Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Niemand trapt echt rond, dat lukt niet, want daar zijn onze benen niet voor gemaakt. De grootste spiergroepen gebruik je net na 3 uur (op een virtuele klok) en daar levert iedereen een piek kracht ongeacht of je denkt 'rond' te trappen of niet. Als je rond trapt zal de piek hooguit naar verhouding iets lager zijn.
Vandaag de 4iiii opgehaald bij Mantel en zojuist geinstalleerd - hij past ook net op de Ultimate CF SL uit 2017joridebont schreef: ↑09 jul 2020 16:12Tuurlijk is wel op een Ultimate CF SLX maar volgens mij moet dat niet uitmaken.Mark67 schreef: ↑09 jul 2020 15:07Hoi Joridebont,
zou je een foto kunnen plaatsen van jouw 4iiii powermeter in combinatie met de Canyon Ultimate CF? ik heb een Ultimate CF SL uit 2017, en op het oog lijkt me de beschikbare ruimte me vrij krap. En het test document van 4iiii zelf is niet helemaal duidelijk in stap 6:
Place the frame clearance checker on your crank and align the folded crease with the edge of your crank arm as shown in illustration 2 on the right.
Use a piece of tape to keep the frame clearance checker in place.
Wat is 'de rand van je crank'? Je zou verwachten dat je moet beginnen te meten vanuit het hart van je trapas toch?
https://4iiii.com/wp-content/uploads/20 ... eck-A4.pdf
-
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 20 okt 2016 19:54
sinds enkele weken een 4iii left side op mijn madone slr fiets staan. Nu merkwinkels dat hij zeer miniem raakt aan het frame... enig idee of er spacers bestaan? Shimano Spacer Hollowtech II heb ik besteld bij mantel maar deze is het volgens mij niet. Hij drukt op de lager waardoor het wat stroef loopt...iemand een andere tip? Merci alvast.
-
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 20 okt 2016 19:54
heb er toch gevonden bij bbb. Speciale spacers. Heb ergens ook gelezen dat er nog dit hebben gedaan bij dit type fiets...
Dan ben ik toch nieuwsgierig. Als ik even snel google kom ik alleen BBB shimsets tegen om zijdelingse speling uit je trapas te halen met als neveneffect dat de kettinglijn iets anders wordt. Maar jij had juist geen speling toch? Kun je een linkje delen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 20 okt 2016 19:54
Die zijn het ook. Had op een ander forum gelezen dat deze daarvoor konden dienen... gewoon 1.5 mm ertussen en werkt perfect.
Heb de xcadey van aliexpress alweer een tijdje in gebruik.
Een Spider met los tandwiel er op, op een XX1 crank in de gravelracer.
Kan niet anders zeggen dat ie gewoon top werkt.
Het was ook nog eens een redelijk lichte optie, en het prijsverschil om 2 kanten te meten is flink (350 euro)
Ik wou nog even afwachten hoe lang de batterij mee ging, maar heb hem na een paar maanden, voor een grote rit toch maar opgeladen.
Ruim voldoende dus, volgens de fietscomputer zat ie nog vol.
Opladen met een magneetstekkertje.
O, ik moet hem nog wel een keer vergelijken met de Wahoo Kickr, maar volgens mijn gevoel klopt ie aardig.
Een Spider met los tandwiel er op, op een XX1 crank in de gravelracer.
Kan niet anders zeggen dat ie gewoon top werkt.
Het was ook nog eens een redelijk lichte optie, en het prijsverschil om 2 kanten te meten is flink (350 euro)
Ik wou nog even afwachten hoe lang de batterij mee ging, maar heb hem na een paar maanden, voor een grote rit toch maar opgeladen.
Ruim voldoende dus, volgens de fietscomputer zat ie nog vol.
Opladen met een magneetstekkertje.
O, ik moet hem nog wel een keer vergelijken met de Wahoo Kickr, maar volgens mijn gevoel klopt ie aardig.
Dan komt je trapper iets verder opzij te staan en trap je dus in een iets andere richting. Je moet dat aan beide kanten doen om recht te blijven zitten. Het belast je spieren net iets anders, vergeleken met de standaard afstand tussen de cranks.
Ik zou er nooit aan beginnen.
Ik had mijn powermeter teruggestuurd naar Mantel, en nu heb ik 'm teruggekregen met een nieuwe linker crank, en hij doet het nu goed, voor zover ik kan zien. Er zat een te groot druppeltje soldeer in de battrij-box, ik vermoed dat dat zowat de batterij raakte. In de nieuwe crank is dat druppeltje van normale proporties.
Nu uitzoeken hoe ik er links-rechts grafiekjes e.d. uit krijg.
Nu uitzoeken hoe ik er links-rechts grafiekjes e.d. uit krijg.
Heb je de Quarq inmiddels gekocht? Wat zijn je ervaringen?meuk schreef: ↑14 apr 2020 17:42 Ik overweeg een Quarq DFour aan te schaffen voor mijn Canyon Ultimate CF SL Di2 Disc met Shimano groepset.
Quarq heeft haar prijzen aanzienlijk verlaagd voor spider, cranks en BB (https://www.sram.com/en/quarq/models/pm-d4-spdr-d1; helaas nog niet doorgevoerd gezien op bijv een Mantel: https://www.mantel.com/quarq-dub-dfour-dura-ace-r9100).
Nu moet je bij de Quarq de BB vervangen naar een DUB Pressfit Road 86.5 bottom bracket (volgens hun info).
Vraag is: is dit een beetje goed zelf te doen en welke tool heb je daarvoor nodig?
Binnenkort wil ik een frame met BSA opbouwen met een vermogensmeter. Ik las dat Quarq BSA DUB lagers heeft om de Dzero/Dfour te kunnen plaatsen. Volgens mij ook een enige (betaalbare) optie.
Of zie ik wat over het hoofd?