Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

mtb 2020-2021 rond de 1700-2000 euro

kid-on-mid
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2019 21:13

kid-on-mid 09 aug 2020 16:25

Beste wielervrienden,

Ik ben op zoek naar een eerste mtb die ik zou aankopen om op straat(solo in de winter)/ in het veld met de club te rijden. Hiervoor zou ik graag een hardtail mtb aankopen.
Ik heb al eens rondgekeken en tot nu toe heb ik deze al staan op mijn lijstje om uit te kiezen.
Weet iemand wat de "betere" van deze zijn en of er misschien nog andere opties zijn waar jullie direct aan denken.
Mijn budget gaat tot 2000 euro.
Ook had ik gezien dat veel mensen met een mtb waar ze op straat mee rijden 2 schakelbladen vooraan hebben, en dit zie ik nu weinig tot niet meer verkocht worden, is 1 schakelblad genoeg?

https://www.12gobiking.nl/scott-scale-940-2021
https://www.bikezone.nl/Orbea-Alma-M50-2021
https://www.fietsenrombouts.com/bmc-two ... -four.html

Alvast bedankt en nog een prettig weekend!

Bossy
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mei 2020 19:21

Bossy 10 aug 2020 17:26

Alle fietsen komen redelijk bij elkaar in de buurt. Zelf ben ik eerder fan van Sram dus mijn persoonlijke voorkeur zou eerder naar de scott gaan. De BMC ziet er daarentegen ook heel mooi uit en heeft ook ene heel mooi gewicht. Denk dat het uiteindelijk wat zal draaien om persoonlijke voorkeur.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 10 aug 2020 19:28

Radon, haast onklopbaar qua prijs/kwaliteit: https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... s-60-2020/

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 11 aug 2020 10:18

Orbea, Scott, BMC.. mooie en goede fietsen maar erg duur. Als je binnen je budget de best mogelijke fiets wilt, dan moet je naar de Duitse merken: Cube, Canyon, Rose, Radon.. Allemaal zeer degelijk en prijs/kwaliteit sterker dan andere merken. Binnen Nederland staat ook Sensa erg sterk. Als je graag een fietsenwinkel om de hoek wilt voor service, dan zijn Cube en Sensa dus het meest interessante.

1 kettingblad vooraan is zeker voldoende en al jarenlang de trend. Als je nu een nieuwe fiets koopt, zie dan dat je mee bent met de nieuwste trends. Niet omdat die per se 10% beter fietsen, maar het maakt je nieuwe aankoop wel future-proof. Die nieuwe trends zijn zeker en vast 1x12 aandrijving en boost naven. Misschien duizelt het je een beetje met al die technische termen, maar de fietsenwinkel moet dit zeker weten en ook op alle webpagina's vind je dit. Laat je geen 1x11 of 2x11, noch een niet-boost wielset aanpraten! Het maakt het lastig om bv binnen 2j een upgrade te doen naar een betere wielset, en het verlaagt de waarde mocht je de fiets ooit 2dehands willen verkopen.

Ik heb de voorbije jaren zowel met Sram Eagle als met Shimano 12 speed gereden, en ik raad Shimano aan. Sram X01 en XX1 is topmateriaal maar valt buiten je budget. Binnen het budget dat je voorop stelt zal je uitkomen bij Sram NX en GX. Ik heb zeer slechte ervaringen met de duurzaamheid van GX derailleurs, de rest van de groep was prima. Ik rijd nu met XTR en dit is gewoon geweldig. Volgens testverslagen zijn Deore XT en SLX (zelfs Deore!) ook allemaal erg goed, en ik zou hierop vertrouwen. Voor een betaalbare maar deftige 1x12 aandrijving zet ik tegenwoordig mijn geld op Shimano en niet langer op Sram.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 aug 2020 12:20

matthiav schreef: 11 aug 2020 10:18 Orbea, Scott, BMC.. mooie en goede fietsen maar erg duur. ..
De voorbeelden hierboven zitten allemaal binnen het gevraagde budget van 1700-2000 euro. Dus duur, dat valt wel mee ;).
Of ze qua kwaliteit (gewicht en afmontage) kunnen wedijveren met Radon, Sensa, of Cube, durf ik niet te zeggen. Dus misschien zit net dáár het grote verschil.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37372
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2020 13:31

Voor mij geen Sram; half jaar met XT 1x12 gereden en nu met Sram GX-X0 op mijn Oiz.
XT wint dat met twee vingers in de neus. Veel soepeler en met dual release.
Less is bore

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 12 aug 2020 11:16

MarkVeenstra schreef: 11 aug 2020 12:20
matthiav schreef: 11 aug 2020 10:18 Orbea, Scott, BMC.. mooie en goede fietsen maar erg duur. ..
De voorbeelden hierboven zitten allemaal binnen het gevraagde budget van 1700-2000 euro. Dus duur, dat valt wel mee ;).
Of ze qua kwaliteit (gewicht en afmontage) kunnen wedijveren met Radon, Sensa, of Cube, durf ik niet te zeggen. Dus misschien zit net dáár het grote verschil.
Dat bedoelde ik uiteraard: wat je voor dat bedrag krijgt

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2020 11:26

daniel1975 schreef: 11 aug 2020 13:31 Voor mij geen Sram; half jaar met XT 1x12 gereden en nu met Sram GX-X0 op mijn Oiz.
XT wint dat met twee vingers in de neus. Veel soepeler en met dual release.
Dat is toch mooi aan het worden. Ik ben het 100% met je eens overigens. Maar in de MTB wereld werd shimano 5 jaar geleden afgeschreven terwijl de kwaliteit van de shimano groep over de linie heen 7 a 8 jaar geleden al beter was dan sram.

Sram heeft het jaren geleden even gewonnen omdat shimano zou klapperen en gevoelloos zou schakelen, dat is allang niet meer.

Wat bij Sram altijd al is geweest de topgroep is ook top en daaronder wordt het meteen alivio niveau voor een XT prijs + nog een paar euro.

(Top groep bij sram is voor mijn XX1 en Xo1, dat is gewoon hetzelfde)

Ik zou zeker zoeken in deze klasse naar een MTB met XT.

Radon is goed, Cube reaction race, iets betere vork dan de Orbea is ook de moeite waard. Scott valt qua prijs nogal mee.

Puur jouw drie fietsen zou ik voor de Orbea gaan.

Ps.
Ik ben helaas tot sram verplicht omdat mijn duimen geen triggers meer aankunnen. Zelf nu een RS twistlock besteld voor mijn fox vork :shock:

kid-on-mid
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2019 21:13

kid-on-mid 12 aug 2020 17:03

Bedankt voor de hulp, de technische uitleg over wat ik zou moeten kopen is zeker een hulp. Ik heb wat verder gekeken naar de duitse merken en kwam deze cube tegen.
https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... bonnwhite/
Deze staat volgens afmontage denk ik vrij goed aangeschreven. Deze ga ik dan ook eens gaan bezichten bij een fietsendealer in de buurt.
Iemand nog enige bevindingen bij deze fiets?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 aug 2020 11:38

Ik ben ook voorstander van Shimano boven SRAM, vooral dan omwille van de calipers van de schijfremmen die heel moeilijk en heel nipt af te stellen zijn. Remblokken slepen heel snel. De SRAM Red op de racefiets is wel super. Nu Shimano XTR op de MTB, super groep, super remmen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 aug 2020 15:11

kid-on-mid schreef: 12 aug 2020 17:03 Bedankt voor de hulp, de technische uitleg over wat ik zou moeten kopen is zeker een hulp. Ik heb wat verder gekeken naar de duitse merken en kwam deze cube tegen.
https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... bonnwhite/
Deze staat volgens afmontage denk ik vrij goed aangeschreven. Deze ga ik dan ook eens gaan bezichten bij een fietsendealer in de buurt.
Iemand nog enige bevindingen bij deze fiets?

Alvast bedankt!
Als je het geld er voor over hebt zou ik deze fiets zeker kopen. Dan heb je meteen een hele goede fiets te pakken met een meer dan prima basis!

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 14 aug 2020 22:52

Een Giant Anthem 29 3. Schitterende fiets, die eigenlijk niets te wensen over laat.
Een fully, waar je meer aan hebt, goede geometrie, goede afmontage en een prachtige kleur. Kun je ook mee verder als mountainbiken echt je ding wordt.

Plaats reactie