Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid versus leeftijd, 30'ers voorbij?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 jun 2020 16:59

Nou, vooruit. Ik heb er nog eens over gedacht, en eigenlijk hebben jullie daarin wel gelijk.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 20 jun 2020 17:18

Koersfiets op MP vanwege dit topic, moet niet gekker worden.
Een "normaal" mens zou zich denk ik afvragen waarom een bijna 60 jarige nog een high end racefiets koopt. Maar ja, wij zijn in dat opzicht niet normaal. Althans ik denk dat dit voor de meeste op zal gaan.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jun 2020 17:24

robbebopper schreef: 20 jun 2020 16:59 Nou, vooruit. Ik heb er nog eens over gedacht, en eigenlijk hebben jullie daarin wel gelijk.
Dat waardeer ik zeer.

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 20 jun 2020 17:41

RVV schreef: 20 jun 2020 10:33
Het is een beetje een sport geworden om andere mensen de hak te zetten tegenwoordig. En iedereen die z'n kop boven het maaiveld uitsteekt is een mooi doelwit daarvoor.
Sowieso een beetje apart topic dit. Pietje Jantje Klaasje mag de ene Persoonlijke verbetering na de andere Posten.. onder het mom van verantwoorde progressie.. er word gesmeten met vo2 Max waardes alsof het de heilige graal is.. en dan selectieve verontwaardiging als ik wat post.. alsof ik alle dag 37,5 gemiddeld fiets als een soort Hulk. Nee natuurlijk niet maar in de context van dit topic leeftijd en vooruitgang leek het mij gepast... overigens vind ik de opmerking van Arnold dat hij een halve marathon in 1:30 loopt van precies dezelfde orde. Omdat ik veel fiets en hardloop kan ik zo wel vertellen dat 2,5 uur 37,5 gem. fietsen qua inspanning en prestatie exact hetzelfde is als een halve marathon lopen in 1:30... maar sommigen willen niet graag in de spiegel kijken die ze word voorgehouden. En gaan dan mensen persoonlijk afzeiken omdat ze moeite hebben met een virtuele pissing contest.. phhfff. Iets met een splinter en een balk...
Je maakt er nu zelf een heel issue van. Mijn reactie was al helemaal niet bedoeld om je af te zeiken of een wedstrijdje ver pissen. Ik nam je slechts als voorbeeld omdat je toevallig genoemd werd in een aantal reacties daarna, had net zo goed iemand anders kunnen zijn
Het ligt echt aan jezelf hoor dat je het zo opvat. Ik reageer hier niet zo vaak, ben meer een lezer dus heb geen idee hoe het op dit forum er normaal aan toegaat en of dat dus de reden is dat je zo gebeten reageert.
Of 2,5 uur a 37,5 per uur hetzelfde is qua intensiteit anderhalve uur a circa 15 km/uur lopen weet ik overigens niet. Wat ik wel weet is dat ik die 1:30 pas na een blok van 18 weken trainen loop als slot in een wedstrijd. Dat is dus twee/drie keer per jaar, en niet zomaar ergens op een doordeweekse dag of in een weekend.
Overigens moet jij het helemaal zelf weten hoe hard je fietst. Doe ik ook als ik sport, heb ik helemaal maling aan, wat een ander vindt.
Sowieso is het op een wielrenforum behoorlijk anders want op een hardloopforum zie ik nooit snelheden voorbij komen van een (trainings)ritje. Enige wat telt is het resultaat tijdens een wedstrijd. :-)
Maar goed ik ben de moeilijkste niet. Als je je de maat genomen voelt door mijn reactie dan bied ik daarvoor mijn excuus dat is namelijk nooit mijn intentie geweest
Laatst gewijzigd door arnold op 20 jun 2020 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 20 jun 2020 17:45

fredmtb-sport schreef: 20 jun 2020 17:18 Koersfiets op MP vanwege dit topic, moet niet gekker worden.
Een "normaal" mens zou zich denk ik afvragen waarom een bijna 60 jarige nog een high end racefiets koopt. Maar ja, wij zijn in dat opzicht niet normaal. Althans ik denk dat dit voor de meeste op zal gaan.
Waarom?
Ik krijg ook zo vaak rare blikken van collega's als ik vertel dat mijn fiets in totaal bijna 6K kostte. Maar zelf rijden ze wel in autoś van 50K of nog duurder En dat wordt normaal gevonden. :lol:
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 jun 2020 19:50

Beste Arnold ik doelde niet op jou ;-) ik gaf tenslotte aan dat je normaal reageerde en ik daarom een antwoord gaf. Dus ik voelde me niet door jou aangevallen. Ging me meer om eerder geplaatste reacties van andere leden die later weer verwijderd zijn.

Jouw specifieke opmerking van een halve marathon in 1:30 is zonder context (die je nu wel heb geplaatst) van dezelfde waarde als de mijne over 37,5 over 2,5 uur fietsen. Alleen reageert daar dan weer niemand op. Ik vermoed omdat menig fietser die zelf niet hardloopt geen idee heeft hoe hij zo’n prestatie op waarde moet schatten. Een gemiddelde snelheid op de fiets kennen ze allemaal wel. Is toch ook een beetje de trigger blijkbaar.

En net als jij ben ik met hardlopen ook nooit met gemiddelde snelheden/tempo’s bezig. PR’s moet je inderdaad in wedstrijden lopen. Niet in training. Ik vind hardlopen trouwens vooral ontspanning van de geest. Met een wedstrijd gewoon weer niet want dat is altijd een beetje doodgaan :-) helaas geen wedstrijden meer op dit moment :-( en als ik dan toch nog een keertje mag opscheppen. De laatste wedstrijd, de 4 mijl van de halve marathon van Haren eerste geworden. En als je dan al die jonkies als 49 jarige achter je weet te laten dan is mijn snelheid voor mijn leeftijd nog prima in orde :-)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 jun 2020 22:21

Mooie fiets Fred en fijn dat je er van geniet👍Lekker kilometers maken💪.
Leeftijd is maar een getal net als snelheid😉morgen is de oudste 57 en wat blijkt hij rijd het snelste tot het boven de 7% gaat stijgen.Oorzaak is dat hij al 40 jaar fiets en ontzettend snel herstelt na flinke inspanning en nooit opgeeft.
Maak er een mooie Zomer van mensen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 jun 2020 07:49

Met die nieuwe fiets gaat dat gem. snel omhoog Fred! :D :like:

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 jun 2020 07:59

arnold schreef: 20 jun 2020 17:45 Waarom?
Ik krijg ook zo vaak rare blikken van collega's als ik vertel dat mijn fiets in totaal bijna 6K kostte. Maar zelf rijden ze wel in autoś van 50K of nog duurder En dat wordt normaal gevonden. :lol:
Mooie is dat inderdaad. Alsof iedereen maar op een instapper rijden moet, 'want je bent net zo snel'. Dat terwijl een VW Golf bijna een scheldwoord geworden is voor saai/inspiratieloos/degelijkheid.

Zie het bij ons op kantoor ook veel. Nog geen 30 en dan krom liggen om een Mercedes A180 in AMG uitvoering te leasen. Doe mij dan maar een wat oudere Volvo en mooie racefiets, daar heb ik een veelvoud plezier van. Wil niet zeggen dat een mooie auto slecht is, maar is het een dure hobby.

Om toch nog een beetje ontopic te blijven: Ik vind het alleen maar mooi om zoveel mogelijk, ook oudere mensen (weer) te zien fietsen. Mijn ouders (61 & 59) hebben afgelopen week 45km op hun nieuwe 2e hands E-bikes gefietst. Zo ver hebben ze misschien wel nog nooit in hun leven gereden. Total loss waren ze volgens mij :lol:. Als je dat vergelijkt is 100km (zonder motortje) voor velen al gewoon een fantastische prestatie, ongeacht het tempo.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jun 2020 09:07

Elke ritje op een fiets is beter dan helemaal niks inderdaad.
Maar daarom is fred deze draad niet gestart.......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 jun 2020 15:17

scottpch schreef: 21 jun 2020 07:49Met die nieuwe fiets gaat dat gem. snel omhoog Fred! :D :like:
Zou het bijna denken na een 30'er op 150km afstand met idd nieuwe fiets.
Overigens hangt dat af van device die het snelste de boel upload ben ik nu achter. Heb een Garmin 1030 en een Polar Vantage M om mijn pols. Beide staan aan, zet hem thuis uit en dan wordt de handel naar Strava "geblazen". Niet beide activiteiten komen er dan, maar de eerste upload "wint" en de ander komt er dan niet. Nu vanmorgen wint mijn Polar en komt met 30 gem. op de proppen. Kijk ik nu op mijn Garmin is het 29,8.
Laat ik dit zeggen, als de Garmin "gewonnen" had met 29,8 had dat 100% niets afgedaan aan de 155km op de fiets vanmorgen.
Keezx schreef: 21 jun 2020 09:07 Elke ritje op een fiets is beter dan helemaal niks inderdaad.
Maar daarom is fred deze draad niet gestart.......
Idd, maar zoals veel topics komt er van alles om de hoek zeilen. Maakt niet uit, ik heb toch een aantal leuke wetenswaardigheden gelezen en daar ging het me om .
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 jun 2020 18:14

fredmtb-sport schreef: 20 jun 2020 17:18
Een "normaal" mens zou zich denk ik afvragen waarom een bijna 60 jarige nog een high end racefiets koopt. Maar ja, wij zijn in dat opzicht niet normaal. Althans ik denk dat dit voor de meeste op zal gaan.
Als we elke dokter of advocaat, die een dure Porsche of andere snelle bak heeft en er nooit mee op circuit komt moet verkopen rijden er niet veel meer rond. Aan de andere kant , als iemand z'n auto gebruikt waar hij voor bedoeld is, is het een aso eerste klas. :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie