Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 27 jul 2020 09:38

Joseba schreef: 27 jul 2020 08:55
Enzzo schreef: 26 jul 2020 17:55 Waar ik het totaal niet mee eens ben is dat Nederland zich bemoeit met het economisch systeem en pensioenstelsel van andere landen. Onder de dekmantel van corona. Waar ik ook niet goed tegen kan is de moraal die gehanteerd wordt waarbij de meest calvinistische landen ineens een vinger in de pap krijgen bij de wat vrijere en ruimer denkende landen. Ook al met corona als “leverage”
Ik moet er niet aan denken dat we straks in heel Europa de enge Nederlandse moraal over ons heen gespuugd krijgen. Jakkes!
Welke enge moraal is dat? En wat versta je onder "vrijer en ruimer denken"? Gezamenlijk 750 miljard ophoesten om landen te helpen die steun nodig hebben vind ik behoorlijk ruimdenkend.

Ik vind niet dat Corona een dekmantel is. Ook voor deze crisis is er in Europees verband aangedrongen op hervormingen.
Om wat oude koeien uit de gracht te halen. Europa is er na WOII bovenop gekomen via de Marshallhulp (Amerika is daar ook niet slechter van geworden). In 1953 heeft Nederland ook buitenlandse steun gekregen na de watersnood (zonder dat daar een moraliserend vingertje - ze hadden hun dijken maar beter moeten onderhouden - aan te pas kwam). Italië en Spanje zijn in het hart (toerisme) getroffen. Wat als bijvoorbeeld in Nederland de haven en Schiphol een jaar platligt (voor België geldt hetzelfde)? Ik pleit er niet voor dat er geen tegenprestaties gevraagd mogen worden, maar enige zelfreflectie zou ook niet verkeerd zijn. Niets is voor altijd.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 jul 2020 09:38

Achter alles wat met China te maken heeft zie ik een complot. Havens, restaurants... 5G netwerken. En ondertussen holt heel Europa de eigen economie uit door alles via Ali te bestellen. Je moet maar durven.

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 27 jul 2020 09:41

Joseba schreef: 27 jul 2020 08:51 En dat gaat niet goed? Hier in Nederland zijn veel restaurants in Chinese handen, hoor ik soms klachten over maar ook weer niet heel veel.
Sterker nog. ECT in Rotterdam, toch niet een klein container overslagbedrijf, is al jaren in Chinese handen. Hadden de Grieken zich daar dan destijds ook veel zorgen om moeten maken?
Abide.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 jul 2020 09:43

Roelants schreef: 27 jul 2020 09:38 Ik pleit er niet voor dat er geen tegenprestaties gevraagd mogen worden, maar enige zelfreflectie zou ook niet verkeerd zijn. Niets is voor altijd.
Wie zegt dat die reflectie er niet is dan? Enige vorm van zelfreflectie in Zuid-Europa zou ook niet misstaan. Of past dat niet bij "ruim" en "vrij" denken? Of je het nu eens bent of niet met de bemoeienis van andere landen kan je je ook afvragen hoe het uberhaupt zo ver heeft kunnen komen.
Laatst gewijzigd door Joseba op 27 jul 2020 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jul 2020 09:44

Uiteindelijk gaat het om solidariteit toch?
Binnen Nederland hebben we toch ook een bijstanduitkering, maar dan moet je wel een beetje blijven solliciteren. En als je een tijd lang gewerkt hebt, krijg je eerst nog een periode WW uitkering. Enigszins in de categorie voor wat, hoort wat. En uiteindelijk betalende de hoogste inkomens de meeste belastingen waar dit van betaald wordt. (Je mag een discussie voeren over belasting op vermogen... om kloof arm en rijk minder te laten groeien).

Binnen Europa idem, Je hebt nu eenmaal de rijkere landen en de armere landen. Dat kan vele oorzaken hebben, maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat we stap voor stap de boel naar elkaar brengen. Hoe kan je aan de ene kant je hand ophouden voor geld, en aan de andere kant vele jaren minder lang werken en overheidsbegrotingen maar niet op orde kunnen krijgen?
Ik vind het prima dat er geld gaat naar de zuidelijke landen. Even ter herinnering, de grote schuld van Duitsland n.a.v. WOII is grotendeels kwijtgescholden om ze uit hun economisch slop te halen. Dat we naar Griekenland zo halstarrig deden is dan heel erg vreemd en vooralsnog lijkt het (economisch gezien) ook niet echt te werken voor dat land. Gevolg is dat ze steun nodig blijven houden. Hervormingen ten spijt. Al weet ik niet in hoeverre de gervormingen in Griekenland geslaagd zijn.

Nu zijn Italie en Spanje - toeristenlanden bij uitstek - zwaar getroffen door corona. Dat ze steun nodig hebben lijkt mij evident vanuit het sociaal oogpunt van 1 Europese unie. Dat daar dan wat tegenover mag staan ook. Want het zijn dezelfde landen die hun overheidsbegrotingen niet op orde weten te krijgen, zich afzetten tegen begrotingsregels die eerder zijn afgesproken en hun oude ding willen blijven doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 jul 2020 09:48

over de marhall hulp:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marshallplan

De Amerikanen gaven de hulp in de vorm van leningen en deels in giften. De uitvoering van het plan lag in Amerikaanse handen en er waren wel degelijk voorwaarden. Zo moesten wij bijvoorbeeld aan de Korea oorlog deelnemen, anders konden we fluiten naar onze centen.

Zo heel veel anders dan het plannen van de 'vrekkige vier' was het dus niet.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 jul 2020 09:50

Het is gewoon een politiek spel. Als Nederland morgen al haar burgers een ton geeft kan ze ook de hand gaan ophouden in Europa. Omgekeerd kan je je afvragen in hoeverre landen als Italië en Spanje de rekening van de crisis bij haar eigen (vermogende) burgers neerleggen. Als je als overheid "ruim" en "vrij" richting je burgers blijft denken waar wij in NL calvinistisch en moralistisch keurig overal onze belastingen betalen dan krijg je dit soort verhoudingen. Italie en Spanje zijn niet arm, de regeringen zijn arm.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 27 jul 2020 09:50

Dude schreef: 27 jul 2020 09:41ECT in Rotterdam, toch niet een klein container overslagbedrijf, is al jaren in Chinese handen. Hadden de Grieken zich daar dan destijds ook veel zorgen om moeten maken?
Niet alleen “de Grieken”, maar (vooral) ook “wij”. En stel je nu voor dat het niet gaat om een (groot) overslagbedrijf, maar “de haven van Rotterdam”.
Vorsprung durch Pedantik

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 27 jul 2020 09:53

Joseba schreef: 27 jul 2020 09:50[…] kan je je afvragen in hoeverre landen als Italië en Spanje de rekening van de crisis bij haar eigen (vermogende) burgers neerleggen.
Net zo min als Nederland, waarschijnlijk. Of ben je de vorige economische crisis alweer vergeten?
Als je als overheid "ruim" en "vrij" richting je burgers blijft denken waar wij in NL calvinistisch en moralistisch keurig overal onze belastingen betalen […]
Behalve als je een in Nederland gevestigde multinationale onderneming bent, natuurlijk.

Maar nee: beter dat die zuidelijke landen ook eindelijk eens beginnen de bevolking uit te knijpen ten gunste van “het vestigingsklimaat”. Dat maakt de wereld beter!
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 jul 2020 09:57

alien schreef: 27 jul 2020 09:53 Behalve als je een in Nederland gevestigde multinationale onderneming bent, natuurlijk.
Ben ik met je eens. Het is te zot voor woorden dat Italiaans en Spaanse onderneming hier belasting betalen en in hun eigen land niet.

Er zit nog veel ruimte tussen "uitknijpen" en zorgen dat iedereen zijn deel bijdraagt. Waarom gelijk zo zielig doen?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 jul 2020 09:59

alien schreef: 27 jul 2020 09:53 Net zo min als Nederland, waarschijnlijk. Of ben je de vorige economische crisis alweer vergeten?
Nee ben ik niet vergeten. Licht eens toe?

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 27 jul 2020 10:03

Djemz schreef: 15 mar 2020 07:54
Zolang er geen besef is van de bevolking en er lacherig over gedaan wordt gaat het nog veel erger worden tot er overal een volledige lockdown is en dan is het ook gedaan met buiten fietsen.
Zolang niemand mij kan uitleggen waarom corona zo'n probleem is geef ik iedereen die er lacherig over doet groot gelijk.

Mensen worden ziek en sommige gaan dood. That's life. Learn to live with it.

Angst regeert. Volledig mee eens. En over angst is een mooi spreekwoord, iets met angst als raadgever...

Gesloten