Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1683
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 03 mar 2020 09:29

Ik rijd nu met een setje Challenge Dune cx bandjes met diamant profiel. Een lekker soepel en snel bandje op de weg en op grindpaadjes. Blijkt een hele goede keuze.
WiND 56 - 2020

mimoza
Forum-lid
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10

mimoza 07 mar 2020 04:26

Hier heel atypisch op de gravelbike:

Schwalbe marathon (plus) in 38mm
Droomband, genoeg grip off road voor droge paadjes, voldoende snel op verhard terrein. Jammer genoeg zware band. Wel fit and forget. Daarbij ook jammer genoeg draadband en daarom niet handig.

Nu schwalbe Kojak in 35mm, supersnelle band op verharde wegen, doet met voldoende druk weinig onder aan een racebandje. Heeft geen profiel, maar goeie grip in de regen. (Verhard)
Meer dan genoeg grip onverhard als het droog is (modder is een no go
, doorglippen) op gravel genoeg grip voor mij (75% weggebruik).
Heeft me buiten losse mulle zand en in diepe modder nog nooit in de steek gelaten. Lekbestendigheid is ook dik ok!

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 22 mar 2020 17:38

Mijn 2 cents.
Op mijn cx was maximaal haalbare breedte 38mm. Dus daar reed ik dan ook zoveel mogelijk mee in de droge maanden. G-one was de band die ik reed en dat beviel prima. Nu overgestapt op een Grail en daar zitten de G-one Bite banden gemonteerd in 40mm. Wellicht door de combinatie van breedte (minimaal meer), de grovere noppen, wat meer ervaring, kom ik toch bijna overal boven, terwijl ik me momenteel vaak/voornamelijk begeef op de MTB routes van zuid limburg en de gravelrides daarom heen.
Ik heb een hekel aan lek rijden, dus in de 38mm variant had ik altijd lekstrips tussen biba en buba en dat ga ik nu waarschijnlijk weer doen. Gisteren zag mijn fietsmaat hoe snel een doorntje de pret kan bederven.
Opzich ben ik dus goed tevreden met beide banden 38mm g-one in droge omstandigheden (mtb tracks) en de 40mm G one bite in huidige omstandigheden, waar ik wel moet bekennen dat het glibberen en glijden over de paden is, maar dat vind ik wel erg leuk! Techniek is trouwens 0,niks... haha...

Als iemand iets vergelijkbaars heeft (in max 42mm), maar dan (nog) slijtvaster, houdt ik me aanbevolen. Wellicht vraag ik voor iets onbestaands, maar ik heb zo'n idee dat het snel slijt, kan ik nog niet echt staven met feiten

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 apr 2020 14:06

Zojuist WTB Byway 44 mm gemonteerd op mijn Space Chicken. Past officieel niet, maar in de praktijk wel, makkelijk zelfs.

Voorwiel heeft helaas een 'pin hole' waar lucht uit ontsnapt, schijnbaar is dit een bekend probleem bij WTB banden. Heb de verkoper om een nieuw exemplaar gevraagd, ik denk dat sealant het wel dicht...

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 31 mei 2020 22:40

Ik heb nu de G-One Bites op mijn Grail AL zitten, fijne band in het bos maar merk nu het wat droger is ik iets zoek dat wat voor in de zomer sneller is op gravel / hard zand... rij rond Hilversum en Lage Vuursche.

Zit te denken aan of de Panaracer Gravelkings wegens veel goede reviews, of de Hutchinson Overide TLR gravel 38mm.

Iemand ervaring met die Hutchinson band?

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 21 jun 2020 15:44

Ik ga onder mijn Kona Rove NRB DL echte gravelbanden steken.
Momenteel gebruik ik hem als woon-werkfiets met 28mm wegbandjes.

Ik zie door het bos de bomen niet meer. Ik ga de fiets gebruiken om droge graveltochten te maken.

Volgende banden staan op het lijstje:
Panaracer Gravelking SK
Pirelli Cinturato™ Gravel H
WTB Riddler

Behalve het type band twijfel ik ook wat aan de breedte. 35mm?

Iemand tips?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 21 jun 2020 15:51

35mm, kan er meer op?
Hoe breder hoe beter vind ik.

Heb momenteel de Vittoria Terreno dry erop. Fijne band, goede grip en met tubeless ook nog eens erg goed erop en tubeless te maken. Zelfs zonder compressor luchtdicht erop

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 21 jun 2020 16:30

t2300 schreef: 21 jun 2020 15:51 35mm, kan er meer op?
Hoe breder hoe beter vind ik.

Heb momenteel de Vittoria Terreno dry erop. Fijne band, goede grip en met tubeless ook nog eens erg goed erop en tubeless te maken. Zelfs zonder compressor luchtdicht erop
Bedankt. Die kende ik nog niet. Krijgt goede reviews.
Er kan breder op mijn fiets. Er zaten oorspronkelijk 47c (650b) banden op.

Jij hebt deze banden dan? https://www.vaneycksport.com/nl/vittori ... 0x38c.html

edit: ik denk dat voor mijn gebruik volgende banden dan misschien nog beter zijn? https://www.vittoria.com/eu/terreno-zer ... ravel.html
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 21 jun 2020 16:59

Ik heb ze nu op een 650B wiel liggen in 47c
Die zeros zijn voor mij te “licht” in zuid-Limburg

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jun 2020 09:28

Iemand ervaring met gravelbanden van Hutchinson? Ik zag dat Niki Terpstra de Dirty Kanzalled reed op de overide: https://www.cxmagazine.com/hutchinson-o ... view-35-38

Ze hebben ook nog een ander type in het gamma. Deze heeft iets meer profiel: https://www.futurumshop.nl/hutchinson-t ... -tan.phtml

Beide banden zijn TLR en erg betaalbaar.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jun 2020 10:10

Het is net als met de MTB, zo lang het droog is maakt het allemaal niet heel veel uit een beetje profiel is voldoende zeker achter.

Wat veel belangrijker is, dat is het opbouw/karkas , hoe reageert dat op lage bandenspanning en hoe reageert de band op meer en minder spanning. Michelin, Pirelli en panaracer vind ik hier zeer goed op reageren. Schwalbe bv slecht.

Voor zou ik altijd een iets grover profiel nemen en ben je opzoek naar meer grip in bochten zorg voor flinke zijnoppen. op het loopvlak rechtop heb je amper profiel nodig.

Als ik puur proefiel kijk zou ik voor achter een band nemen in de trand van een gravelking. Die heeft redelijk wat loopvlak, waardoor je hem niet snel lek zal rijden en weinig rolweerstand. Maar dat is op basis van het plaatje. Die zou ik voor ook nog wel aandurven.

Zuid limburg, waar je bv wat langere snelle afdalingen hebt zou ik voor ik grovers hebben dat je wat harder kan remmen en daar zullen veel racefietsen zonder MTB eravring erg aan moeten wennen. Met de juiste band op onverhard rem je net zo hard of zelfs harder dan op asphalt. Dat is even een dingetje waar je in je hoofd vanaf moet.

Wat Pirelli bv met de cinturato H doet staat mij altijd wel aan. weinig noppen en profiel op het loopvlak maar wel op de zijkant. Dan moeten ze wel goed geplaatst zijn. Schwalbe heeft er een handje van ze iets te veel op de zijkant te zetten.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 26 jun 2020 17:15

t2300 schreef: 21 jun 2020 16:59 Ik heb ze nu op een 650B wiel liggen in 47c
Die zeros zijn voor mij te “licht” in zuid-Limburg
Gisteren de terresta dry 38c gekocht en gemonteerd. Met binnenbanden.

Vandaag 70km gaan fietsen op een mountainbikeparcour. Ik kan de banden niet vergelijken, maar ze deden het goed.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Plaats reactie