Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2020

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 aug 2020 16:26

Maar wat is uitwijken? Als jij bij je voorligger uit het wiel komt, wijk je ook af van de lijn.
Denmare knalde er gisteren ook tussendoor.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 06 aug 2020 16:50

Patje wil het blijkbaar hard spelen;

https://nos.nl/artikel/2343083-lefevere ... eruit.html
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 06 aug 2020 16:59

gssch schreef: 06 aug 2020 15:04 Om nog maar niet te spreken over het werk van de mannen van Lefevre bij de finish van de Vuelta in Madrid (2019), Jakobsen won na veelvuldig vechtersgedrag van zijn lead-outs. Gelukkig bleef men daar recht. Duwen in de sprint, maar ook op andere momenten van de wedstrijd is helaas een onderdeel van de sport (hield Mathieu de handjes netjes aan het stuur in de sprint op zijn NK?). Goedpraten ga ik zeker niet doen, van je lijn afwijken is fout maar laten we hopen dat dit voorval niet voor niets is geweest.
Dat was de sprint waar laatste lead-out Richeze verschillende beuken uitdeelt en het pad voor Jakobsen's overwinning effent. Als ik het me goed herinner werd Richeze teruggezet in de uitslag van die rit. Geen diskwalificatie. Geen schorsing. Geen "poging tot moord" uitspraken van teambaas Lefevre.

Blijbaar moet er iemand levensgevaarlijk gewond raken voordat er serieuze maatregelen genomen worden. En zelfs dan hoor ik de UCI nog niet over de veiligheid van het parcours en de finish zone spreken.

i-mac

i-mac 06 aug 2020 17:06

Mij zou het niet verbazen dat er naar veiligheid toe niets zal veranderen. Men zal alleen Groenewegen slachtofferen ...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2020 17:07

uninvitedguest schreef: 06 aug 2020 16:50 Patje wil het blijkbaar hard spelen;

https://nos.nl/artikel/2343083-lefevere ... eruit.html
De vraag is of dat een plausibele optie is...

https://www.nu.nl/wielrennen/6069104/ka ... mplex.html
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2020 17:12

EmPeHa schreef: 06 aug 2020 16:26 Maar wat is uitwijken? Als jij bij je voorligger uit het wiel komt, wijk je ook af van de lijn.
Denmare knalde er gisteren ook tussendoor.
Precies.., Hij duikt dan niet het gat in tussen het hek en Sagan.., dus in feite zat Sagan "op tijd" aan het hek - al week hij daarvoor af van zijn lijn.
Maar Demare zat toen wel opgesloten, achter Sagan en met een renner links van hem.

Met 1 zwiep komt hij daaruit, en met een 2e zwiep van zijn lijn af naar de middellijn van de weg, hindert hij nogmaals diezelfde renner.

We kijken natuurlijk vaak naar de voorste 1, 2 of 3 renners.
Maar wat gebeurd er daarachter? En hoe kan je in een rechte lijn sprinten als je een renner voor je wilt inhalen? Dan moet je van je lijn af. Maar ook daarin kan je renners hinderen en in gevaar brengen (en soms zit het gevaar 3 of 4 renners verder naar achter). Nu zullen daar net wat minder vaak de zware valpartijen in gang gezet worden omdat die renners net wat verder van achteren zitten, al kleinere kans op de winst hebben en dus eerder proberen mee uit te wijken, stoppen met sprinten of zelfs te remmen voor het behoud van lijf en ledematen.

Maar daar zit natuurlijk wel iets van subtiliteit in de uitvoer van de reglementen.
Sprint Sagen en Demare is daar een mooi voorbeeld van, waar ze in feite beiden enorm van hun lijn afwijken. Demare had 1 andere optie en dat was accepteren ingesloten te zitten en de sprint verder vanachter Sagan uit zingen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 06 aug 2020 17:26

i-mac schreef: 06 aug 2020 17:06 Mij zou het niet verbazen dat er naar veiligheid toe niets zal veranderen. Men zal alleen Groenewegen slachtofferen ...
Precies. Dat is voor de UCI de makkelijkste en fijnste oplossing. En het gekraai van Lefevre speelt hen mooi in de kaart.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 aug 2020 18:03

Lefevere bewijst maar weer eens zijn slechte hypocriete karakter.
Schande dat die leugenaar nog zo’n positie kan hebben.
Less is bore

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 aug 2020 18:17

Lefevre is idd. een onzettende hypocriet die nog nooit iets gedaan heeft dan niet volledig in zijn eigen belang was. Ik vermoed dat hij niet zo snel naar een gewone rechtbank zal stappen want dat creëert een precedent waar hij met zijn eigen renners in de toekomst ook veel last van zou kunnen krijgen (vergelijkbare acties en soms nog een graadje erger van eigen renners werden in het verleden door hem als "hoort bij de sport" en "kan gebeuren" afgedaan dus als iemand nu niet moet gaan jammeren is hij het.

Dat er gestraft moet worden lijkt mij wel helder (deels is dat al gebeurd) maar naast de veroorzaker die duidelijk fout zat hebben ook de organisatie en de UCI hier boter op hun hoofd en kunnen zich een flink deel van het gebeurde gewoon aanrekenen.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 aug 2020 18:41

het afwijken van zijn lijn door Groenewegen is niet zo erg maar wel de naar mijn mening bewuste kwak, als eveneens ex-spurters die mening zijn toegedaan wordt dat toch wel een belangrijke optie dat het zo is.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 06 aug 2020 19:45

fiedoo schreef: 06 aug 2020 18:41 het afwijken van zijn lijn door Groenewegen is niet zo erg maar wel de naar mijn mening bewuste kwak, als eveneens ex-spurters die mening zijn toegedaan wordt dat toch wel een belangrijke optie dat het zo is.
Het afwijken niet zo erg? Dus voortaan algemeen toestaan om van het midden van de weg iemand zo ver de kant in te drijven dat hij er niet meer voorbij kan? Kies je dan niet beter een andere sport die niet bij 70 km/u in stoffen pakje wordt bedreven?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 aug 2020 19:56

Dat mag bij geen enkele sport met een finish.

Plaats reactie