Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuw Nexus 7/8 achterwiel in 0ude fiets

Jordan5
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2020 14:51

Jordan5 30 jun 2020 11:23

Beste forumleden,

Binnen mijn kringen kreeg ik het verzoek om een SACHS (voorloper van SRAM?) 7-speed wiel te repareren. Dit wiel schakelt niet (goed) meer aangezien het binnenwerk naar alle waarschijnlijkheid kapot/versleten is. De bekabeling, de pin en de clickbox zijn namelijk allemaal wel tiptop in orde.
Nu lijken deze wielen/naven niet meer te bestaan, behalve op de tweedehands markt. Mijn keuze viel op het plaatsen van een Nexus 7 of 8 speed wiel, omdat deze wielen wat couranter zijn, makkelijker reserveonderdelen voor zijn, rollerbrakes hebben en naar mijn inzicht beter van kwaliteit zijn dan zo'n Sram wiel.
Ik kom alleen tegen het volgende aan.. De inbouwbreedte van deze oude fiets met de Sram 7 speed naaf is 140 mm. Een Nexus 7 en 8 speed naaf is respectievelijk 130 en 125 mm, voor zover mijn research klopt.
Om de vork met 1 hele centimeter te laten krimpen lijkt mij ietwat te veel.
Wat zou een goede oplossing zijn voor deze oldtimer? Is een Nexus 7 of 8 speed aan te raden? Of welke +-7 speed naaf heeft een inbouw van 140 mm? Mijn voorkeur gaat wel uit naar een nieuw wiel in plaats van een tweedehands wiel.
Ik sta open voor alle input!

Dit is trouwens het wiel wat vervangen moet worden:
2020-06-29 21.33.26.jpg
2020-06-29 21.33.21.jpg
2020-06-29 21.26.53.jpg
Laatst gewijzigd door Jordan5 op 30 jun 2020 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Jordan5
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2020 14:51

Jordan5 30 jun 2020 11:31

Ah, dat wist ik niet..

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 jun 2020 12:58

Jordan5 schreef: 30 jun 2020 11:23 Nu lijken deze wielen/naven niet meer te bestaan, behalve op de tweedehands markt.
Dit is toch de Spectro S7 naaf? Een beetje google levert op dat daar nog wel nieuwe onderdelen voor te koop zijn. Eerste treffer: https://perima.nl/product-categorie/sac ... ingsnaven/

Ik vond ook het "technisch dealerhandboek 1999" op internet, misschien heb je daar nog wat aan: https://www.servicearchive.sram.com/sit ... _nl_99.pdf

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jun 2020 13:53

Jordan5 schreef: 30 jun 2020 11:23
Ik kom alleen tegen het volgende aan.. De inbouwbreedte van deze oude fiets met de Sram 7 speed naaf is 140 mm. Een Nexus 7 en 8 speed naaf is respectievelijk 130 en 125 mm, voor zover mijn research klopt.
Om de vork met 1 hele centimeter te laten krimpen lijkt mij ietwat te veel.
De vork hoeft niet te krimpen, maar verbogen te worden en met een stalen frame gaat dat zonder problemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 jun 2020 16:51

Bij een keuze voor een andere naaf: dan de Nexus 8v. De Nexus7v heeft veel wrijvingsweerstand.
Ook verbuigen is niet altijd nodig: je legt op de aseinden gewoon wat tussenringen om de ontstane ruimte op te vullen.

Jordan5
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2020 14:51

Jordan5 30 jun 2020 21:14

buddo schreef: 30 jun 2020 12:58
Jordan5 schreef: 30 jun 2020 11:23 Nu lijken deze wielen/naven niet meer te bestaan, behalve op de tweedehands markt.
Dit is toch de Spectro S7 naaf? Een beetje google levert op dat daar nog wel nieuwe onderdelen voor te koop zijn. Eerste treffer: https://perima.nl/product-categorie/sac ... ingsnaven/

Ik vond ook het "technisch dealerhandboek 1999" op internet, misschien heb je daar nog wat aan: https://www.servicearchive.sram.com/sit ... _nl_99.pdf
Ja, dit had ik gezien, maar ze hebben het binnenwerk helaas niet meer op voorraad..

Jordan5
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2020 14:51

Jordan5 30 jun 2020 21:15

klimmer schreef: 30 jun 2020 16:51 Bij een keuze voor een andere naaf: dan de Nexus 8v. De Nexus7v heeft veel wrijvingsweerstand.
Ook verbuigen is niet altijd nodig: je legt op de aseinden gewoon wat tussenringen om de ontstane ruimte op te vullen.
Heb ik dan nog wel genoeg draad over voor de wielasmoeren als ik ga opvullen met ringen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 jun 2020 23:52

Oh ja en je kunt ook nog combineren door beetje bijbuigen en tevens enkele ringen er tussen. Plattere wielasmoeren in de rommelbak van de fietsenmaker.

Plaats reactie