Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 12 aug 2020 13:04

BartNL schreef: 12 aug 2020 11:18
wmc schreef: 12 aug 2020 08:51 Qua voorderailleur afstelling doel ik op https://bettershifting.com/micro-adjust ... erailleur/
de pagina war je naar linkt beschrijft toch hoe je je voor derailleur afstelt zonder laptop?
Ja, maar niet in het geval van een TT setup, waarbij je met enkele knoppen op de remmen en extensions deze zo moet programmeren dat je er alleen de achterderailleur mee bedient om synchroshift werkend te krijgen. Dat betekent dus dat je effectief geen knoppen meer hebt om je voorderailleur te bedienen.

Standaard heeft Shimano de remmen als voorderailleur schakelaars ingesteld en de extensions als achterderailleur schakelaars, maar dat gaat dus bij synchro niet meer op lijkt het.

Met vermoeden is dat ik iets fout doe met die instellingen, maar ik heb het zelf nog niet weten te vinden.

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 17 aug 2020 18:47

Vandaag doet mijn di2 het plots niet meer.Ik had vorige week firmwire geupdate.Alles ging goed.Gisteren ritje van 70 km gemaakt zonder problemen.Doe de fiets in de auto.Enkel voorste wiel losgemaakt.
Heb achterste derailleur kabel in en uitgetrokken ook van de voor derailleur.Kabel van de interne batterij in zadelpen ook in en uitgerokken.Kabels shifters gecontroleerd.Werkt nog steeds niet.
Had hem vorige week ook volledig opgeladen.Garmin gaf 100 percent aan.
Als ik hem aan pc hang geeft hij de melding batterij niet te kunnen detecteren.Heb de nieuwe fiets 3 maand geleden bij wimdevos fietsen gekocht.Wat kan ik doen?Als ik wil opladen brand er ook geen licht

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 17 aug 2020 19:19

wmc schreef: 12 aug 2020 13:04
Standaard heeft Shimano de remmen als voorderailleur schakelaars ingesteld en de extensions als achterderailleur schakelaars, maar dat gaat dus bij synchro niet meer op lijkt het.

Met vermoeden is dat ik iets fout doe met die instellingen, maar ik heb het zelf nog niet weten te vinden.
Ik heb ook een Di2 TT opgebouwd en bij mij waren en zijn beide linker enkele schakelknoppen (de enkele van de rem en de enkele van de extensie) voor lichter schakelen en de rechter enkele knoppen voor zwaarder schakelen. Het enige probleem dat ik in het begin ondervond was dat de voorderailleur niet mee schakelde. Probleem was dat de Di2 op M stond en nadat ik deze op S2 had gezet schakelde de ketting mooi automatisch door van licht naar zwaar en weer terug door slechts 1 van de twee knoppen in te drukken van links of rechts. Verder niets hoeven afstellen aan de VD. Je kunt via E tube de schakelmodus aanpassen, maar ook via je Garmin of de junctionbox.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 aug 2020 19:40

omer schreef: 17 aug 2020 18:47 ...............Heb de nieuwe fiets 3 maand geleden bij wimdevos fietsen gekocht.Wat kan ik doen?Als ik wil opladen brand er ook geen licht
Loop nog eens alle kabeltjes na, het zal zo maar dat er toch ergens een kabeltje los zit.
In het geval alles goed zit ga je toch terug naar de winkel.
En je hebt geluk want morgen is hij, na 2 weken vakantie, terug open. :)
Veel kans dat je fiets direct hersteld (lees andere batterij erin) wordt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 17 aug 2020 19:54

omer schreef: 17 aug 2020 18:47 Vandaag doet mijn di2 het plots niet meer......
Als ik wil opladen brand er ook geen licht
lijkt er op dat er in het traject tussen je batterij en junction A (waar je de lade op aansluit) een draad los zit. Wanneer je bij de junction A kunt dan zou ik daar de aansluitingen controleren. In het frame zit ook een junction en wanneer de DI2 draad daar los is, is het wat lastiger er bij te komen en zou ik dan aan de fietsenmaker overlaten..

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 17 aug 2020 20:32

mont aigoual schreef: 17 aug 2020 19:19
wmc schreef: 12 aug 2020 13:04
Standaard heeft Shimano de remmen als voorderailleur schakelaars ingesteld en de extensions als achterderailleur schakelaars, maar dat gaat dus bij synchro niet meer op lijkt het.

Met vermoeden is dat ik iets fout doe met die instellingen, maar ik heb het zelf nog niet weten te vinden.
Ik heb ook een Di2 TT opgebouwd en bij mij waren en zijn beide linker enkele schakelknoppen (de enkele van de rem en de enkele van de extensie) voor lichter schakelen en de rechter enkele knoppen voor zwaarder schakelen. Het enige probleem dat ik in het begin ondervond was dat de voorderailleur niet mee schakelde. Probleem was dat de Di2 op M stond en nadat ik deze op S2 had gezet schakelde de ketting mooi automatisch door van licht naar zwaar en weer terug door slechts 1 van de twee knoppen in te drukken van links of rechts. Verder niets hoeven afstellen aan de VD. Je kunt via E tube de schakelmodus aanpassen, maar ook via je Garmin of de junctionbox.
Dat heb ik inderdaad ook werkend, en daarbij zelfs de schakel punten iets aangepast.

Echter, zoals je zelf omschrijft is het niet mogelijk om de voor derailleur (Indivieel) te schakelen. In principe niet nodig natuurlijk, tenzij je wat aan wilt passen zonder computer.

Vraagje voor degene die synchro aan hebben gezet op de weg fiets: werkt synchro shift ook alleen maar met de knoppen waar je normaal de achter derailleur schakelt?

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 17 aug 2020 21:43

wmc schreef: 17 aug 2020 20:32
Echter, zoals je zelf omschrijft is het niet mogelijk om de voor derailleur (Indivieel) te schakelen. In principe niet nodig natuurlijk, tenzij je wat aan wilt passen zonder computer.
Bij de oude TT shifters met twee knoppen bij de remhandels en op de extensie kon de de VD wel afzonderlijk geschakeld worden, bij dit systeem idd echter niet.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 18 aug 2020 08:55

BartNL schreef: 17 aug 2020 19:54
omer schreef: 17 aug 2020 18:47 Vandaag doet mijn di2 het plots niet meer......
Als ik wil opladen brand er ook geen licht
lijkt er op dat er in het traject tussen je batterij en junction A (waar je de lade op aansluit) een draad los zit. Wanneer je bij de junction A kunt dan zou ik daar de aansluitingen controleren. In het frame zit ook een junction en wanneer de DI2 draad daar los is, is het wat lastiger er bij te komen en zou ik dan aan de fietsenmaker overlaten..
Thx dat was het 👍

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2020 16:23

omer schreef: 18 aug 2020 08:55 ...........
Thx dat was het 👍
Dat spaart weer een ritje naar Oosterhout uit. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 18 aug 2020 16:47

Lcsmet schreef: 18 aug 2020 16:23
omer schreef: 18 aug 2020 08:55 ...........
Thx dat was het 👍
Dat spaart weer een ritje naar Oosterhout uit. :)
Inderdaad thx

manassevandevelde
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2014 22:39

manassevandevelde 21 aug 2020 20:24

Hallo, Ik rijd met een bijna 2 jaar oude fiets met di2 Ultegra 8000 met een BT-DN110-A accu en een Bluetooth unit. Twee weken geleden pakte ik mijn fiets uit het hok na een weekje vakantie en bleek de accu leeg te zijn. Deze opgeladen en binnen een week kreeg ik tijdens het fietsen de melding dat de accu nog voor 15% vol zat. 40 km later was de accu leeg. Ik heb hem vervolgens weer volledig opgeladen en elke dag gecheckt voor hoeveel de accu nog vol zat. Na 2 dagen was er 1 streepje van de accu af, dit gisteren ook nog het geval na de rit welke ik gemaakt had. Vanavond kijk ik en blijkt de accu volledig dood te zijn. Vervolgens heb ik hem weer opgeladen. Het lijkt mij haast dat de accu defect is, maar om even zeker te weten dat ik deze accu onnodig bestel, zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad en hoe is het probleem opgelost door diegene? Bij voorbaat dank alvast!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 aug 2020 21:07

manassevandevelde schreef: 21 aug 2020 20:24 .........;; Het lijkt mij haast dat de accu defect is, maar om even zeker te weten dat ik deze accu onnodig bestel, ..............
Koppel eens je achter- en voorderailleur af en pas dan je accu opladen.
Dan controleren of je accu nog leegloopt.
Je kan hetzelfde doen met je shifters.

Als je accu niet leeg is dan je onderdelen één voor één terug aankoppelen en opvolgen.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie