Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gevoelloze pink na en tijdens het fietsen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 aug 2020 10:26

Of een korte stuurpen het probleem gaat oplossen kun je zo niet zeggen.

In eerste instantie zul je moeten zorgen dat de druk op het stuur minimaal is. Een kortere stuurpen en het zadel een stukje terug kan dan helpen.

Als je beknellingen in je hand/pols wil voorkomen, moet je uitgaan van de 'functionele stand' van de pols. D.w.z: je zet een lijntje van het midden van je pols naar de knokkel van je middelvinger. Is dit lijntje recht, dan staat in principe je pols in de beste houding. Nu is dat met een racefietsstuur niet zo heel eenvoudig. Bij mij gaat dat het beste als ik onder in de beugels rijd. Een fiets moet voor mij dus voldoende hoog zijn zodat ik langere tijd in de beugels kan rijden. Je kunt ook je stuur wat kantelen en/of je shifters wat hoger zetten.
Bij een normale bikefit zal die functionele stand echter geen prioriteit hebben. Het is vaak niet eenvoudig om iemand te vinden die je zowel met je hand/pols kan helpen als de effecten op rest van het lichaam kan bedenken als je heel veel moet gaan aanpassen om de klachten in de hand/pols aan te pakken.
Ik heb de afstelling destijds samen met de fysiotherapeut gedaan. Zij had totaal geen verstand van fietsafstelling maar wel heel veel van handen en polsen. Het gedeelte fietsafstelling heb ik mezelf maar aangeleerd. Zodoende kan ik nu redelijk pijnvrij fietsen en kan ik hier soms nog eens iemand helpen ;) .

Ik zou beginnen je huidige afstelling te bekijken. Staat je zadel ver naar voren of juist naar achter? staat het naar voren, dan zou ik daarmee beginnen. Als het al ver naar achter staat of het naar achter zetten heeft niet het gewenste resultaat, dan pas je stuur extreem gaan kantelen e.d. Wel moet je ook bekijken of je stuur en shifters op het moment minimaal vlak staan. Ik zou beginnen met een paar graden omhoog.
Campagnolo Ultra Dork

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 16 aug 2020 10:51

Wat Scepticus zegt.

Uitzoeken waardoor het komt kan een heidens karwei zijn omdat er zoveel elementen zijn die van invloed zijn zoals Scepticus ook al zei. Enige quick fix met gegarandeerd resultaat is een ligfiets nemen ;)

Normaalgesproken heb ik er weinig last van, maar na London-Edinburgh-London heeft het er vier maanden geduurd voordat het dove gevoel was verdwenen. Na Parijs-Brest-Parijs twee jaar later nagenoeg geen last, helaas in de tussentijd heel veel veranderd (andere fiets, veel core stability training) om een gouden tip te kunnen geven.

Qua experimenteren zou ik beginnen met het zadel meer naar achteren te zetten; afstand tot pedalen neemt dan toe dus zadelpen iets lager. Effect is minder druk op je handen omdat je zwaartepunt naar achteren gaat, je kont fungeert als het ware als tegenwicht. Waarschijnlijk wil je dan ook een kortere stuurpen en/of stuur met minder reach.

Maakt het verschil als je zonder handschoentjes fietst? (of juist met als je nu zonder fietst) Eén van de dingen die ik heb veranderd is overstappen naar de "Grail" handschoentjes van Specialized die de padding op een heel andere plek hebben zitten dan normaal; in combinatie met dikker "Cinelli Cork" stuurlint (sowieso een aanrader voor het geld, ~ 12 euro)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 aug 2020 15:20

Zo'n 15 a 20 jaar geleden had Specialized 'Body Geometry' handschoentjes met tamelijk extreme kussentjes op de pinkmuis van de hand. Ze hebben ze nu nog steeds wel, maar ze hebben de kussentjes minder dik gemaakt, ik vermoed vanwege de evolutie in de vorm van sturen en shifters.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fred12
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 30 apr 2008 02:42

fred12 17 aug 2020 00:46

Na een mtb tocht van 4 dagen 6 maanden last gehad van een halve tintelende ringvinger en pink. Nu is het gelukkig helemaal over maar het blijft een blessure die snel terugkomt bij mij.
Zoals eerder ook al aangegeven, zorg dat je goed op je fiets zit. Blijf je klachten houden dan helpen onderstaande dingen mij.
- goede handschoenen met veel padding,
-onder het stuurlint gel strips, zoals https://www.fizik.com/eu_en/bar-kit-gel.html
-een afgeplatte bovenkant van het stuur.
-veel verschillende handposities gebruiken.
-ligstuurtje.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 18 aug 2020 09:35

FryskBloed schreef: 16 aug 2020 10:51Enige quick fix met gegarandeerd resultaat is een ligfiets nemen ;)
Als het alleen om handen en polsen gaat, is een lig- of aerostuur ook een uitkomst. Mijn handen en polsen zijn op de racefiets ook een zwakke plek. Ik heb ook een triathlonfiets, en dat is voor handen en polsen heerlijk relaxed. Het is alleen wel zwaar voor bovenarmen, rug, schouders en nek, maar dat is bij mij goed trainbaar (mogelijk nog nuttige training voor het dagelijks leven ook).
Maar ook ik heb al gedacht: als het erger wordt, is een ligfiets een optie, ja.

scepticus schreef: 16 aug 2020 15:20 Zo'n 15 a 20 jaar geleden had Specialized 'Body Geometry' handschoentjes met tamelijk extreme kussentjes op de pinkmuis van de hand. Ze hebben ze nu nog steeds wel, maar ze hebben de kussentjes minder dik gemaakt, ik vermoed vanwege de evolutie in de vorm van sturen en shifters.
Die handschoentjes herinner ik me ook nog, ja, die waren lekker. De nieuwe ervaar ik als te dun. Ik rijd nog steeds met hetzelfde stuur als toen (fiets is 18 jaar oud), maar ik zou dus misschien baat kunnen hebben bij een nieuw stuur/nieuwe shifters? Dus dat de nieuwere handschoentjes niet bij zo'n oud stuur passen?

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

wtb
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 mei 2015 09:41

wtb 18 aug 2020 11:01

Ik heb dit probleem ook sinds ik een aantal spacers verwijderd heb. Krijg het niet opgelost met draaien van het stuur.
Ik draag al een tijd geen handschoenen (meer) omdat ik ze irritant vind, maar zou het daarmee opgelost kunnen worden?

Rbike
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 dec 2019 16:41

Rbike 18 aug 2020 11:40

Ik heb ook hetzelfde maar dan met tintelingen/ dove handen handen. Helaas al van alles geprobeerd: dik stuurlint, gelpads. Stuur hoger en verschillende handschoentjes. Niks helpt mij van het probleem af. Ik heb dit al binnen 8 km. Geen idee wat je hiermee moet. Baal er wel enorm van! Tips??

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 18 aug 2020 14:09

Als het een groter stuk is dan alleen je pink, kan het uit je nek komen, dus dat daar een zenuw bekneld zit - daar zou ik een fysio- of manueel therapeut naar laten kijken.
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 18 aug 2020 18:32

Volgens mij zijn beide handen van TS gevoelloos geworden waardoor hij ook niet meer kan typen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 aug 2020 18:35

Als het de hele hand is, dan is er wat aan te doen.
Zoek eens op carpaal tunnel syndroom

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 18 aug 2020 20:10

Joseba schreef: 18 aug 2020 18:32 Volgens mij zijn beide handen van TS gevoelloos geworden waardoor hij ook niet meer kan typen.
:mrgreen:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 aug 2020 22:21

wtb schreef: 18 aug 2020 11:01 Ik heb dit probleem ook sinds ik een aantal spacers verwijderd heb.
Het antwoord ligt al besloten in de vraag.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie