Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 aug 2020 14:13

ypuh schreef: 14 aug 2020 13:31
Er zijn maar weinig aero racers met schijfremmen die dat gewicht halen toch? Mijn S3 met velgremmen zit al op zo'n 7,6kg (maat 58) en ik neem aan dat jouw S5 daar niet veel onder zit.

Tel daar 500 gram bij op voor de schijven en de wielen/AXS groep zijn er ook niet lichter op geworden en je komt gewoon op 8 kg uit lijkt me. Op papier halen ze misschien 7.2kg door alles er vanaf te schroeven en een S'je of M'tje te meten.

Ligt er aan wat je meet natuurlijk. Ik meet inclusief pedalen, Garmin mount, vermogensmeter en bidonhouders.
Mijn S5 (velgremmen, maat 54) zit op exact 7kg inclusief alles behalve de Wahoo houder. Mijn vorige Scott Foil zat daar zelfs nog een stukje onder, ook met diepe wielen.

Specialized slaagt er met de Venge toch in redelijk in de buurt van de 7kg te blijven (met disc). En als we het over progressie in disc aerobikes hebben, zal gewicht toch het aspect zijn waar het meeste zou moeten kunnen gewonnen worden (lees achterstand bijgebeend vs velgremmen).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 14 aug 2020 21:48

Ik wil een nieuwe Canyon Aeroad kopen en vroeg mij af of het verschil met andere frames erg groot was. Mijn huidige fiets heeft een balhoofd lengte van 165 mm en de Aeroad 146 mm in maat M.

Ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn wat overstap betreft naar dit model.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 14 aug 2020 22:09

Einstein schreef: 14 aug 2020 21:48 Ik wil een nieuwe Canyon Aeroad kopen en vroeg mij af of het verschil met andere frames erg groot was. Mijn huidige fiets heeft een balhoofd lengte van 165 mm en de Aeroad 146 mm in maat M.

Ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn wat overstap betreft naar dit model.
De aeroad is 1 van de agressiefste aero frames op de markt. Zoals je zelf ziet heb je 2cm meer drop en hij is wss ook langer. + een Aero fiets zou je zonder spacers moeten kunnen rijden. Als je nu ook nog 3cm spacers hebt dan is dat al 5cm verschil.. Dat is toch al een pak.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 14 aug 2020 22:17

Djemz schreef: 14 aug 2020 22:09
Einstein schreef: 14 aug 2020 21:48 Ik wil een nieuwe Canyon Aeroad kopen en vroeg mij af of het verschil met andere frames erg groot was. Mijn huidige fiets heeft een balhoofd lengte van 165 mm en de Aeroad 146 mm in maat M.

Ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn wat overstap betreft naar dit model.
De aeroad is 1 van de agressiefste aero frames op de markt. Zoals je zelf ziet heb je 2cm meer drop en hij is wss ook langer. + een Aero fiets zou je zonder spacers moeten kunnen rijden. Als je nu ook nog 3cm spacers hebt dan is dat al 5cm verschil.. Dat is toch al een pak.
Bedankt voor je info. Ik zelf rijd zonder spacers en zit meestal lang in de beugels. De overstap zal zeker wennen zijn wat diepte betreft.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 aug 2020 22:28

Djemz schreef: 14 aug 2020 22:09
Einstein schreef: 14 aug 2020 21:48 Ik wil een nieuwe Canyon Aeroad kopen en vroeg mij af of het verschil met andere frames erg groot was. Mijn huidige fiets heeft een balhoofd lengte van 165 mm en de Aeroad 146 mm in maat M.

Ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn wat overstap betreft naar dit model.
De aeroad is 1 van de agressiefste aero frames op de markt. Zoals je zelf ziet heb je 2cm meer drop en hij is wss ook langer. + een Aero fiets zou je zonder spacers moeten kunnen rijden. Als je nu ook nog 3cm spacers hebt dan is dat al 5cm verschil.. Dat is toch al een pak.
Ik ben met je eens dat 5cm spacers veel is, maar je ziet (bijna) niemand een Aeroad rijden zonder spacers. Ook niet bij Movistar, Arkea en Alpecin-Fenix.

Met spacers en stuur vind ik 2-3cm nog best meevallen qua uiterlijk.

Zelf rij ik de Ultimate CF SLX met 2.5mm spacertje, maar zal bij de Aeroad ook wel 2cm nodig hebben.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 14 aug 2020 22:48

NuitKor schreef: 14 aug 2020 22:28
Djemz schreef: 14 aug 2020 22:09
Einstein schreef: 14 aug 2020 21:48 Ik wil een nieuwe Canyon Aeroad kopen en vroeg mij af of het verschil met andere frames erg groot was. Mijn huidige fiets heeft een balhoofd lengte van 165 mm en de Aeroad 146 mm in maat M.

Ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn wat overstap betreft naar dit model.
De aeroad is 1 van de agressiefste aero frames op de markt. Zoals je zelf ziet heb je 2cm meer drop en hij is wss ook langer. + een Aero fiets zou je zonder spacers moeten kunnen rijden. Als je nu ook nog 3cm spacers hebt dan is dat al 5cm verschil.. Dat is toch al een pak.
Ik ben met je eens dat 5cm spacers veel is, maar je ziet (bijna) niemand een Aeroad rijden zonder spacers. Ook niet bij Movistar, Arkea en Alpecin-Fenix.

Met spacers en stuur vind ik 2-3cm nog best meevallen qua uiterlijk.

Zelf rij ik de Ultimate CF SLX met 2.5mm spacertje, maar zal bij de Aeroad ook wel 2cm nodig hebben.
Maar op de 8.0 en 9.0 kunnen toch geen spacers meer toegevoegd ivm met het speciale stuur?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 aug 2020 22:50

Volgens mij kunnen er gewoon aerospacers onder. Ik rij ook met een aerostuur en daar kunnen ook gewoon spacers onder.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 15 aug 2020 07:34

NuitKor schreef: 14 aug 2020 22:50 Volgens mij kunnen er gewoon aerospacers onder. Ik rij ook met een aerostuur en daar kunnen ook gewoon spacers onder.
Op de foto's van canyon is dit namelijk niet te zien
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 aug 2020 08:01

Einstein schreef: 15 aug 2020 07:34
NuitKor schreef: 14 aug 2020 22:50 Volgens mij kunnen er gewoon aerospacers onder. Ik rij ook met een aerostuur en daar kunnen ook gewoon spacers onder.
Op de foto's van canyon is dit namelijk niet te zien
Welke foto?
Aerospacers zie je ook bijna niet. Het is niet logisch dat ze een Aeroad op de markt brengen waarbij geen spacers mogelijk zijn, daar past namelijk bijna niemand op en al helemaal niet de grote doelgroep recreanten waar Canyon het meeste aan zal verdienen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 aug 2020 08:07

Aeroad met 1 spacer (en gewone, hoge topcap)
Afbeelding

Aeroad met veel te veel spacers:
Afbeelding


Aeroad zoals hij moet zijn:
Afbeelding
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 aug 2020 08:22

TL@ schreef: 15 aug 2020 08:07 Aeroad met 1 spacer (en gewone, hoge topcap)
Afbeelding

Aeroad met veel te veel spacers:
Afbeelding


Aeroad zoals hij moet zijn:
Afbeelding
Moet?

Zoals ik zei vind ik slammed ook het mooiste, maar bij Aeroad echt lastig. Anders reden de meeste profs op Aeroads wel zonder spacers. Die voorbeelden kan ik bijna niet vinden.

Je rijdt zelf op een BMC zonder spacers, maar volgens mij is die stack veel hoger. Om die reden rij ik trouwens een Ultimate omdat ik teveel spacers ook niet mooi vind, maar ben nu wel van mening dat op een Aeroad het niet zo erg is om wat meer spacers erop te hebben, zoals je 1e foto.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 15 aug 2020 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 aug 2020 08:36

Als je niet oplet bij de onderste dan komt je stuur gewoon tegen de bovenkant van je voorwiel aan in de bocht :mrgreen:

Plaats reactie