Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp nodig bij de zin & onzin van onderdelen

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 jul 2020 08:37

leon1 schreef: 31 jul 2020 08:32 Als ik even mag inhaken op de keuze voor remmen, ik rijd sinds een paar maanden op een racer met schijfremmen maar ik heb ook nog een racer met velgremmen. Als je mij nu laat kiezen dan zeg ik altijd schijfremmen. Remmen doet ze allebei meer dan voldoende maar het gevoel is de remgreep vind ik bij schijven fijner. Ik kan dat niet verklaren al zal het zeker aan de hydraulische bediening liggen.
Dus conclusie is, hydraulisch niet mechanisch.
Je had hetzelfde effect bereikt met hydraulische velgremmen. En die zijn ook gewoon op de markt.

Het verschil zit dus niet tussen velgrem en schijfrem.., in datgene wat jij benoemd.

Voordeel schijven: meer ruimte voor dikke banden. Met dikke banden ook meer rubber om te kunnen vertragen, dus alleen met dikke banden heb je wat aan meer remkracht.
Verder doen ze het in slecht weer beter dan velgremmen. Dat is vooral in heuvelachtig of bergachtig gebied relevant.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

leon1
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 31 jul 2020 08:42

Klopt, maar sinds hydraulische velgremmen een heel erg zeldzame verschijning is op racers mag ik dat rustig niet benoemen / achterwege laten.

En naast het voordeel van de banden kun je ook aandragen dat de wielset met schijfremmen minder een 'slijtageonderdeel' is geworden omdat je niet op de velg remt.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 jul 2020 08:50

leon1 schreef: 31 jul 2020 08:42 Klopt, maar sinds hydraulische velgremmen een heel erg zeldzame verschijning is op racers mag ik dat rustig niet benoemen / achterwege laten.

En naast het voordeel van de banden kun je ook aandragen dat de wielset met schijfremmen minder een 'slijtageonderdeel' is geworden omdat je niet op de velg remt.
Dat laatste ben ik met je eens.,. die mag er bij.

Dat eerste, naar mijn mening, is een veelgemaakte fout in de discussie. Remmen op schijf wordt vergeleken met remmen op velg. Dan moet je daarop argumenteren.
Niet op mechanisch versus hydraulisch. Ja, dat mag wel. Maar dan moet je velg/schijf achterwege laten.
En puur het feit dat het een zeldzaamheid is, overigens heb je ook prima mechanische schijfremmen.... , is - wederom naar mijn mening - geen argument om verkeerde argumenten aan je conclusie te hangen.

Ander voorbeeld, wat gelukkig al minder een issue is nu we allemaal op 28 an 32mm banden overstappen. In het begin werd geroepen: Schijfremmen, want die hebben meer remkracht!.
Juist, maar je hebt niets aan meer remkracht als je niet extra kunt vertragen. En dat zit hem in de grip tussen band en wegdek. Dus als je al het andere gelijk houdt (zelfde banden). En je velgremmen al voldoende goed waren om je wielen te laten blokkeren. Dan heb je geen extra remkracht nodig.
Dat argument hoor je gek genoeg steeds minder vaak terug komen. Terwijl juist nu, met de bredere banden hype en frames die dat ook aankunnen, dat wél een valide argument is!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Sandwedge
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 16:33

Sandwedge 31 jul 2020 09:08

Dank allen, het wordt een Scott Addict 10 disc 2020 bij de lokale fietsenboer.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 31 jul 2020 10:02

buddo schreef: 30 jul 2020 20:54
Sandwedge schreef: 30 jul 2020 20:11 [Campa, en vooral Sram, zouden niet zo soepel schakelen....zeggen ze.
Ultegra vs 105: beide volstaan voor de gewone toerfietser. Het is (naast gewicht) ook een beetje in hoeverre je een bepaald type uitstraling/imago wil.

Dat Campagnolo en Sram minder soepel zouden schakelen is echt onzin. Alles staat of valt met een goede afstelling.
Mijn ervaring met Campagnolo is datje er ontzettend nauwkeurig mee kan schakelen en dat de afstelling niet verloopt. Betrouwbaar dus.
Van SRAM is mijn ervaring dat die het nauwkeurigst en met het meeste vertrouwen schakelt.
Shimano schakelt maar is sponzig. Die geeft mij nooit direct het vertrouwen dat de juiste versnelling is ingelegd. Ik controleerde bij Shimano bijna altijd of de ketting wel op het juiste tandwieltje zit, wat ik bij Campagnolo en Sram vrijwel nooit doe.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 31 jul 2020 10:27

Shimano (vanaf Tiagra), Sram en Campagnolo maken alle drie prima schakelgroepen. Toch zou ik Shimano aanbevelen. De kwaliteit van de groepen is erg goed, elke fietsenmaker kan het onderhouden en repareren en ook op lange termijn kun je erop vertrouwen dat er vervangingsonderdelen te koop zijn.

Campa maakt mooi spul, maar heeft het moeilijk. Op nieuwe fietsen zie je ze amper nog. Zouden zij er over 10 jaar nog zijn?
Sram is een cool en innovatief merk. Maar ik merk op mijn offroadfietsen dat de kwaliteit zeker niet beter is dan Shimano en dat het vervangen van onderdelen relatief duur is.
Ook in tests zie ik dat de duurzaamheid van de Sram groepen net iets minder is dan bij Shimano.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 31 jul 2020 10:39

Let op, bovenstaand is een persoonlijke mening.

Ik zal er even een persoonlijke mening bijvoegen: die SRAM cassettes uit 1 stuk (of bijna uit 1 stuk) zijn zo duurzaam...daar kan niets aan tippen. Ze zijn ook erg duur maar de prijs gerelateerd aan duurzaamheid is dus prima in orde (wat mij betreft - uit eigen ervaring).

Persoonlijk dus ervaring met Shimano en Campa op de racers en SRAM op de MTB. Ik heb geen duidelijke voorkeur voor de een of de ander. Elk merk heeft zijn specifieke plussen en minnen.
Ride bikes, not tanks!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 jul 2020 10:42

Sandwedge schreef: 31 jul 2020 09:08 Dank allen, het wordt een Scott Addict 10 disc 2020 bij de lokale fietsenboer.
Prima keuze. Daar zul je veel plezier aan beleven

leon1
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 31 jul 2020 10:43

Inderdaad veel plezier ermee!!
Ride bikes, not tanks!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 31 jul 2020 11:07

Als je net zo snel fietst als beslist... dan wordt de racer een groot succes!
Komt hier niet vaak voor dat iemand op dag 1 om 16 uur een advies vraagt en de volgende ochtend om 8 uur een beslissing heeft genomen... van compleet tastend in het duister naar een aankoop binnen 16 uur!

HarryuitHilversum schreef: 31 jul 2020 10:27 Campa maakt mooi spul, maar heeft het moeilijk. Op nieuwe fietsen zie je ze amper nog. Zouden zij er over 10 jaar nog zijn?

Misschien heeft Campagnolo het helemaal niet moeilijk... dat een merk een klein marktaandeel heeft, wil niet zeggen dat het slecht gaat. Misschien past dit wel in hun strategie? Niet iedereen kan of wil marktleider zijn.

Ook 10 jaar geleden zag je Campagnolo al amper op nieuwe/complete fietsen, en ze zijn er nog steeds. Continuiteit maak ik mij absoluut geen zorgen over.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jul 2020 13:11

Sandwedge schreef: 31 jul 2020 09:08 Dank allen, het wordt een Scott Addict 10 disc 2020 bij de lokale fietsenboer.
Prima keuze! mooie cleane bike!
Kunnen ook lekkere brede banden op als het moet.

Sandwedge
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 16:33

Sandwedge 31 jul 2020 14:04

Nou, de 1e 40km zitten erop....lekkere fiets. Dank allen voor de tips!

Plaats reactie