Pellaud ( https://www.cyclingnews.com/news/giro-d ... e-failure/ ). Daarnaast hielpen schijfremmen ook Evenepoel niet om zijn val in het ravijn te voorkomen. De recente blessures van Leemreize en Havik, afgesneden vingertoppen, vind ik verdacht maar daar hoor je verder niks over.
Ik geef nog steeds de voorkeur aan direct mount velgremmen voor de racefiets. Voor de cross en mountainbike zijn disc remmen wel functioneel.

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 24 aug 2020 08:53

20200822_161655.jpg
Dit weekend mijn nieuwe fiets mogen ophalen. De Giant Defy Advanced Pro 2 (2020).

Door Corona zat er wat vertraging in de levering, maar eindelijk een ritje kunnen maken op mijn nieuwe aanwinst. Ondanks de wind gisteren, heerlijk kunnen fietsen.

twingens
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 mar 2016 13:44

twingens 26 aug 2020 08:30

Prachtfiets, alleen jammer dat ze op de nieuwe modellen het afgrijselijke cockpit hebben overgenomen van de Propel.

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 26 aug 2020 08:43

twingens schreef: 26 aug 2020 08:30 Prachtfiets, alleen jammer dat ze op de nieuwe modellen het afgrijselijke cockpit hebben overgenomen van de Propel.
Ben er ook erg blij mee.
Ik snap dat niet iedereen fan is van de cockpit (net zoals sommigen wellicht een probleem hebben met de spacers ;) ). Persoonlijk vind ik de cockpit juist wel mooi, dus dat was voor mij geen minpunt.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 aug 2020 09:33

@Dritty, als jij er persoonlijk blij mee bent is het prima toch.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 26 aug 2020 09:40

twingens schreef: 26 aug 2020 08:30 Prachtfiets, alleen jammer dat ze op de nieuwe modellen het afgrijselijke cockpit hebben overgenomen van de Propel.
2021 niet meer.

Afbeelding
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 26 aug 2020 15:33

Ik ben even langs de Giant dealer geweest.

Die hebben ingelogd op de portal. Van de Defy komt de Ultegra Di2 versie (met powermeter) naar Nederland. Het echte topmodel krijgt Sram Red.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie