Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 02 jul 2020 19:13

EmPeHa schreef: 02 jul 2020 18:53 Klik bovenin op "gebruikerspaneel" en dan op "beheer notificaties" (linker kolom). Dan krijg je het lijstje met quotes etc.
Ja, die zocht ik! Bleek al om een notificatie van begin 2019 te zijn, nu snap ik die eeuwige (1) :) Thanks!

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 07 jul 2020 21:23

Heeft het zin om af en toe een trainingsrondje op hogere cadans te trappen dan wat je normaal doet?

Vanmiddag ivm wat pijntjes maar besloten met een tandje lichter en hoger traptempo een rondje te doen.
Leek me een heel wijs besluit, ik moet alleen bekennen dat ik eigenlijk niet goed weet waarom... :mrgreen:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jul 2020 22:11

Varieren is altijd goed, je moet blijven prikkelen en niet vast roesten in één patroon.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 13 jul 2020 17:53

Tijd om dit topic weer leven in te blazen.

Gister heb ik een spacer onder mijn stuurpen weggehaald, ongeveer 0,6 cm naar beneden. Waarom is een goede vraag, ik zit als gegoten maar ik kon het niet laten om te proberen. Vandaag viel het me niet tegen, uiteraard wel even wennen.

nu is de vraag: als de drop naar beneden gaat, zetten jullie dan ook het zadel een fractie naar voren?
Giant TCR Advanced 1

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 jul 2020 18:31

DeeJeeEric schreef: 13 jul 2020 17:53 Tijd om dit topic weer leven in te blazen.

Gister heb ik een spacer onder mijn stuurpen weggehaald, ongeveer 0,6 cm naar beneden. Waarom is een goede vraag, ik zit als gegoten maar ik kon het niet laten om te proberen. Vandaag viel het me niet tegen, uiteraard wel even wennen.

nu is de vraag: als de drop naar beneden gaat, zetten jullie dan ook het zadel een fractie naar voren?
Neen, je zadel naar voor of naar achter is om je benen goed te zetten tov de trapas. Als je je zadel naar voor zet ga je weer rechter zitten dus dan heeft een spacer weg laten ook helemaal geen nut.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 jul 2020 18:37

Niet gelijk. Nooit twee dingen tegelijk veranderen. Anders weet je nooit wat het effect van welke wijziging is

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 13 jul 2020 20:03

Dank voor snelle reacties. Dan laat ik het zadel nog even met rust, als tevens mn zitvlak na 4 dagen fietsen. Daarna weer eens testen
Giant TCR Advanced 1

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 jul 2020 07:48

Wel evt de punt vh zadel een fractie naar beneden zetten om je perineum te ontlasten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 jul 2020 12:12

Djemz schreef: 13 jul 2020 18:31
DeeJeeEric schreef: 13 jul 2020 17:53 Tijd om dit topic weer leven in te blazen.

Gister heb ik een spacer onder mijn stuurpen weggehaald, ongeveer 0,6 cm naar beneden. Waarom is een goede vraag, ik zit als gegoten maar ik kon het niet laten om te proberen. Vandaag viel het me niet tegen, uiteraard wel even wennen.

nu is de vraag: als de drop naar beneden gaat, zetten jullie dan ook het zadel een fractie naar voren?
Neen, je zadel naar voor of naar achter is om je benen goed te zetten tov de trapas. Als je je zadel naar voor zet ga je weer rechter zitten dus dan heeft een spacer weg laten ook helemaal geen nut.
Even extreem voorbeeld pakken --> tijdrit setup op een fiets, je gaat dieper zitten (immers onderarm/ellebogen op de steunen). Dan zet je je zadel over het algemeen naar voren, maar ook omhoog. Kijk maar eens naar een gemiddelde tijdritfiets.

Je been goed tov trapas wordt vaak geroepen, maar is uiteindelijk ook iets persoonlijks. En daarin kan vrij veel zolang je geen blessures hebt. De stelregel knieschijf achter pedaalas blijven is vrij algemeen en conservatief. Sterk afhankelijk van je verhoudingen onderbeen/bovenbeen, lenigheid, doel van het fietsen (frequentie, duur, intensiteit) etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 14 jul 2020 12:36

MarkVeenstra schreef: 14 jul 2020 12:12
Djemz schreef: 13 jul 2020 18:31
DeeJeeEric schreef: 13 jul 2020 17:53 Tijd om dit topic weer leven in te blazen.

Gister heb ik een spacer onder mijn stuurpen weggehaald, ongeveer 0,6 cm naar beneden. Waarom is een goede vraag, ik zit als gegoten maar ik kon het niet laten om te proberen. Vandaag viel het me niet tegen, uiteraard wel even wennen.

nu is de vraag: als de drop naar beneden gaat, zetten jullie dan ook het zadel een fractie naar voren?
Neen, je zadel naar voor of naar achter is om je benen goed te zetten tov de trapas. Als je je zadel naar voor zet ga je weer rechter zitten dus dan heeft een spacer weg laten ook helemaal geen nut.
Even extreem voorbeeld pakken --> tijdrit setup op een fiets, je gaat dieper zitten (immers onderarm/ellebogen op de steunen). Dan zet je je zadel over het algemeen naar voren, maar ook omhoog. Kijk maar eens naar een gemiddelde tijdritfiets.

Je been goed tov trapas wordt vaak geroepen, maar is uiteindelijk ook iets persoonlijks. En daarin kan vrij veel zolang je geen blessures hebt. De stelregel knieschijf achter pedaalas blijven is vrij algemeen en conservatief. Sterk afhankelijk van je verhoudingen onderbeen/bovenbeen, lenigheid, doel van het fietsen (frequentie, duur, intensiteit) etc.
Ja maar het verschil met een tijdritfiets is dat je daarop niet rechter komt te zitten als je korter zit doordat je met je ellebogen op je stuur ligt.

Op een gewone racefiets zit je met bijna gestrekte armen en als je daarvan de hoek naar de romp toe kleiner maakt dan zit je automatisch weer rechter.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 jul 2020 14:26

Het ligt er een beetje aan waarom je eerst meer rechtop zat. Is het een heuphoek dingetje, dan kun je eventueel je stuur omlaag, langere stuurpen en je zadel iets naar voren doen.

Is het nek/schouders gerelateerd, dan moet je niet meer naar voren gaan zitten. Als je nog marge over hebt op je heuphoek, zou je zelfs je zadel een stukje naar achteren kunnen zetten om wat stabiliteit in je bovenlichaam terug te winnen.
Je kunt zelfs beter een halve cm spacer weghalen en je zadel een beetje terug dan één cm spacer eruit.

KOPS is een aardige richtlijn als je geen flauw benul hebt waar je moet beginnen met je fietspositie, niet meer dan dat. Zolang de trappers nog rond moeten draaien, maakt het niet zoveel uit van welke kant je er tegenaan duwt.
Campagnolo Ultra Dork

Rmr
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jan 2014 22:18

Rmr 20 jul 2020 18:43

Wat doen jullie me versleten wielen (voorwiel-velg= 0,5mm) ?
Naaf draait als een zonnetje, alleen slijtage-indicator voorwiel is niet meer zichtbaar.
- weggooiien of
- heeft iemand nog wat aan de naaf/naven of?
- achterwiel nog "verpatsen/weggeven"?
betreft shimano rs81, ultegra kwaliteit.

Plaats reactie