Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe Pro One versus Continental GP5000

VDCycling
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 mar 2020 07:46

VDCycling 05 aug 2020 15:58

Ik heb zelf al eens opzoekingswerk gedaan, maar had graag nog eens jullie meningen gevraagd.

Voor mijn fiets ben ik op zoek naar nieuwe 28mm banden, mijn wielen zijn FFWD F3AD wielen met velgbreedte intern 19mm, velgbreedte extern 24mm.

Via Mantel kwam ik op bovenstaande twee buitenbanden:

https://www.mantel.com/be/continental-g ... buitenband

Hierbij staat vermeldt dat hij goed is in voorjaar/zomer/herfst (droog en warm - koud en nat) en krijgt:
5 sterren rolweerstand
3 sterren lekbestendigheid
3 sterren duurzaamheid
5 sterren grip

https://www.mantel.com/be/schwalbe-pro- ... fiets-band

Hierbij staat vermeldt dat hij goed is in voorjaar/zomer (droog en warm), kan deze dan niet gebruikt worden zoals bij GP5000 (koude en natte omstandigheden)? in mijn ogen zijn deze twee banden erg gelijk lopend?

Deze buitenband krijgt:
5 sterren rolweerstand
5 sterren lekbestendigheid
4 sterren duurzaamheid
5 sterren grip

Op basis van de sterren die Mantel heeft zou er moeten gekozen worden voor de Schwalbe Pro one (alhoewel dat ik mij afvraag als deze ook goed zijn in koude en natte omstandigheden, omdat dit niet vermeldt stond?)

Volgens website Contintental weegt de 25mm = 225 gram (28mm = 240 gram)

https://www.continental-tires.com/bicyc ... -prix-5000

Volgens website Schwalbe weegt de 25mm = 235 gram (geen gewicht voor 28mm beschikbaar) - Bandbreedte is blijkbaar afgestemd op 19C velgen.

https://www.schwalbe.com/pro-one/nl

Dus gewicht tegenover elkaar is verwaarloosbaar, als Schwalbe betere specificaties kan aanbieden dan gaat dit volgens mij gepaard ook met gewicht.

Graag jullie mening.

Merci!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 aug 2020 16:28

Banden zijn persoonlijk natuurlijk. De verschillen tussen de top banden zijn ook klein, dus volgende opmerkingen zijn geneuzel in de marge.

In het kort kunnen banden zich op de volgende vlakken onderscheiden:
- Compatibility (tubeless etc)
- Breedte (de ene 25mm is niet de andere 25mm)
- Duurzaamheid (sommige gaan lang mee, maar worden snel vierkant, andere minder kilometers maar blijven wel langer goed)
- Grip in het natte
- Looks
- Soepelheid (met name door de zijwanden en TPI's)
- Lekbestendigheid

De GP5k en Pro Ones zitten gewoon bij de betere banden. De GP's blinken uit in dat ze nergens door het ijs zakken, maar ik vind dat ze te snel (na ca 2.000km) vierkant worden en dan niet meer lekker rijden plus het ziet er niet uit. Doordat ze allround zijn blinken ze ook nergens in uit. De vorige versie viel ook nog eens heel breed (25mm was eerder 28mm) maar dat hebben ze inmiddels opgelost.

De Pro One's zijn fijne bandjes met vooral ook goede grip in het natte. Nadeel is dat ze flinterdun zijn en dus snel lek rijden. Verder gingen ze ook niet heel lang mee bij mij (ca. 3.000km, waar de GP's eerder 5.000km halen, al dan niet vierkant).

Ik raad je aan om ook eens naar de S-Works Turbo, Pirelli P Zero en Michelin Power Road te kijken. Met name de Turbo's heb ik goede ervaring mee, maar zijn ook de duurste. Verder zou ik gewoon kijken naar welke je als een goede deal kunt krijgen. 4 Michelin's a €120 gaan langer mee dan 3 andere banden voor diezelfde prijs.

VDCycling
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 mar 2020 07:46

VDCycling 06 aug 2020 16:05

ypuh schreef: 05 aug 2020 16:28 Banden zijn persoonlijk natuurlijk. De verschillen tussen de top banden zijn ook klein, dus volgende opmerkingen zijn geneuzel in de marge.

In het kort kunnen banden zich op de volgende vlakken onderscheiden:
- Compatibility (tubeless etc)
- Breedte (de ene 25mm is niet de andere 25mm)
- Duurzaamheid (sommige gaan lang mee, maar worden snel vierkant, andere minder kilometers maar blijven wel langer goed)
- Grip in het natte
- Looks
- Soepelheid (met name door de zijwanden en TPI's)
- Lekbestendigheid

De GP5k en Pro Ones zitten gewoon bij de betere banden. De GP's blinken uit in dat ze nergens door het ijs zakken, maar ik vind dat ze te snel (na ca 2.000km) vierkant worden en dan niet meer lekker rijden plus het ziet er niet uit. Doordat ze allround zijn blinken ze ook nergens in uit. De vorige versie viel ook nog eens heel breed (25mm was eerder 28mm) maar dat hebben ze inmiddels opgelost.

De Pro One's zijn fijne bandjes met vooral ook goede grip in het natte. Nadeel is dat ze flinterdun zijn en dus snel lek rijden. Verder gingen ze ook niet heel lang mee bij mij (ca. 3.000km, waar de GP's eerder 5.000km halen, al dan niet vierkant).

Ik raad je aan om ook eens naar de S-Works Turbo, Pirelli P Zero en Michelin Power Road te kijken. Met name de Turbo's heb ik goede ervaring mee, maar zijn ook de duurste. Verder zou ik gewoon kijken naar welke je als een goede deal kunt krijgen. 4 Michelin's a €120 gaan langer mee dan 3 andere banden voor diezelfde prijs.
Dus eigenlijk kloppen de quoteringen niet van Mantel? Want uit uw bevindingen gaat de Pro one vlugger kapot en is deze dunner waardoor rapper lek. Terwijl Mantel zegt dat hij juist lekbestendiger en duurzamer is dan de GP5000.

Heb je enige ervaring met die andere banden S-works Turbo, Pirelli P Zero en Michelin Power Road? Over de S-works Turbo vind ik weinig informatie over in welke toestanden deze band kan gebruikt worden?

Momenteel heb ik GP5000, maar heb toch enkele keren lek gevallen en ook rap scheurtjes in de band, daarmee had graag eens gekeken voor misschien nog een optimalere band.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 aug 2020 16:20

Wat Mantel schrijft is gewoon geneuzel en zou ik niet te serieus nemen. Er zijn maar weinig test van banden in de wereld, en diegene die er zijn, zijn gesimuleerd op een rol en in de echte wereld bij dagelijks gebruik kan het weer geheel anders uitpakken. Daarom kan ik er eigenlijk ook weinig zinnigs over zeggen, maar dat de Pro One vroeg of laat een keer lek gaat is wel een zekerheidje (i.t.t. bijv. de GP5000's en Turbo's). Deze ervaringen baseer ik ook vooral op wat ik bij onze club zie rijden, want ondanks mijn 10-15.000km per jaar, rij ik ook maar 2-3 setjes op per jaar.

De topbanden liggen sowieso erg dicht bij elkaar en de leek zal het verschil niet merken. Verschillen die iedereen merkt zijn lekken (Pro One) en vierkant worden (GP's). Scheurtjes kan bij elke band voorkomen, de topbanden zijn allemaal 'zacht' en niet gericht op duurzaamheid. Na een jaar of 2 komen er scheuren in, of je ze nou veel gebruikt of niet (in de zon laten staan versneld dit proces wel).

Turbo's heb ik zo'n 5-6 sets van opgereden de afgelopen jaren en ben ik erg tevreden over. Weinig lekke banden (2 jaar niets en toen 3 in een weekend), altijd grip en ze halen krap de 5.000km wat ik gewoon netjes vind. De Michelin Power's en P Zero's rij ik nu mee en voelen ook prima aan, maar beide nog niet meer dan 1.000km mee gereden dus verder weinig zinnigs te zeggen over lekke banden, slijtage of kilometrage. Qua rij eigenschappen ontlopen deze banden elkaar nauwelijks (GP, Turbo, P Zero, Road Power, Pro One).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15950
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 aug 2020 16:25

Ik heb al enkele jaren de Specialized Turbo banden.
Gewoon goede banden, kan er niets negatief van schrijven en ik heb ze indertijd met een aantal gekocht aan 1+1 gratis :)
Volgens mij heel vergelijkbaar met de topbandjes van de andere merken
- Continental GP5000
- Schwalbe One ...
- Pirelli P Zero
- Michelin ...
- Panaracer Evo .. (een niet zo veel verkochte band maar imo onderschat)

Als ik thuiskom kijk ik mijn banden na en kleine scheurtjes/kapjes vul ik op met secondenlijm. Na 2500-3000 km is het tijd om al zeker de achterband te vervangen, maar dat doe/deed ik al altijd.

Met de Veloflex Corsa reed ik nog liever maar daar mocht je indertijd niet mee rijden ism carbon velgen. De nieuwe Corsa's hebben deze restrictie niet meer.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ccc
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:24

ccc 06 aug 2020 18:12

Dan heb je ook nog de Vittoria corsa 's waar ik voor het eerst dit jaar mee rijd en tot nu toe zeer tevreden over ben .
Reeds meer dan 3000 km , bollen zeer soepel , slijtage valt goed mee ( na 2500 km de voor en achterband gewisseld en kunnen zeker nog 1500 à 2000km mee - het moet gezegd dat ik nu ook niet aan 50km/u door de bochten scheur ) en ... nog geen enkele keer lek ( tot nu toe ook nog maar 1 keer in de regen mee gereden ) , blijven mooi rond in tegenstelling tot de conti's en ook weinig last van insnijdingen tot nu toe . Ik controleer ook regelmatig op steentjes of stukjes glas maar ( dankzij het droge weer ) daar nu ook minder last van .
De specialized S works turbo en Specialized Roubaix pro ( die ik vooral in het voor- en najaar gebruik op mijn " slecht weer fiets " dragen mijn voorkeur .
ccc

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 aug 2020 20:24

Conti vs Schwalbe en het gaat over Specialized en Vittoria.

Het fietsforum ten voeten uit.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 06 aug 2020 22:12

Ik rij op de Schwalbe Pro One, met binnenband. Herken het relatief snelle lek rijden niet. Ben zeer tevreden over de band, specifiek over de bizar goede grip die ze bieden.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 aug 2020 23:38

Meningen over banden van particulieren, tja, het zal wel de zoveelste N=1 , wat moet je dur mee....
"Testen", helaas ook niet erg realistisch....en hoeveel testen ze er nu helemaal per test.
Het woord test is vaak teveel eer voor deze pogingen.
Ik hou het maar bij de dingen die ik al jaaaaren rij (rond en zwart) en waar ik eigenlijk weinig over te zeiken heb.
Ook dat zegt uiteraard weinig tot niks.....
De sterretjes van Mantel, die zijn natuurlijk ergens gejat, maar waar?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5934
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 aug 2020 09:37

havana schreef: 06 aug 2020 20:24 Conti vs Schwalbe en het gaat over Specialized en Vittoria.

Het fietsforum ten voeten uit.
Tsja iedereen wil z'n plasje achterlaten, we zijn net honden. :lol: Maar om bij de les te blijven. Ik fiets op mijn clincher wielen de Schwalbe Pro One naar tevredenheid.

* Pakt niet snel steentjes of rotzooi op
* Blijft mooi rond
* Lekbestendig
* Makkelijke montage
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

kempenzoon
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 mar 2017 06:28

kempenzoon 07 aug 2020 10:48

Ik heb zelf jarenlang met de continental gp4000 sii rondgereden maar jammer genoeg slijt zijn opvolger een pak sneller en rijdt de Schwalbe idd sneller lek. Ik ben daarom terug gevallen op de gewone Grand prix een pak goedkoper, bolt iets minder soepel maar rijdt zelden lek.

VDCycling
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 mar 2020 07:46

VDCycling 07 aug 2020 11:04

ypuh schreef: 06 aug 2020 16:20 Wat Mantel schrijft is gewoon geneuzel en zou ik niet te serieus nemen. Er zijn maar weinig test van banden in de wereld, en diegene die er zijn, zijn gesimuleerd op een rol en in de echte wereld bij dagelijks gebruik kan het weer geheel anders uitpakken. Daarom kan ik er eigenlijk ook weinig zinnigs over zeggen, maar dat de Pro One vroeg of laat een keer lek gaat is wel een zekerheidje (i.t.t. bijv. de GP5000's en Turbo's). Deze ervaringen baseer ik ook vooral op wat ik bij onze club zie rijden, want ondanks mijn 10-15.000km per jaar, rij ik ook maar 2-3 setjes op per jaar.

De topbanden liggen sowieso erg dicht bij elkaar en de leek zal het verschil niet merken. Verschillen die iedereen merkt zijn lekken (Pro One) en vierkant worden (GP's). Scheurtjes kan bij elke band voorkomen, de topbanden zijn allemaal 'zacht' en niet gericht op duurzaamheid. Na een jaar of 2 komen er scheuren in, of je ze nou veel gebruikt of niet (in de zon laten staan versneld dit proces wel).

Turbo's heb ik zo'n 5-6 sets van opgereden de afgelopen jaren en ben ik erg tevreden over. Weinig lekke banden (2 jaar niets en toen 3 in een weekend), altijd grip en ze halen krap de 5.000km wat ik gewoon netjes vind. De Michelin Power's en P Zero's rij ik nu mee en voelen ook prima aan, maar beide nog niet meer dan 1.000km mee gereden dus verder weinig zinnigs te zeggen over lekke banden, slijtage of kilometrage. Qua rij eigenschappen ontlopen deze banden elkaar nauwelijks (GP, Turbo, P Zero, Road Power, Pro One).
Bedankt voor uw uitleg.

Ik twijfel momenteel nog tussen S-Works Turbo en Pirelli P Zero.

Beide banden kunnen gebruikt worden voorjaar/zomer/najaar (nat en droog)?

Plaats reactie