Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 aug 2020 23:05

daniel1975 schreef: 03 aug 2020 14:43 12-25 rules.
Die 11 heb ik nooit echt fijn gevonden.
Mee eens.

Dat je de 11 voor koersen nodig hebt is ook vrij persoonlijk. Ik reed ( tot vorig jaar ) in koers ook bijna altijd zonder 11. Als niet sprinter kan je op een 11 toch niet sprinten. Ik sprintte zeker weten beter op de 12 of 13/14. En Ik ben er niet om het verzet met wind mee in de waaier afgereden. Op die momenten ligt het toch aan de benen.

In Nederland is 11-23 of 12-25 een ideale cassette. Wat er in de toekomst gebeurt zullen we niet weten. Maar ik denk dat de pizzaplaten meer terrein zullen winnen. Onder het mom van een bredere range aan verzetten die we in Nederland ( met uitzondering keutenberg ) niet nodig hebben. Legio mensen zal het echter geen lor interesseren. Die wisselen geen cassette voor ze op vakantie gaan en willen die range dus wel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 03 aug 2020 23:31

Helemaal mee eens.
30 jaar geleden was een 52/42 gewoon standaard, en een 25 het kleinste verzet.
Nu slaat de paniek bij velen tussen de oren als geen 34 in combinatie met 30 beschikbaar is.
We rijden toch niet dagelijks over de Muur, Koppenberg, Keutenberg of Muur van Huy...
;)
Gevolg, we worden opgezadeld met cassettes met gaten in de range.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37659
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 aug 2020 06:45

Ach, na 10 jaar press-shit gaan fabrikanten nu ook weer terug naar BSA. Er komt ooit wel weer bezinning ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 aug 2020 08:09

patrickvb schreef: 03 aug 2020 22:50 Op mijn fiets die ik uitsluitend in de regio La Roche Durbuy gebruik zat ook een 12-25 in combinatie met 39-53. 10 speed want de fiets heeft al wat jaren op de teller.
De 25 werd slechts sporadisch gebruikt, bv in La Roche de Haussire (harken!)
Voor alle overige hellingen in onze regio volstaan de kleinere kransjes.
Recent is de fiets in 'groot' onderhoud geweest, nieuwe ketting, cassette, ... Vooraan nu 39-52. Die 52 is voor mijn kunnen (en leeftijd) een verbetering.
Cassette is nu een 12-28.
En daarbij mis ik heel hard de 16. De 39/15 of 14 is een leuk verzetje om op souplesse te rijden, gaat het een stukje omhoog even naar de 16 en je blijft in je ritme. Als ik dat nu doe schakel terug naar 17 en dat is dan veel te klein.
Op de vlakkere wegen fiets ik nu vaker op het buitenblad, 52/19.
Ik snap echt niet waarom shimano cassettes steeds met 11 wil starten, recreanten hebben er weinig tot niets aan.
Ik heb dit weekend de Thier de Coo, de Stockeu en nog wat van die dingen op gereden, in de hitte. Ik zou toch echt niet willen zwoegen met een 39-25, ik vond mijn 34-30 al teveel stoempen :mrgreen:

Ik vind de 11-28 of 11-30 de aangenaamste cassettes, die 11 voor de sprints met de club (meestal bij 55+, soms wel eens 60+ km/u) en meestal rijd ik op de 50-19 (alleen) of 50-17 (als het nog rustig gaat met de club)
Mijn cadans range zit tussen de 80 en 100 omwentelingen dus van gaten heb ik weinig last.
Als het vlak is, kom ik nooit op het binnenblad (of ik moet ergens compleet ontploft zijn :lol: )
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 aug 2020 08:46

Maar gij benne een Belg TL@.

Voor alleen de Keuteberg zou ik ook niet speciaal een 30 of hoger monteren. Die eerste 2 bochten kun je toch niet normaal opfietsen, of je nou met een 25 of 34 achter rijdt. Gewoon ff op de pedalen staan en 10 seconden later is het voorbij. Pas bij langere klimmen heeft het naar mijn inzien zin om een 32 of 34 te monteren zodat je ook stukken wat hogere cadans rijden kunt.

De 11 is gewoon fijn om op te sprinten. Wie dat niet doet of kan heeft hem inderdaad niet nodig.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 aug 2020 09:09

Ik vind het jammer dat alle merken puur voor de commercie gaan. Aangezien 90% van de fietsers misschien zo'n max 3000-4000 per jaar fietsen en eventuele gaten in een cassette wellicht niet eens opmerken en altijd een gigantische frisbee in het achterwiel willen (omdat ze zelf niet eens een cassette kunnen vervangen), maken al die merken opeens alleen nog maar cassettes met een gigantisch bereik, maar wel met gaten erin. Zonde.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 aug 2020 09:23

Ik durf ook nog wel te stellen dat veel mensen misschien wel sneller sprinten zonder 11. En of volle gas meetrappen in de afdaling op de openbare weg nu zo nuttig is weet ik ook niet.

Ik kan best een stukje sprinten als niet sprinter, maar in koers is alles relatief. Een 11 monteren is juist een valkuil voor mij. Let wel altijd met 52/53 voorblad gereden en nooit met een 50. De grap is dat ik de sprint aanga op de 14 en in wanhoop die laatste tandjes ook nog wel afschakel en op de al dan niet gemonteerde 11 terechtkom. Dan zakt de cadans te ver terug om nog die vinnige sprint te trekken. Met een powermeter is het mij inzichtelijk geworden dat absolute watts output in een sprint bij mij hoger zijn op de 52-13. Dan kan je die nog afschakelen naar 52-12 om de snelheid nog wat vast te houden ( je wordt moe ), maar versnellen deed ik daar al niet meer op. Laat staan dus op de 11. Met meer omwentelingen heb je ook meer absolute watts aan output met minder beenkracht. Zo kan je met dunne spillebeentjes als die van mij toch net boven de 1000w 5s aan output halen met cadans van 110-115, wat je op een 11 dus juist niet lukt omdat je daar meer absolute kracht voor nodig hebt.

Voor sommigen is sprinten niet anders dan m op te 11 gooien en stoempen. En de krachtmensen kunnen hier zeker zelfs zonder specifieke training genoeg succes mee hebben :winkthumb: . Bij de niet krachtmensen wordt dat nooit wat. Mijn wielertrainer heeft me toch wat nuttige dingen geleerd en altijd heel veel sprintdrills en rpm werk laten doen. ( Laatste twee wedstrijdseizoenen met krachttraining zat ik op 1150w 5s.). Een topsprinter trekt hem op de 11 ook naar 110-115 rpm. ( maar dan rijdt hij uiteindelijk 71+ km/h ). Daar heb ik de absolute bouw en kracht toch niet voor.

Sprinten kan je zeker leren, maar je bent een echte sprinter of je bent het niet. Ik ben het niet, maar heb echt wel mijn best moeten doen om er wat van te maken zodat je in ieder geval die pieksprintjes / demarrages tijdens de koers goed aan kon.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 04 aug 2020 09:30

Zijn tijdrijders en triathleten ook nog altijd dol op die “close ratio” cassettes? Die markt zal ook nog wel even bediend worden, hoor.
Vorsprung durch Pedantik

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 04 aug 2020 09:31

Gelukkig voor de topsprinters van fiets komt er een Campa Ekar cassette die met een 9 begint.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 aug 2020 09:39

@Thestudent: +1.

Ik haal ook de hoogste vermogenswaardes (voor mij dan :mrgreen: ) met sprinten op de 13-14 etc. Mijn max 5s ligt ook maar op 1080w. Ben met 65 ook geen rassprinter. Die 11 heb ik dan ook niet echt nodig voor een sprint, maar het gaat bij ons bij een omloop voor de wind ook wel eens 55+. Dan is een 52/11 best lekker.

In criteriums heb je dan weer niks aan de 11, daar zijn de rechte stukken en sprints veel te kort. Ik heb hem dan nooit op de 11, dan kom je ook geen bocht uit.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 04 aug 2020 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 aug 2020 09:39

NuitKor schreef: 04 aug 2020 09:09 Ik vind het jammer dat alle merken puur voor de commercie gaan. Aangezien 90% van de fietsers misschien zo'n max 3000-4000 per jaar fietsen en eventuele gaten in een cassette wellicht niet eens opmerken en altijd een gigantische frisbee in het achterwiel willen (omdat ze zelf niet eens een cassette kunnen vervangen), maken al die merken opeens alleen nog maar cassettes met een gigantisch bereik, maar wel met gaten erin. Zonde.
Denk dat dit ook vooral een Nederlands probleem is hoor. Noem eens een 2e land (behalve misschien zo'n dwergstaatje of eilandje) waar een 11 te zwaar is want vlak en een 23 groot genoeg.

Ik denk dus dat ze in 95% van de gevallen beter af zijn door een 11/28 of 11/32 te monteren, behalve in Nederland waar we liever een 11/23 of 12/25 willen. Om diezelfde reden zie je ook nog nauwelijks de 53/39 als standaard.

Commercie ja, maar voor de verandering eens een volkomen begrijpelijke.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37659
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 aug 2020 09:41

mackersv2.0 schreef: 04 aug 2020 09:31 Gelukkig voor de topsprinters van fiets komt er een Campa Ekar cassette die met een 9 begint.
1x13 :shock: :? :o
Less is bore

Plaats reactie