Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 18 mei 2010 18:24

Even een update: gebruik deze ketting nog steeds en heb er reeds 1800km mee gefietst waaronder afgelopen zaterdag tijdens de tecklenburg rundfahrt in de regen, voor de rest is hij allen gebruikt op dagen zonder regen (die kleine sputters tel ik niet mee).

De ketting vertoont nog geen scheurtjes dus ik ben benieuwd hoelang deze op zich laten wachten, tot nu toe is het nog goed gegaan; afkloppen dus.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 18 mei 2010 19:52

tomkolkman schreef:Even een update: gebruik deze ketting nog steeds en heb er reeds 1800km mee gefietst waaronder afgelopen zaterdag tijdens de tecklenburg rundfahrt in de regen, voor de rest is hij allen gebruikt op dagen zonder regen (die kleine sputters tel ik niet mee).

De ketting vertoont nog geen scheurtjes dus ik ben benieuwd hoelang deze op zich laten wachten, tot nu toe is het nog goed gegaan; afkloppen dus.


Idem hier.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

eelcoz

eelcoz 19 mei 2010 17:00

Rodrick schreef:
eelcoz schreef: Precies. Het is raar dat bijvoorbeeld een 105-ketting die van mindere kwaliteit zou moeten zijn, wel tegen pekel kan. Dan is er toch gewoon sprake van een productiefout bij de Ultegra-kettingen. Eigenlijk zou er een terugroepactie moeten komen.



De 105 ketting is niet onderzocht, dus kunnen we er niets over zeggen. Van een productiefout is geen sprake, eerder van een keuze van de ontwerper. De ketting functioneert verder prima, is kwalitatief in orde, maar reageert sterk op pekel en verkeerde smeermiddelen. Daarom terecht geen terugroepactie.


Als dit een keuze van de ontwerper is, is hij of zij blijkbaar niet geinteresseerd in veiligheidsaspecten. Er is toch een bepaalde ondergrens wat veiligheid betreft? Het lijkt me dat deze kettingen daar onder zitten. Toyota roept toch ook auto's terug en voedingsmiddelenproducenten halen toch ook producten uit de schappen als er glas in blijkt te zitten. Dan spreekt men toch ook niet over 'keuze van de ontwerper'?

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 19 mei 2010 17:48

Het is kansloos, eelcoz. Je krijgt toch geen serieuze reactie.

In het wereldwijde assortiment van (vele) tientallen kettingen, is er nu welgeteld 1 ketting die niet tegen pekel dan wel bepaalde soorten smeermiddelen kan. Bizar.

En wat te denken van regenbuitjes nabij de kust...hmmm...daar heb je dus geen strooizout voor nodig en blijft het niet beperkt tot enkel de winter.

Maar de ketting is kwalitatief in orde is het 'deskundige' oordeel! Desalniettemin word je wel geadviseerd om na iedere rit de ketting te controleren op scheurtjes... En bij lange ritten natuurlijk bij ieder pauze...

Gebruikersavatar
csgman
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2008 18:18

Gebruikersavatar csgman 19 mei 2010 18:29

Shimano komt binnenkort met de nieuwe 5700-105 groep, schijnt sterk te zijn afgeleid van Ultegra 6700, ketting met draai richting enz...

Wat zijn de kansen dat deze groep besmet is ?

Of moeten we gewoon winter 2011 afwachten ?

fransb
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mar 2006 17:59

fransb 03 jun 2010 16:51

Gisteren weer een kettingbreuk shimano 6700 in Ronde van Bergpolder, net na een bocht, flinke kracht bij het aanzetten en pats, weg ketting van E30+.. Gelukkig is de betreffende renner niet gevallen. >>rotzooi van Shimano, ben ik als jarenlange shimano gebruiker toch niet gewend, dit jaar na de prijsstijging van 20% ineens rotzooi gaan produceren,,
Lijkt Toyota wel

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 03 jun 2010 17:21

Mijn ketting heb ik gisteren vervangen. Na 2500 kms was er niets van schade of abnormale slijtage te zien. Toch koos ik nu voor een DA-ketting, hoewel ik nog een 6700 in voorraad heb. Het vertrouwen is toch wat geschonden dus ;)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

berniev
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 jul 2007 15:30

berniev 03 jun 2010 18:04

fransb schreef:Gisteren weer een kettingbreuk shimano 6700 in Ronde van Bergpolder, net na een bocht, flinke kracht bij het aanzetten en pats, weg ketting van E30+.. Gelukkig is de betreffende renner niet gevallen. >>rotzooi van Shimano, ben ik als jarenlange shimano gebruiker toch niet gewend, dit jaar na de prijsstijging van 20% ineens rotzooi gaan produceren,,
Lijkt Toyota wel
Nu gaan ze wellicht verklaren dat dit door de zon komt... Pekel ligt er nu toch deze dagen niet meer op de weg?

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 04 jun 2010 11:01

timper schreef:Mijn ketting heb ik gisteren vervangen. Na 2500 kms was er niets van schade of abnormale slijtage te zien. Toch koos ik nu voor een DA-ketting, hoewel ik nog een 6700 in voorraad heb. Het vertrouwen is toch wat geschonden dus ;)


Ik heb er nu ook 2500km opzitten zonder problemen, de ketting die er nu op lag zat bij de ultegra groep die ik destijds heb besteld. De andere ketting komt bij een web winkel weg en dit is dus denk ik een andere productie versie. Ik weet niet welke ik zal monteren.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

peetjoo
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2009 23:48

peetjoo 11 jun 2010 23:43

Ook ik vandaag een gebroken ketting [shimano 6700] na nog geen 3000 km, 2 schalmen finaal door de midden en een paar gescheurd echt nog nooit meegemaakt.
Morgen een nieuwe kopen maar dat word echt geen shimano meer.
Mijn FM heeft het over een Sram
vd

be.rt
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 19 mei 2004 16:53

be.rt 14 jun 2010 00:17

Vandaag tijdens een wedstrijd nog maar eens een Ultegra 6700 ketting zien knappen. Gelukkig zonder erg, maar ik zie het elke wedstrijd opnieuw. Twee maal moest een renner met de ziekenwagen afgevoerd worden.
Dat Shimano geen terugroepactie onderneemt vind ik schandalig. Ook flauw van Fiets om met een zogezegd wetenschappelijk artikel te proberen een belangrijke adverteerder uit de wind te zetten.

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 29 jun 2010 17:17

Om nog maar eens terug te komen op dit verhaal, mijn ketting is aan vervanging toe (bijna 4K) en vertoont nog geen enkele scheurtjes en heb er nog geen enkel probleem mee gehad. Heb nog een 6700 ketting liggen maar ben toch wat huiverig om hem erop te doen; wellicht kwam deze ketting nog van een goede 'serie'
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

Plaats reactie