Vintage headset plaatsen
Binnenkort wil ik een balhoofd ( Campagnolo) plaatsen in het frame van mijn klassieke Pinarello Treviso project. Aangezien ik dat nog nooit zelf heb gedaan wil ik wel goed beslagen ten ijs komen. Theorie is simpel, maar de praktijk is wel eens anders, daarom deze post. Is het een probleem bij de cupplaatsing dat het frame opnieuw is gespoten? Ofwel dat de cups misschien relatief iets te klein zijn? Hoe kom ik daar achter zonder eerdere ervaring, geen idee hoe strak de cups normaal passen. En kan ik de cups met een hamer inslaan, of is daar toch een speciale pers voor noodzakelijk ( á 60 euri)? Geldt trouwens ook voor de voorvorkkroon, daar heb je ook weer een speciale montage tool voor. Aangezien het voor mij bepaald geen dagelijks werk is spaar ik dat liever uit, tenzij het onontbeerlijk is. Als iemand nog andere tips heeft hoor ik het graag...
Nee.
Lekker laten doen. Ik ben helemaal voor zelfredzaamheid en zelf sleutelen maar die ene keer in de zoveel jaar dat ik een frame en vorkkroon wil nagefreesd/gevlakt en een balhoofd ingeperst moet hebben besteed ik dat graag uit. Waar woon je ergens? Bij zaken als Rijwielatelier De Specialist (A'dam), Cycleworks (030), Justpedal.nl (033) of M-Gineering (vlakbij Laplap) hebben ze wel affiniteit met dit soort dingetjes. Bij heel veel andere zaken ook wel trouwens, gewoon even vragen en kijken hoe ze reageren.Als iemand nog andere tips heeft hoor ik het graag...
Laatst gewijzigd door scepticus op 16 aug 2020 00:11, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik doe alles zelf, dus deze dingen ook en zelfs zonder ook maar 1 stuk speciaal gereedschap.
Wel heb ik een berg ervaring en zoiets zonder enige ervaring te gaan doen.... het kan goed gaan , maar ook fout.
Frezen en vlakken, indien nodig zou ik maar laten doen, die spullen aanschaffen loont niet , tenzij je fulltime met vintage frames bezig bent.
Wel heb ik een berg ervaring en zoiets zonder enige ervaring te gaan doen.... het kan goed gaan , maar ook fout.
Frezen en vlakken, indien nodig zou ik maar laten doen, die spullen aanschaffen loont niet , tenzij je fulltime met vintage frames bezig bent.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Aannemende dat het frame eerder opgebouwd is geweest lijkt mij frezen/vlakken overbodig. Het volstaat om met een scherp mesje de lak van de uiteinden (en evt. binnenkant) van de balhoofdbuis te schrapen. Voor het aanbrengen van de crown race gebruik ik altijd een stukje steigerbuis, voor een paar euro te koop bij de bouwmarkt. Het inpersen van het balhoofd zelf zou ik toch met een echte balhoofdpers doen, die hoeven geen 60 euro te kosten. Ik heb er één van Cyclus, volgens mij bij Marten (m-gineering) aangeschaft voor destijds iets van dik 35 euro, Hiermee gaat het inpersen comfortabel en kan het eigenlijk niet fout gaan. Als je in de buurt woont mag je hem wel lenen.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Lak aan de binnenzijde zou ik wegschuren. Bij stalen spullen kun je wel een kunststof hamer gebruiken. Is toch best lastig mikken. Gebruik houtblokje. Of maak met draadeind en blokjes hout e.d. een amateur pers.
Beste forummers, dank voor jullie uiteenlopende reacties. Enerzijds wordt gesteld dat je beter naar een fietsenmaker kan gaan, anderzijds ook allerlei praktische tips. Toch neig ik naar het uitbesteden, omdat ik na termen zoals “ frezen en afvlakken” wel wat terughoudender ben geworden en niet voor eerste keer wil gaan experimenteren op een prijzig frame met nieuwe lak. Mijn aanvankelijke zorg dat ik een minder capabele FM zou kunnen treffen en het daarom maar zelf ga proberen, heeft Scepticus wel enigszins kunnen wegnemen. Ik zal eens langsgaan bij Cycleworks in Utrecht, daar woon ik vlak bij. Overigens moet er op de Pina ook nog een BB worden gemonteerd met ITA draad, dat lijkt mij minder lastig, maar ook dat zou de eerste keer worden.....
Dat laatste is gewoon een kwestie van erin schroeven, dat kan werkelijk niet fout gaan...