Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cantilever-frustratie

Fredje00
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:07

Fredje00 04 jul 2020 10:45

Hi allemaal,

Begin dit jaar knutselproject op de kop getikt. Door verkoper (prima) opgebouwd uit losse onderdelen. Langzaamaan alles aan het vervangen naar eigen voorkeur.

Grootste issue zijn de cantilevers. Krijg het niet voor elkaar. Het bokt, remt slecht, crime om af te stellen.

Alles al geprobeerd. Nieuwe blokken, andere wielen, toe-in, zelfs stukje schuin afgeveild. Geen succes. Voelt gewoon onzeker op de fiets.

Dus op zoek naar oplossing. Mini v brakes lijken de oplossing, maar ook geen ervaring mee en forum geeft overweldigend veel info. Past het met 44mm? Is het compatibel met mijn oude ultegra shifters, moet ik van die metalen opzetstukken (naam even kwijt) gebruiken?

Ik kom er niet uit. Hebben V brakes de voorkeur? En waar moet ik op letten bij aanschaf/montage/afstellen?

Thanks!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 04 jul 2020 10:51

In principe zijn good-old cantilevers compatible met racegrepen, v-brakes niet (niet zonder verloop) en mini v-brakes soms met beperkingen als band of spatbord. Kijk ook eens op het wereldfietser forum, daar vind je misschien iets meer info. Dat afstellen klopt, zodra je 1 moertje losdraait wappert het alle kanten op, heel lastig om een fijnafstelling in 1 richting te doen.

Welke cantilevers probeer je te combineren met je Ultegra grepen en wat is het probleem precies?

amro
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 04 jul 2020 11:18

Twee oplossingen:

Avid Shorty Ultimate
https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... ke-review/
Als het gaat om cantilevers echt de beste die ik ooit gebruikt heb.

Vorkhanger
https://www.amazon.com/Tektro-Front-Cab ... B006GHDRYC

Tweede deel op deze pagina, over "brake schudder". https://www.velonews.com/gear/technical ... -industry/
Heb je wel een gat in je voorvork nodig.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 jul 2020 12:06

Ik heb ervaring met de TRP RevoX en Avid Shorty Ultimate cantilever remmen. Beide werken eenmaal goed afgesteld echt prima. Ik gebruik ze op mijn vakantiefiets waar ik ook met bepakking (opgeteld zo'n 120kg) door de Highlands in Schotland en Noorse fjorden gereden ben zonder problemen.

De Avid's zijn iets degelijker en makkelijker af te stellen, maar ik denk dat je met iets goedkopere cantilevers ook nog wel uitkomt (€40-50). Het is niet zo simpel als gewone remhoeven of V-brakes, en vraag wat meer aandacht, maar het hoeft niet slecht te zijn.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 jul 2020 12:08

Ik heb mini v's. Met 105 5800 shifters werken deze uitstekend. Ik qua modulatie. Op mijn frame komen ze op gelijke hoogte als de montage oog voor de spatborden, dat valt dus precies goed.

Vwb het uithalen van je wielen. Ik heb de schuine tuit (hoe heet zo iets) vervangen voor eentje met een verstelknop erop. Op die manier kan ik ze iets meer open zetten zodat ik genoeg ruimte heb om dat tuit weer helemaal uit te kunnen halen om te remmen vervolgens volledig open te krijgen voor een wiel wissel.

Dit: https://www.sjscycles.co.uk/cables/tekt ... er-90-deg/

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 jul 2020 13:11

Ik gebruik Tektro RX5 mini V's icm Ultegra 6500 shifters (9-speed) en 35mm Schwalbe G-One op mijn Surly Cross Check. 40mm banden zouden ook makkelijk passen, 45 zou wel op het randje worden.

Ookal zijn het mini V's, je merkt wel dat de 6500 STI's relatief weinig kabel trekken voor de afmetingen van de remmen:: de blokjes zitten vrij dicht op de velg, je hebt erg veel remkracht maar aan de remgrepen voelt de boel een beetje sponzig.

Nieuwere Shimano STI's trekken iets meer kabel, dus die zouden het beter moeten doen.
Laatst gewijzigd door scepticus op 04 jul 2020 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 jul 2020 13:15

Ik onderschrijf wat Scepticus zegt. Je blokken moeten redelijk dicht bij je velg. Het is ook belangrijk dat je wielen goed recht zijn. Het luistert nog nauwer dan met "normale" velgremmen.

Fredje00
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:07

Fredje00 04 jul 2020 17:22

Nog wat verder ingelezen, laat de V brakes nog even links liggen. Nog 1 poging op canti. Iedereen is vol lof over de Advid ultimate shorty. Had gehoopt dat het iets goedkoper kon. Nog andere tips?

@woefdram Voor enorm last van bokkende vork. Achter ‘sponzig’ gevoel. Zet de blokken snel op de velg, maar kan daarna de remgrepen nog tot mn stuur doortrekken. En heel veel remkracht genereer ik er niet mee. Samen met bokken geeft dit nogal onveilig gevoel in de bossen:)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 jul 2020 19:54

Tektro CR720
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 04 jul 2020 19:57

Gebruik je wel een goede buitenkabel? Klinkt alsof daar wat verlies zit.

Fredje00
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:07

Fredje00 04 jul 2020 20:12

supermatt schreef: 04 jul 2020 19:57 Gebruik je wel een goede buitenkabel? Klinkt alsof daar wat verlies zit.
Ja, begin ik nu dus ook aan te twijfelen... Als ik vol in mn remmen knijp, heb ik idee dat er nog veel rek uit mijn kabel komt. Maar weet niet goed wat de standaard is...

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 04 jul 2020 20:32

Fredje00 schreef: 04 jul 2020 17:22Voor enorm last van bokkende vork.
Waar zit je (buiten)kabelstop? Liefst zet je die zo laag mogelijk, op de vorkkroon. Anders gaat je rem afwisselend blokkeren en lossen, vanwege de flex in je vork.
Fredje00 schreef: 04 jul 2020 20:12Ja, begin ik nu dus ook aan te twijfelen... Als ik vol in mn remmen knijp, heb ik idee dat er nog veel rek uit mijn kabel komt. Maar weet niet goed wat de standaard is...
Let ook goed op de hoek waaronder aan de rem getrokken wordt. Anders is je krachtoverbrenging slecht en dat ga je zeker voelen.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie