Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacken op de racefiets

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 jun 2020 08:50

Gewoon achterlaten dus. Fiets op slot, de bagage er op niet. En ik had een buidel bij me met de essentiële dingen. Die hield ik meestal wel bij me.

@Fietsmans, voor de banden zou ik kiezen voor Schwalbes Durano 28mm. Die gebruik ik zelf ook. Gaan echt zelden lek en kunnen tegen een stootje. OK, geen super raceband, licht van gewicht of een lage rolweerstand. Maar voor bikepacken echt wel ideaal
Live fast; die young. mijn blog

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 jun 2020 09:38

mhr-zip schreef: 01 jun 2020 08:16 Vraagje aan al die vakantiefietsers. Als je gaat douchen op de camping, of je komt ergens waar je wat wil bezichtigen moet je je fiets met spullen achterlaten. Hoe doe je dat eigenlijk?
Buiten Nederland en in het algemeen is niemand echt geïnteresseerd in ongewassen kleding en een vuile fiets. Over het algemeen kun je de gemiddelde vakantiefietsers het beste vergelijken met daklozen die het niet zo nauw nemen met hygiene (na een paar dagen gaan sommige dingen wel ruiken). De Nederlander of verdwaalde Brit met hun fancy spulletjes pik je er zo uit, maar gemiddeld gezien hebben mensen geen idee van de waarde en ziet het er maar goedkoop uit :roll:.

Andere vakantiefietsers hebben ook geen interesse in nog meer spullen mee te nemen, dus overall heb ik me nooit zorgen gemaakt. Ik neem dus ook geen slot mee op een fietsvakantie. Op (grote) campings maak ik me helemaal niet druk, daar zijn mensen met hele andere dingen bezig. In grote steden neem ik een AirBnB waar ik mijn fiets neerzet om zo de stad op m'n gemakkie te kunnen bezichtigen, maar meestal rij ik na een rondje sightseeing vanaf de fiets en bak koffie ook gewoon door naar de eerstvolgende camping buiten de stad.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 01 jun 2020 11:29

mhr-zip schreef: 01 jun 2020 08:16 Vraagje aan al die vakantiefietsers. Als je gaat douchen op de camping, of je komt ergens waar je wat wil bezichtigen moet je je fiets met spullen achterlaten. Hoe doe je dat eigenlijk?
Met vriendelijk vragen krijg je meestal een mooie plek toegewezen om je spullen te stallen bij een buitenlandse bezienswaardigheid. Je fiets verbannen naar een fietsenparking in de openbare ruimte is een typisch Nederlands iets.
Anectdote:
Een aantal jaar geleden fietste ik van Vilnius via Pskov naar Moskou. Ongeveer een halve dag fietsen buiten Moskou zag ik een regenbui aankomen. Even kijken in de GPS en ik vond een tankmuseum dat in de buurt lag. Daarheen gefietst. Aan de portier gevraagd waar ik mijn fiets mocht stallen. Zet hem daar maar neer en hij wees naar het hek aan de overkant van zijn portiershokje. Zo had hij er perfect zicht op. En als toppunt, ik mocht als buitenlander voor de lokale prijs naar binnen ;).

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1692
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 05 jun 2020 11:47

Fiets op slot en je belangrijke dingen meenemen.
Douchen op de camping is compleet wat anders dan naar toeristische plekken gaan.

Die sightseeinging dingen kan je beter als een dagje uit plannen, zónder fiets.

Zo ben ik vorig jaar zomer door Lincolnshire en Essex gefietst, maar nam voor mijn bezoek aan Londen uitgebreid de tijd. Hotel in een voorstad 40 km verderop, met de trein naar hartje Londen. De Allday-travel-card en finaal uitgereden die dag met trein, metro en bus.
Bleek een goede keuze te zijn geweest. Op de fiets door centrum van Londen is alleen voor lokale bikemessengers te doen. :lol:
WiND 56 - 2020

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 09 jun 2020 11:55

ypuh schreef: 01 jun 2020 09:38
mhr-zip schreef: 01 jun 2020 08:16 Vraagje aan al die vakantiefietsers. Als je gaat douchen op de camping, of je komt ergens waar je wat wil bezichtigen moet je je fiets met spullen achterlaten. Hoe doe je dat eigenlijk?
Buiten Nederland en in het algemeen is niemand echt geïnteresseerd in ongewassen kleding en een vuile fiets. Over het algemeen kun je de gemiddelde vakantiefietsers het beste vergelijken met daklozen die het niet zo nauw nemen met hygiene (na een paar dagen gaan sommige dingen wel ruiken). De Nederlander of verdwaalde Brit met hun fancy spulletjes pik je er zo uit, maar gemiddeld gezien hebben mensen geen idee van de waarde en ziet het er maar goedkoop uit :roll:.

Andere vakantiefietsers hebben ook geen interesse in nog meer spullen mee te nemen, dus overall heb ik me nooit zorgen gemaakt. Ik neem dus ook geen slot mee op een fietsvakantie. Op (grote) campings maak ik me helemaal niet druk, daar zijn mensen met hele andere dingen bezig. In grote steden neem ik een AirBnB waar ik mijn fiets neerzet om zo de stad op m'n gemakkie te kunnen bezichtigen, maar meestal rij ik na een rondje sightseeing vanaf de fiets en bak koffie ook gewoon door naar de eerstvolgende camping buiten de stad.
Vorig jaar, of het jaar ervoor bij de Transcontinental toch een aantal fietsen gestolen, als ik het mij goed herinner. Fris zal dat gerief ook niet geroken hebben :mrgreen:

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 22 jun 2020 21:14

Leuk om dit forum te lezen. Zelf ben ik namelijk van plan om in september vanaf limoges naar Nederland (Maastricht) te gaan fietsen in 6 dagen, korter of langer kan ook. Ik ben niet van plan om te gaan kamperen maar te overnachten in bed and breakfasts of hotels, daarom neem ik geen slaapspullen mee.

Omdat dit m'n eerste echte bikepacking trip word (wel meerdaagse fiets tochten gedaan maar dan zonder bepakking) heb ik nog wel een paar vragen, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik heb zowel een racefiets (Eddy Merckx Mourenx 69) als een gravelbike (Eddy Merckx Strasbourg). Welke fiets zouden jullie aanraden om op te gaan fietsen? Ik vraag dit omdat de gravel bike nog niet klaar is en ik er dus nog nooit op heb gefietst ;).. De racer heeft overigens 28 mm banden.

Daarnaast twijfel ik over het aantal mee te nemen tassen, of in ieder geval de grootte van de tassen. Mijn oog viel op de Topeak backloader van 15 liter en de Ortlieb seat pack. Is dit, in combinatie met een klein tasje bovenop het frame, voldoende voor deze 5/6/7 dagen?
Ik ben niet iemand die veel spullen nodig heeft dus vandaar twijfel ik of het noodzakelijk is om een frame tas mee te nemen. Het lijkt mij namelijk nogal onhandig om dan nog goed bij de bidons te komen, ik drink namelijk wel veel.

Alvast bedankt voor jullie tips, mochten jullie nog andere suggesties hebben wat tassen betreft dan sta ik daar voor open. Ik zou het wel fijn vinden om spullen te kopen die vlot geleverd kunnen worden en niet van heel ver hoeven te komen.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1692
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 22 jun 2020 22:05

Kleine nuance: met de racer van hotel naar hotel is natuurlijk geen bikepacking. :geek: Das een meerdaags tripje.

Maar voor 6 lange dagen op de racer, lijkt mij 1 15/17L zadeltas + kleine toptubebag voldoende. Ondergoed/toilettas/1 extra ondershirt en n powerbank en je komt een heel eind.
WiND 56 - 2020

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 22 jun 2020 22:16

Ja eens met die nuance! Misschien dat de naam van dit topic mijn woordkeuze heeft beïnvloed ;-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jun 2020 23:16

jwkeij schreef: 22 jun 2020 22:05 Kleine nuance: met de racer van hotel naar hotel is natuurlijk geen bikepacking. :geek: Das een meerdaags tripje.

Maar voor 6 lange dagen op de racer, lijkt mij 1 15/17L zadeltas + kleine toptubebag voldoende. Ondergoed/toilettas/1 extra ondershirt en n powerbank en je komt een heel eind.
En dan zit je met je fietskloffie aan het diner?

Vorig jaar een 4 daagse tocht gemaakt van hotel naar hotel, maar had wel een stuurtas, zadeltas en toptupebag nodig
Dat laatste was niet echt nodig, maat wel erg handig voor geld en wat repen etc. Je wil niet steeds je tassen moeten openen.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1692
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 22 jun 2020 23:19

Maakt voor je avontuur natuurlijk niet uit hoe je het noemt.... Gewoon gaan, het gaat sowieso tof worden!

Bij bikepacking denk ik aan veel offroad op een mtb-achtige fiets en kamperen in de natuur.

Kijk ook een op de wiki en het forum van Wereldfietser. Staan ook véél bruikbare tips.

En concrete antwoorden:
ga voor de gravelbike met 35mm (semi) slicks. Snel over asfalt en goed over dat onvoorziene grindpad. (Zou mijn keuze zijn)

Grote zadeltas plus toptubebag is voldoende. Misschien een kleine handlebarbag voor n voorraadje eten.

Halve framebag kan prima. Wel je houders zo laag mogelijk monteren.
King Cage of Wolftooth hebben goede verstelbare bidonhouders.

@nuitkor Ik wel. Maar mijn fietskleding oogt dan ook vrij casual. :roll:
WiND 56 - 2020

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jun 2020 07:18

jwkeij schreef: 22 jun 2020 23:19 Maakt voor je avontuur natuurlijk niet uit hoe je het noemt.... Gewoon gaan, het gaat sowieso tof worden!

Bij bikepacking denk ik aan veel offroad op een mtb-achtige fiets en kamperen in de natuur.
Dat is natuurlijk puur je eigen interpretatie van bikepacken en zegt niets over wanneer iets wel of geen bikepacken is.

Volgens mij is alles wat je meeneemt om te overnachten een vorm van bikepacken, of dat nou in een hotel is, een tent of in de buitenlucht. Offroad of op de weg, kan beide.

Ga je eten in een restaurant etc dan zou ik dat nooit in stinkende fietskleding doen, onfatsoenlijk naar de andere gasten.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 jun 2020 08:09

Ik heb inmiddels al aardig wat gebikepacked de afgelopen 10 jaar. Ook in de tijd dat het begrip bikepacking nog moest worden uitgevonden en we het gewoon fietsvakantie noemden. Ik heb zowat altijd veel meer meegenomen in liters aan bagage dan dat ik hier vermeld zie staan. En toch zei iedereen onderweg dat ik zo ongelofelijk weinig bagage mee had. Op mijn fietsreizen van hotel naar hotel in Zuid-Oost Azie heb ik twee zijtassen (achterdrager) van 14l elk plus nog een kleine tas op de drager waar een paar schoenen in zat en de vuile was. Bagage voor 4 weken is bij mij nauwelijks anders dan bagage voor 1 week. En ik zit 's avonds nooit in fietskloffie met slippers in een restaurant. Ik zie er dan uit als de gewone gemiddelde toerist. Ik ontbijt ook niet in een fietskloffie en ik heb ook geen beenstukken aan als het koud is maar gewoon een lange broek.

Zo ziet dat er dan uit (regenachtig dag met veel modder op de fiets):
Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie