Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacken op de racefiets

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 jun 2020 20:24

NuitKor schreef: 23 jun 2020 07:18 Ga je eten in een restaurant etc dan zou ik dat nooit in stinkende fietskleding doen, onfatsoenlijk naar de andere gasten.
Hangt ook weer van het soort restaurant af.
Vorig jaar had ik mijn tailfin tas helaas nog niet binnen en mijn rit naar frankrijk moest ik toen doen met stuurtas en klein frametasje.
Korte broek nam iets teveel ruimte in stuurtas in en neem dan liever 2e fietsbroek mee.

Hangt natuurlijk ook van restaurant af, maar als je op een terasje gaat lunchen doe je dat toch ook gewoon in je fietskleding ?
Had trouwens wel merino ondershirt mee, wat erg veel op normaal tshirt lijkt.

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 23 jun 2020 21:06

Het is nog wachten op velominati-achtige regels over wat bikepacken precies wel en niet is, dus voorlopig mag je gelukkig nog ongestraft doen wat je zelf wilt. Maar een set normale achtertassen op een wegfiets en een maatpak voor het sterrenrestaurant rekken het begrip wel behoorlijk op.
Ik neem zelf eigenlijk nooit schoeisel of kleding mee die niet nodig is om te fietsen behoudens een heel dunne korte broek als er ruimte over is. Zolang het binnen bewoond gebied blijft is een lepel afdoende eetgerei en wat nodig is om te slapen is (buiten hotels) enorm weersafhankelijk. De lengte van de trip heeft eigenlijk geen invloed op wat je nodig hebt.

Mijn maximale uitzet (temperatuursbereik -8 tot +35C, en volledige fietsreparatieset) is de traditionele zadeltas (slaapspul, kleding) /frametas (gereedschap e.d.)/stuurtas (elektronica, waardevolle dingen, regenjasje. eten) /'gastank' (eten).
Bijlagen
bikepack.jpg
Laatst gewijzigd door user43974 op 16 jul 2020 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 23 jun 2020 21:50

jwkeij schreef: 22 jun 2020 23:19 @nuitkor Ik wel. Maar mijn fietskleding oogt dan ook vrij casual. :roll:
Slim, dat stomme racefiets lycra :lol:

MarkVeenstra schreef: 23 jun 2020 09:01
Is het trouwens normaal om zo'n trip in "restaurants" te eten? Of pak je toch eerder eetcafe's, snackbars, simpele restaurantjes? Ergo, waar je prima in een korte broek en op slippers gaat zitten.
De truc is schijt hebben aan wat je aan hebt. Dan kan je eten waar je wilt (mits je niet geweigerd wordt).

Ik heb vaak zat mensen met werkkleding zien zitten in een restaurant. Dus waarom niet, persoonlijk zou ik niet een echte chique tent uitzoeken.

jwkeij schreef: 23 jun 2020 15:20 feedbags
Heten die dingen zo :like:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jun 2020 22:23

DDX schreef: 23 jun 2020 20:24
NuitKor schreef: 23 jun 2020 07:18 Ga je eten in een restaurant etc dan zou ik dat nooit in stinkende fietskleding doen, onfatsoenlijk naar de andere gasten.
Hangt ook weer van het soort restaurant af.
Vorig jaar had ik mijn tailfin tas helaas nog niet binnen en mijn rit naar frankrijk moest ik toen doen met stuurtas en klein frametasje.
Korte broek nam iets teveel ruimte in stuurtas in en neem dan liever 2e fietsbroek mee.

Hangt natuurlijk ook van restaurant af, maar als je op een terasje gaat lunchen doe je dat toch ook gewoon in je fietskleding ?
Had trouwens wel merino ondershirt mee, wat erg veel op normaal tshirt lijkt.
Je gaat toch niet met een stinkend zeem in een restaurant zitten. Ook al is dat een eetcafe, als ik een dag gefietst heb wil ik avonds niet op dat zelfde zeem in een eetcafe zitten. Zit voor geen meter. Een dunne broek en shirt en slippers neemt amper ruimte in.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 24 jun 2020 08:35

Goedemorgen,

Ik volg dit topic met veel interesse.
Sinds ik gestopt ben met voetbal ben ik veel meer gaan fietsen, het is alleen nog beperkt gebleven met dagjestochten.
Nu spookt het steeds meer door mijn hoofd om eens (deze zomer) een toch te gaan maken van het zuiden van Brabant naar Friesland.
Ik vraag me af, waar kun je dan het beste overnachten steeds?
Een hutje op een camping, of airbnb of dergerlijke?
En waar laat je je fiets dan?
Hoe doen jullie dat?

Ik las ook https://www.vriendenopdefiets.nl/nl, iemand daar ervaring mee?

En het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 jun 2020 09:47

Oom en tante van mijn vrouw zijn aangesloten bij vriendenopdefiets. Het is gewoon een goedkopere vorm van een b&b, vaak mensen die het gezellig vinden om iemand op bezoek te hebben, gastheer/vrouw is meestal sportief in de vorm van wandelen en/of fietsen. Verwacht geen luxe, het zijn particulieren die gewoon een schoon bed met ontbijt en een douche ter beschikking stellen.
De prijzen zijn vast, dacht ik, alleen de toeristenbelasting verschilt een beetje per gemeente.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 24 jun 2020 21:50

slugbait schreef: 23 jun 2020 19:28 (En als je overnacht in bushokjes en pinpashotels, dan ben je een randonneur.)
<grijns> Als je een klassieke randonneursfiets neemt, daar de spatborden vanaf haalt heb je een gravel fiets. En een gravel fiets met spatborden maakt ook een prima randonneursfiets (ik heb zoiets gebouwd op basis van een PlanetX BishBashBosh frame).

Een nadeel van het "nieuwerwetse" bikepacken vind ik dat je met meer beleid moet inpakken, en beschikbaar pakvolume is snel een limiet. Maar het is wel leuk om met minimaal spul op vakantie te gaan vind ik.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 24 jun 2020 22:51

FryskBloed schreef: 24 jun 2020 21:50
Een nadeel van het "nieuwerwetse" bikepacken vind ik dat je met meer beleid moet inpakken, en beschikbaar pakvolume is snel een limiet. Maar het is wel leuk om met minimaal spul op vakantie te gaan vind ik.
Vroeger heb ik zelf met volle bepakking wandelvakanties gedaan en mijn eerste fietsvakanties waren ook met relatief veel bepakking. Uiteindelijk besef je dat veel baggage het wandelen/fietsen gewoon veel minder aangenaam maakt. Daarom ben ik nu heel minimaal. Ik neem wel niet-fietskleding mee, maar ik accepteer dat ik na de eerste week niet helemaal fris meer ruilk. Echter wat ik echt niet begrijp, zijn fietsers die SPD-SL (of dergelijke) gebruiken, Met mijn SPD-schoenen kan ik gewoon rondlopen en op de fiets merk ik het verschil niet. Dat scheelt je weer een paar sandalen die je ergens moet opbergen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 24 jun 2020 23:27

Ik merk persoonlijk echt wel het verschil tussen spd en spd-sl, bij spd blijf je altijd beetje speling voelen.
Zowel op en neer beetje klapperen zegmaar en zijdelings (vergeleken met blauwe spd-sl plaatjes)
Ik heb trouwens dit soort 'schoenen' om mee te nemen tijdens meerdaagse tripjes met racefiets :

https://skinners.cc/

En vriendenopdefiets is aanrader, alleen wel lastig als je last minute ergens wilt overnachten.
Dan betaal ik liever wat meer en boek ik wat via bookings.com

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 26 jun 2020 12:07

Blo135 schreef: 23 jun 2020 08:59 Goede tip wat die bidonhouders betreft, daar ga ik eens naar kijken.

Welke 35 mm slicks hebben jullie goede ervaringen mee?
Compass / Rene Herse. Ik heb er 38mm en 32 mm versies van. Beide super soepel op de weg, prima voor een grindpad. Ik heb ze meerdere malen al bikepackend (?) gebruikt. Ook voor gewone ritten zijn het mijn go-to banden.

Ik rijd ze met biba's op mijn gravelracer / do-it-all fiets. Daar passen de 38 mm makkelijk in. Lekker veel comfort voor lange dagen met bagage en ik heb er nog nooit lek mee gereden (een van de eerste opmerkingen is altijd dat ze kwetsbaar zouden zijn).

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 26 jun 2020 12:23

DDX schreef: 24 jun 2020 23:27
Ik heb trouwens dit soort 'schoenen' om mee te nemen tijdens meerdaagse tripjes met racefiets :

https://skinners.cc/
Handig!

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 26 jun 2020 12:41

DDX schreef: 24 jun 2020 23:27 Ik merk persoonlijk echt wel het verschil tussen spd en spd-sl, bij spd blijf je altijd beetje speling voelen.
Zowel op en neer beetje klapperen zegmaar en zijdelings (vergeleken met blauwe spd-sl plaatjes)
Ik heb trouwens dit soort 'schoenen' om mee te nemen tijdens meerdaagse tripjes met racefiets :

https://skinners.cc/

En vriendenopdefiets is aanrader, alleen wel lastig als je last minute ergens wilt overnachten.
Dan betaal ik liever wat meer en boek ik wat via bookings.com
Oke, dankje. (En Philippos ook)
Dan ga ik me daar eens aanmelden.

Wat ik me dan afvraag, als je boekt via bookings.com....
Waar laat je je fiets dan?? Gewoon op de "kamer"?

Plaats reactie