Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16214
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jul 2020 11:46

Joseba schreef: 01 jul 2020 09:02
Ernie C. schreef: 01 jul 2020 08:32 Ik denk dat je onder de streep verder komt met mondige burgers dan met burgers die als makke schapen achter de overheid aanhobbelen. Maar uiteraard moeten die mondige mensen evengoed ooit relativeren.
Helemaal mee eens. Maar mondigheid en relativeren gaan prima samen wat mij betreft. Toeteren daarentegen zie ik dan meer als mondig maar dan zonder te relativeren. Meestal veel (negatief) geluid vanuit een egocentrisch perspectief.
Het gaat prima samen maar als het op ontevredenheid aankomt vaak niet tegelijk. De ene mens moppert eerst en begint dan te relatieveren, de ander begint met relatieveren en moppert achteraf dat hij nooit zijn zin krijgt ;) .

Je moet er dus niet al teveel bovenop zitten. Meestal komt het wel goed met de "toeteraars".
Campagnolo Ultra Dork

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 01 jul 2020 11:48

rikkert schreef: 01 jul 2020 11:12 Nah, als andere mensen teveel eten, heeft dat niet heel veel effect op mijn gezondheid. Wel op mijn portemonnee. Dus een virus is wat dat betreft van een andere orde. En kanker is gelukkig ook niet heel besmettelijk.
Dat klopt. Ziektes als obesitas en kanker kosten ons (en jou dus ook) veel meer dan COVID-19 zal kosten.

Alleen zijn deze kosten meer verborgen en minder makkelijk inzichtelijk te maken.

Als voorbeeld voor wat kosten: Kanker zorgde in 2017 voor 6.7% van de totale zorguitgave (https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... oor-kanker). En daar betaal jij aan mee. Ook als je geen kanker hebt.

Ook zeggen dat obesitas jouw niks kost is kort door de bocht. Zie https://www.consultancy.nl/nieuws/mckin ... t-van-zorg. Artikel is uit 2011, en daar gaat het over 1.6%van de zorgkosten. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit percentage lager is geworden of gelijk is gebleven.

Let op: in het bovenstaande gaat het alleen om zorgkosten. Dan is lang niet het totale kostenplaatje.

Ook is bijvoorbeed kanker vele malen dodelijker dan COVID-19. Een snelle rekensom komt tot meer dan 20.000 doden door kanker in NL per jaar (https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... an-sterfte). Wat is het huidige cijfer van COVID-19? 6000?. Oja, en meestal is er meer dan alleen een COVID-19 besmetting nodig om eraan te overlijden. Bijvoorbeeld obesitas.

Ik ben het met je eens dat een virus van een andere orde is. Een virus is duidelijk en een relatief eenvoudig oplosbaar iets. Dat geld echter niet voor kanker en/of obesitas.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jul 2020 12:23

Je bent op deze manier wel een beetje appels met groente aan het vergelijken. Ergens is het veel makkelijker om obesitas op te lossen, iedereen die te dik is op dieet en verplicht sporten. Stuk makkelijker dan een vaccin proberen te maken voor een virus dat mogelijk/waarschijnlijk veranderd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 01 jul 2020 12:37

amclassic-fan schreef: 01 jul 2020 12:23 Je bent op deze manier wel een beetje appels met groente aan het vergelijken. Ergens is het veel makkelijker om obesitas op te lossen, iedereen die te dik is op dieet en verplicht sporten. Stuk makkelijker dan een vaccin proberen te maken voor een virus dat mogelijk/waarschijnlijk veranderd.
Als dat zo makkelijk is. Waarom is het tot op heden (nog) niet gelukt dan? Sterker nog: obesitas nog nogsteeds een groeiend probleem... https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen

Persoonlijk denk ik niet dat een vaccin de oplossing is voor COVID-19. Obesitas, kanker en COVID-19 hebben volgens mij een oorzaak die behoolijk overeen lijkt te komen: ongezonde leefgewoontes (voeding, gebrek aan beweging)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jul 2020 12:46

Maar het verschil is dat die covid 19 besmettelijk is. Dus als een ander niet goed uit kijkt, kan jij er heel ziek van worden.
Terwijl kanker en obesitats niet besmettelijk zijn.., dus als je zelf je netjes gedraagd, krijg je er geen last van.

Het verschil in eigen verantwoordelijkheid en impact op jezelf zit hem in het directe fysieke impact. Niet zo zeer op de kostenimpact. (overigens die tich miljarden aan Corona steun moeten ook betaald worden ergens van.., ooit.., door een werkende generatie.)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3525
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 jul 2020 12:47

barbaar schreef: 01 jul 2020 12:37
amclassic-fan schreef: 01 jul 2020 12:23 Je bent op deze manier wel een beetje appels met groente aan het vergelijken. Ergens is het veel makkelijker om obesitas op te lossen, iedereen die te dik is op dieet en verplicht sporten. Stuk makkelijker dan een vaccin proberen te maken voor een virus dat mogelijk/waarschijnlijk veranderd.
Als dat zo makkelijk is. Waarom is het tot op heden (nog) niet gelukt dan? Sterker nog: obesitas nog nogsteeds een groeiend probleem... https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen

Persoonlijk denk ik niet dat een vaccin de oplossing is voor COVID-19. Obesitas, kanker en COVID-19 hebben volgens mij een oorzaak die behoolijk overeen lijkt te komen: ongezonde leefgewoontes (voeding, gebrek aan beweging)
De oorzaak van Covid-19 is ongezonde leefgewoontes (voeding, gebrek aan beweging)? De oorzaak is een virus. De gevolgen van dat virus worden vergroot door ongezonde leefgewoontes (voeding, gebrek aan beweging). Ik hoop dat je dat bedoelt. Gezonde leefgewoontes zijn overigens ook geen garantie, er zijn best wel wat mensen die ogenschijnlijk echt gezond waren die er slecht aan toe waren/zijn en zelfs overleden zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37657
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jul 2020 13:10

En kanker treft je niet als je gezond leeft.... :roll:
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 jul 2020 13:42

Denk dat de argumenten van Barbaar met de vorige paar posts geheel onderuit gehaald zijn!
Kan daar ook nog even aan toevoegen dat al de sportblessures, chronische pees-, knie- en rugklachten door overdreven veel en intensief sporten ook een behoorlijke last op de gezondheidszorg leggen.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 01 jul 2020 13:46

Als je die zooi op de markt in Wuhan eet, lijkt mij inderdaad ongezond voedsel dat de oorzaak van Covid-19 is. Nou worden daar in dit specifieke geval toch weer vraagtekens bij gezet, maar nauw contact met dierlijke virusdragers is niet gezond, nee. Denk ook MRSA, Q koorts en vogelgriep.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jul 2020 13:53

Een kat heeft 4 poten.., maar niet alles met 4 poten is een kat ...

Nee natuurlijk is het niet zo dat obesitas ALTIJD komt door slechte eetgewoontes. Maar het is wél zo dat je je eetgewoontes zelf in de hand hebt.
Sorry dat is ook niet 100% zo, want bolumia en annorexia zijn serieuze eetstoornissen.

Idem voor kanker.., ja het kan je overkomen, het kan iedereen overkomen. Maar er zijn zekere vormen van kanker die vaker voorkomen als je, ik noem maar wat, rookt als een ketter of zuipt als een drankorgel.

Trouwens, zelfs voor covid 19 kan je stellen dat je er zelf nog wel invloed op hebt. Ga in je bubbel zit en vermijd elk contact is een optie. Doe je dat niet, neem je zelf een risico. In weze is dat net zo iets als af en toe (of vaak) alcohol drinken of ongezond slecht eten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 jul 2020 14:06

EmPeHa schreef: 01 jul 2020 13:46 .... maar nauw contact met dierlijke virusdragers is niet gezond, nee. Denk ook MRSA, Q koorts en vogelgriep.
Maar dat is al eeuwen zo. Denk aan de pest
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 01 jul 2020 14:11

Enzzo schreef: 01 jul 2020 14:06
EmPeHa schreef: 01 jul 2020 13:46 .... maar nauw contact met dierlijke virusdragers is niet gezond, nee. Denk ook MRSA, Q koorts en vogelgriep.
Maar dat is al eeuwen zo. Denk aan de pest
Volgens mij neemt dit wel toe, en daarmee ook het risico dat zoönosen overspringen op de mens. Door bevolkingsgroei eten we enerzijds meer dieren en dringen we daarnaast dieper de leefwereld van dieren in omdat we bouwgrond nodig hebben.

Gesloten