Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsen vervoeren in de auto

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 jun 2020 19:41

Als je de fietsen met beleid in de auto legt en zorgt dat ze niet schuiven (klemvast), dekentje er tussen, dan kan er toch niets beschadigen aan auto of fiets?
Een aantal jaar terug ben ik met 3 man, bagage en 3 racefietsen in een Audi A3 naar Italië gereden. Achterbank voor de helft plat, frames stapelen, wielen her en der bovenop de bagage. Heen en terug goed gegaan zonder beschadigingen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 jun 2020 19:53

Met beide wielen eruit krijg je toch makkelijk 2 racefietsen achterin een A3? Hier past het iig makkelijk in een 5-deurs BMW 1, die zal qua formaat de A3 weinig ontlopen.

Dekens of fleecedekentjes tussen auto en fiets, fiets en fiets, en overige bagage en fiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 28 jun 2020 19:58

Ik zet m'n fiets altijd op t dak. Heb dakdragers van Thule. Gaat echt perfect.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 28 jun 2020 21:10

bartaspin schreef: 28 jun 2020 19:58 Ik zet m'n fiets altijd op t dak. Heb dakdragers van Thule. Gaat echt perfect.
+1 Dit is minder duur dan een een trekhaak monteren+fietsendrager.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 28 jun 2020 21:12

Moet toch makkelijk passen? Paar jaar geleden hield mijn station met fietsendrager er mee op, op weg naar de Franse Alpen. Enige auto die toen direct als vervangend vervoer beschikbaar was, was een Clio hatchback zonder trekhaak. Daar is alle bagage ingefrot plus twee fietsen. Gewoon tactisch inpakken en goed vast zetten.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 28 jun 2020 22:46

SAKKIA1983 schreef: 28 jun 2020 16:06 Ik vond bij de decathlon een transporttas die mij we aanspraak maar voor ik 120 euro (voor twee tassen) ga uigeven ben ik toch even benieuwd hoe andere mensen dit doen.
Mocht je toch voor de fietsen in de tassen in de auto kiezen, ik heb onlangs zo'n tas van Ekoï gekocht, daar ben je voor 2 stuks €100,- kwijt.

https://www.ekoi.com/nl/housses-velos/2 ... ekoi.html

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 29 jun 2020 07:22

Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 jun 2020 08:08

rene schreef: 28 jun 2020 19:25 @Sakkia1983: Een vriend die zuinig is op zijn auto, is hoogst waarschijnlijk ook zuinig op z'n liefje dus zeker niet inruilen.
Ik moet spontaan aan deze denken: https://www.youtube.com/watch?v=dWrP8PmzSQ0 :lol:

Overigens gebruik ik in de kofferbak van mijn focus station (ik kan de bank niet neerklappen want dan worden mijn kinderen zo plat) een hoes van de decathlon, een ouder model dan wat jij laat zien. Die hoes met fiets leg ik bovenop een laag met tassen, kratjes met boeken ed. En daarbovenop mijn wielen, eerst los en tegenwoordig wielhoezen. De ruimtes tussen mijn frame ed vul ik op met vuilniszakken met badlakens, hardloopschoenen en andere zooi. Zak gooi ik weg op bestemming (mocht er een beetje vet aan zitten) en voor de terugweg, nieuwe zakken en gaan maar weer. Werkt prima.

Als je vriend echt zuinig is op zijn auto, zou ik er geen rek aan hangen, moet makkelijk erin passen, zeker met zo'n hoes en een platgeklapte achterbank. En anders naar de kringloop en voor een paar euro een paar tweedehands gordijnen halen. Ik hen iemand met een handige vrouw met naaimachine die zijn eigen fietszak van een gordijn gemaakt heeft. Hoeft niet, kan wel.
Laatst gewijzigd door rikkert op 29 jun 2020 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2020 08:09

Gewoon achterin gooien (oké voorzichtig leggen) met wat oude dekens er tussen, dat past makkelijk mits je niet ook nog een super deluxe campeeruitrustig mee wilt nemen. Grote voordeel is dat je onderweg ook nog een keer rustig kunt stoppen en niet constant paranoia hoeft te zijn dat de fietsen van de auto gestolen worden.

Zo'n fietstas vind ik een onding voor in de auto, wordt het zo'n lomp en log geheel van. Oud hoeslaken over de fiets houdt ook netjes de ketting afgeschermd van de rest van de bagage en de auto.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 jun 2020 08:14

amclassic-fan schreef: 29 jun 2020 08:09 Zo'n fietstas vind ik een onding voor in de auto, wordt het zo'n lomp en log geheel van. Oud hoeslaken over de fiets houdt ook netjes de ketting afgeschermd van de rest van de bagage en de auto.
Als je de wielen in dezelfde hoes doet, zeker lomp. Daar heb je gelijk in. Dan krijg je veel lucht in die tas. Daarom leg ik de wielen er tegenwoordig los op.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 jun 2020 09:09

Is een van de reageerders hierboven ook bijna twee meter? Ik sta te kijken over het gemak waarmee iedereen zijn fiets achterin de auto krijgt. De maat van de fiets lijkt me toch wel sterk van belang. In mijn Zafira past het net en dat is toch best een brede auto.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 jun 2020 09:22

Ik ben 192. In de constructie die ik hiervoor beschreef (fiets in hoes in kofferbak bovenop andere zooi) haal ik wel de zadelpen eruit. Anders past het niet.

De tip van flip: aangezien je opeens je zadelpen meerdere keren los maakt, neem effe een extra boutje mee. Als je dan de boel lam draait of af breekt, pak je een nieuwe en kun je op pad. Mijn ervaring is dat franse fietsenmaker altijs lastig te vinden zijn ena ltijd langdurig lunchen als je ze nodig hebt.:-). Maar ook op zondag of maandag kun je NL wel eens een probleem hebben.....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie