Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 aug 2020 08:48

Veel plezier ermee.

We horen het wel als er gaandeweg nog problemen opduiken :D
Afbeelding

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 09 aug 2020 13:27

Afgelopen week heb ik mijn Di2 omgezet van een set up met de SM-EW90-A naar de versie met de junction in het stuur verwerkt. Dit was nodig om mijn stuur omlaag te brengen (hier was geen ruimte voor vanwege mijn korte stuurpen).
Uiteraard tegen een paar problemen aan gelopen, waaronder de kabel van de achterderraileur die los kwam en in het frame rond "zweefde". Uiteindelijk met ijzerdraad terug weten te krijgen.

Eén ander probleem was de lengte van de kabels. Er zijn veel verschillende lengtes kabels en aangezien je deze netjes in of rond het stuur wilt weg werken is het handig om van tevoren uit te meten welke lengte je exact nodig hebt.

Inmiddels heb ik alles weer werkend gekregen maar nu werkt de synchro-shift niet meer. Ik heb dit wel aangepast in de e-tube software alleen moet ik de voor en achter derailleur nog steeds met de linker en rechter shifter besturen. Opzich geen ramp, maar ik vond het altijd wel makkelijk om alleen m'n rechter shifter te gebruiken :)
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 10 aug 2020 11:31

Staat je fiets nog wel in synchro stand?

Twee keer snel achter elkaar op het knopje op de junction drukken en je gaat naar de volgende stand.
Standaard is de volgorde:

* Manual mode
* Semi synchro
* Full synchro

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 10 aug 2020 22:15

Salteh schreef: 10 aug 2020 11:31 Staat je fiets nog wel in synchro stand?

Twee keer snel achter elkaar op het knopje op de junction drukken en je gaat naar de volgende stand.
Standaard is de volgorde:

* Manual mode
* Semi synchro
* Full synchro
Dit was het inderdaad! Thnx

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 11 aug 2020 08:40

Nu het over Synchro shift gaat een wat meer gedetailleerde vraag. Mijn setup op de TT fiets is als volgt:

- enkele knop shifters op zowel de remmen als de extensions
- stuurdop junction in een van de extensions
- geen bluetooth koppelling
- links schakelt lichter, rechts schakelt zwaarder
- de knoppen zijn alleen geprogrameerd op de achterderailleur, anders werkt sychroshift niet op de remhendels

Nu werkt dit in principe perfect met synchro shift (snap niet waarom ik dit niet eerder op de TT fiets heb gezet). Echter, ik maak me wat zorgen over het afstellen van de voorderailleur op locatie. Nu heb ik dit gedaan met de laptop, echter mocht ik een race hebben waar ik met het vliegtuig naar toe ga, dan neem ik niet noodzakelijk de laptop mee om hem opnieuw af te stellen. Hoe kan ik dan toch de voorderailleur afstellen?

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 11 aug 2020 18:10

Ik dacht dat het afstellen van de voorderailleur niet nodig is bij Di2, of in ieder geval bij synchro shift.

Maargoed er is hier vast iemand die 100% uitsluitsel over kan geven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 aug 2020 18:37

Je stelt niets elektronisch in bij de voorderailleur, dat is puur mechanisch.

Maar ergens heen vliegen en geen laptop meenemen? :o
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 12 aug 2020 08:51

amclassic-fan schreef: 11 aug 2020 18:37 Je stelt niets elektronisch in bij de voorderailleur, dat is puur mechanisch.

Maar ergens heen vliegen en geen laptop meenemen? :o
Dat krijg je als triathleet, er moet al zoveel zooi mee, dat een hele laptop wat te veel gevraagd is voor een reis naar een race die maar een paar dagen duurt.

Qua voorderailleur afstelling doel ik op https://bettershifting.com/micro-adjust ... erailleur/

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 12 aug 2020 09:04

Je stelt sowieso iets elektronish in bij de voorderailleur en de huidige generatie Di2 voorderailleurs hebben niet eens een L schroefje meer ;). Top mechanisch op 0.5 - 1mm afstellen en 'elektronish' op 0 - 0.5mm i.v.m. over-shiften van de voorderailleur.

Maar goed, over het algemeen stel ik de FD 1 keer af, wanneer ik een fiets opbouw.. en daarna raak ik 'm eigenlijk nooit meer aan.

Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat je je FD nog steeds af kan stellen ook al heb je een full synchro TT fiets... maar dat kan ik zo snel even niet vinden... toch maar een keer een TT fietsje bouwen binnenkort..

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 12 aug 2020 09:32

Ik hoop er inderdaad ook op hem nooit meer af te hoeven stellen, maar bij een reis met het vliegtuig zou het toch fijn zijn als ik wel de optie heb, je weet nooit hoe er met een fiets wordt omgesprongen. Maar goed, in dat geval moet er vast lokaal wel wat op te lossen zijn.
Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat je je FD nog steeds af kan stellen ook al heb je een full synchro TT fiets... maar dat kan ik zo snel even niet vinden... toch maar een keer een TT fietsje bouwen binnenkort..
Als je uit de regio (Eindhoven) komt, mag je hier wel experimenteren...

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 12 aug 2020 09:42

True - kan altijd handig zijn om wel te kunnen doen. Ik zit in Bleiswijk, maar ik bestel binnenkort wel gewoon wat TT shiftertjes om mee te spelen. Zo heb ik ook ooit een SC-MT800 (mtb) display gekocht voor op de wegfiets ;-)

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 12 aug 2020 11:18

wmc schreef: 12 aug 2020 08:51 Qua voorderailleur afstelling doel ik op https://bettershifting.com/micro-adjust ... erailleur/
de pagina war je naar linkt beschrijft toch hoe je je voor derailleur afstelt zonder laptop?

Plaats reactie