Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Hit and run gedrag

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 aug 2020 13:04

Ik bespeur de afgelopen maanden meer "hit and run" gedrag op het forum. Lid worden, je prangende vraag aan het forum stellen en na beantwoording weer verdwijnen zonder verder maar een bijdrage te leveren.

Nu ben ik niet te beroerd om daar in het topic zelf een sarcastische opmerking over te maken maar werd er terecht op gewezen om dit punt te adresseren bij degene die het forum beheren.

Een recent voorbeeld van zulks gedrag.

Voor mensen die iets willen verkopen zijn er wel regels (min. aantal dagen lid, minimaal aantal posts). Ik ben voorstander van een drempel om dit soort "hit and run" topics te verminderen.

Benieuwd hoe anderen naar dit gedrag kijken en of er iets te bedenken is waardoor nieuwe leden uitgedaagd worden een actieve bijdrage te leveren.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 aug 2020 13:22

Ja dat hoort wat meer bij de vluchtige maatschappij waarin we leven.

Ook zie ik het toch een beetje als een cafe.
Je hebt stamgasten die iedere zaterdag na de markt even een pintje komen halen.
Gasten die iedere vrijdag komen biljarten en zelfs gasten iedere avond aan de bar zitten.
Maar............je hebt ook passanten die slechts 1 keer komen.
Het moet dan wel heel gezellig zijn wil je nog een keer komen ;)

In het geweld van 200km ritten, wielen van 3k, hartslagzones, speciaal voer, trainingschema's roept dit forum wel een beetje het gevoel op dat je kandidaat wereldkampioen moet zijn om echt mee te mogen doen.
Ik heb inmiddels de leeftijd dat ik niet zo snel onder de indruk ben maar ik kan mij voorstellen dat de spierballen die hier regelmatig getoond worden ook wel - met name bij jonge mensen en beginners - wat afschrikt.

Ik kwam vorige maand (edit die ervoor denk ik) iemand tegen die gaf mij een compliment voor met name de foto's van de Krimpernerwaard. Die post zelf niet. Nooit.
Dus ik was benieuwd waarom? Daar kwam toch een beetje zo'n antwoord uit als:
ik heb maar een xxxxx fiets
Ik fiets maar xxxx
ik haal maar een gemiddelde van xxxx
etc

Het FF is helaas niet representatief voor de laagdrempeligheid van onze mooie hobby.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 02 aug 2020 13:27

@Joseba Waar heb je precies een probleem mee dan ?
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 aug 2020 13:39

Ikke, ikke, ikke. Wel halen, niets brengen. Dat is waar ik me aan stoor. In mijn ogen is het nogal onbeschoft gedrag. Las vanochtend toevallig een column in het FD die wel aardig aansloot bij mijn gevoel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 aug 2020 13:55

Mijn gemiddelde is niet om over naar huis te schrijven en toch post ik regelmatig wat. Een ieder is anders. Ik maak mij daar niet druk over.

Het is wel de werkelijkheid van vandaag. Ik ben ruim 20 jaar lid van dezelfde volleybal vereniging waarvan de 6 laatste jaar ook wedstrijdsecretaris. Het gemak waarmee mensen wedstrijden willen afzeggen omdat er toch iets anders tussen komt (schema staat vanaf juli/augustus vast tot en met april, er zitten dus geen verrassingen tussen) is niet te beschrijven. Het invullen van de vrijwilligers posities is een uitdaging (zacht uitgedrukt). Simpele zaken als samen veld opbouwen en opruimen, ballen in de kast na afloop etcetc worden als irritant beschouwd. Waarom moet ik dat doen, ik betaal toch contributie? Contributie is iets anders dan een abonnement, maar goed. Dat verschil is verdwenen lijkt wel.

Men raakt er meer aan gewend dat ze komen halen. Zeker als er betaald wordt.

Het is een tendens die ik steeds meer om mij heen zie. Ik ben gestopt met mij daaraan te ergeren, anders zou ik altijd chagrijnig zijn.

Wat ik wel vaak zie de laaste tijd, is dat forumleden steeds meer elkaar afvallen vanwege uitspraken en dat iedere (vooral nieuwe) topic na de eerste pagina al, behoorlijk ontspoort. Dat lijkt mij ook niet echt motiverend om terug te keren als vaste bijdrager.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 02 aug 2020 14:14

Ik kon nog enig begrip opbrengen voor het probleem dat TS blijkbaar had met mensen die lid werden om te melden dat hun fiets was gestolen. In de regel voegden die inderdaad niets toe aan het forum.

Als iemand lid wordt om hulp te krijgen met een probleem kan dat best een interessant onderwerp opleveren. Dus levert hij toch een bijdrage al komt hij nooit meer terug.

Ik zie hier echt geen probleem dat verholpen moet worden.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 02 aug 2020 14:25

mackersv2.0 schreef: 02 aug 2020 14:14 Ik kon nog enig begrip opbrengen voor het probleem dat TS blijkbaar had met mensen die lid werden om te melden dat hun fiets was gestolen. In de regel voegden die inderdaad niets toe aan het forum.

Als iemand lid wordt om hulp te krijgen met een probleem kan dat best een interessant onderwerp opleveren. Dus levert hij toch een bijdrage al komt hij nooit meer terug.

Ik zie hier echt geen probleem dat verholpen moet worden.
+ 1. Passanten horen er m.i. gewoon bij. En als ze welkom zijn, blijft er misschien ook eens 1 hangen.....

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 aug 2020 14:25

Tja, maar hoe welkom zou jij je voelen als iemand al vrij vroeg in je topic onderstaande reactie plaatst?
Joseba schreef: 30 jul 2020 14:36 En weer verlaat een tevreden klant het pand... (forum).
Zoals anderen ook al aangeven, het gaat er om wat jij verwacht van het forum en haar deelnemers. Het is helaas nu eenmaal zo dat veel mensen niet hebben geleerd dat het op een forum wel zo netjes is dat als je een antwoord hebt gekregen op je vraag je op zijn minst nog even terugkoppelt wat je met het antwoord hebt gedaan.
Dus hulde aan de mensen die dat wel doen.

Het gedrag waar jij het over hebt, daar hebben alle fora in meer of mindere mate mee te maken. Veel fora hebben ook geëxperimenteerd met maatregelen om het uitsluitend halen tegen te gaan. Denk aan een drempel dat je pas een vraag mag stellen na 10 posts. Vervolgens krijg je dan mensen die 10 onzinreacties plaatsen en dan hun vraag stellen. Ook een wachttijd na aanmelding voor je een vraag mag stellen is geprobeerd maar dan zie je mensen die zich aanmelden en tegen de tijd dat ze hun vraag kunnen stellen hun antwoord al gevonden hebben. Zelfs betaalde lidmaatschappen of een strippenkaart om een vraag te mogen stellen heb ik voorbij zien komen.


Terug naar jou, jij moet jezelf de vraag stellen, kan ik ermee leven dat er gewoon heel veel mensen zijn die niet de mores hebben om na een antwoord te hebben gekregen even op een of andere manier hun dankbaarheid te tonen. Als dat voor jou belangrijk is dan zul je, niet alleen op dit forum, voortdurend gefrustreerd zijn.

Ik heb mij zelf jaren geleden al die vraag gesteld, als het mij teveel gaat ergeren dan laat ik mijzelf een tijd niet zien (of kom helemaal niet meer terug).
In het door jou aangehaalde topic denk ik, nou toch een mooi topic geworden, daar hebben mensen vast nog wel eens iets aan ook al is de ts met de noorderzon vertrokken.

jk11
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jul 2018 22:26

jk11 02 aug 2020 14:53

Beste forumgebruikers, op zich een goede vraag en denk dat de meeste antwoorden al gegeven zijn. Persoonlijk post ik niet veel maar noem mezelf wel een trouwe volger. Ik leer er veel door over onze mooie hobby. Probeer ook altijd wel terug te koppelen volgens mij maar mijn kennis en ervaring reikt niet zo ver als die van sommigen. Het is volgens mij wel een beetje verwachtingsmanagment. Anyway, ik waardeer wel zeker wat ik lees op het forum. Dat het maar een keer gezegd is.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 aug 2020 15:42

jk11 schreef: 02 aug 2020 14:53 ............. Persoonlijk post ik niet veel maar noem mezelf wel een trouwe volger. ..........
Over het algemeen geldt voor de fora de 10 10 10 regel.

Dat betekent dat voor dit forum met 36.000 geregistreerde accounts.
Van deze 36.000 zijn er 3600 gebruikers die het forum af en toe bezoeken, de rest is inactief.
Deze 3600 gebruikers lezen vooral en plaatsen er 360 af en toe een berichtje
Van die 360 zijn er 36 die tot de zware gebruikers van het forum behoren.
Je houdt dan 3,6 leden over die zeer actief zijn en tot de kern behoren.
Deze 3,6 zijn ook de mensen die bijvoorbeeld de offline bijeenkomsten organiseren en andere leuke en interessante dingen doen die het forum tot een interessante plek maken.

Als het zo loopt dan heb je een dynamisch forum waar duidelijk is wat het voor jou als deelnemer te bieden heeft.

Voor dit forum gaat het helaas niet op. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat er geen eigenaarschap is en onduidelijk is wie nu eigenlijk bepaalt waar het forum als community naar toe gaat.
Super gemiste kans van de forumeigenaar maar goed, dat is een kwestie van visie en inzicht, weten wat online voor je kan doen.
Als je nog in de oude economie van papieren boekjes drukken zit dan is dit een stap te ver.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 aug 2020 15:56

Gastheerg schreef: 02 aug 2020 13:22 Ja dat hoort wat meer bij de vluchtige maatschappij waarin we leven.

Ook zie ik het toch een beetje als een cafe.
Je hebt stamgasten die iedere zaterdag na de markt even een pintje komen halen.
Gasten die iedere vrijdag komen biljarten en zelfs gasten iedere avond aan de bar zitten.
Maar............je hebt ook passanten die slechts 1 keer komen.
Het moet dan wel heel gezellig zijn wil je nog een keer komen ;)

In het geweld van 200km ritten, wielen van 3k, hartslagzones, speciaal voer, trainingschema's roept dit forum wel een beetje het gevoel op dat je kandidaat wereldkampioen moet zijn om echt mee te mogen doen.
Ik heb inmiddels de leeftijd dat ik niet zo snel onder de indruk ben maar ik kan mij voorstellen dat de spierballen die hier regelmatig getoond worden ook wel - met name bij jonge mensen en beginners - wat afschrikt.

Ik kwam vorige maand (edit die ervoor denk ik) iemand tegen die gaf mij een compliment voor met name de foto's van de Krimpernerwaard. Die post zelf niet. Nooit.
Dus ik was benieuwd waarom? Daar kwam toch een beetje zo'n antwoord uit als:
ik heb maar een xxxxx fiets
Ik fiets maar xxxx
ik haal maar een gemiddelde van xxxx
etc

Het FF is helaas niet representatief voor de laagdrempeligheid van onze mooie hobby.
Ik vind bovenstaande wel een hele mooie reactie op dit onderwerp. En ben het daar helemaal mee eens!!
Ook de reactie van de mod is erg to the point.

En laten we niet vergeten dat er de laatste tijd veel nieuwe aanwas is van mensen die juist in de huidige situatie het fietsen als nieuwe hobby hebben opgepikt Daar zit dus net als in de spreekwoordelijke kroeg een hoop volk aan passanten bij.
Degenen die het hier leuk vinden en die de passie voor fietsen en het wielrennen als (kijk)sport in de genen hebben zullen ondanks de soms wat kribbige en “alwetende” reacties toch wel hun stekkie vinden hier. Maar een wat warmer welkom zou in mijn ogen soms wel helpen...

Misschien is het een idee om je eerst verplicht voor te stellen als je lid wordt.
Dat is op veel fora een vereiste. En vaak breekt dat het ijs een beetje en krijg je een beeld van iemands aspiraties; beginner, nieuweling of ervaren (her)intreder.

Het is maar een suggestie!
Do or don’t, there is no try

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 02 aug 2020 16:00

Joseba schreef: 02 aug 2020 13:39 Ikke, ikke, ikke. Wel halen, niets brengen. Dat is waar ik me aan stoor. In mijn ogen is het nogal onbeschoft gedrag. Las vanochtend toevallig een column in het FD die wel aardig aansloot bij mijn gevoel.

Afbeelding
Ik heb geen idee waar je woont maar zeg je daar iedereen gedag?
En doe je dat bijvoorbeeld ook als je een dagje in Amsterdam bent?

Ik merk zelf dat s'winters mensen terug groeten tijdens fietsen maar zomers bijna niemand.

Plaats reactie