Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid versus leeftijd, 30'ers voorbij?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 jun 2020 10:33

Het is een beetje een sport geworden om andere mensen de hak te zetten tegenwoordig. En iedereen die z'n kop boven het maaiveld uitsteekt is een mooi doelwit daarvoor.
Sowieso een beetje apart topic dit. Pietje Jantje Klaasje mag de ene Persoonlijke verbetering na de andere Posten.. onder het mom van verantwoorde progressie.. er word gesmeten met vo2 Max waardes alsof het de heilige graal is.. en dan selectieve verontwaardiging als ik wat post.. alsof ik alle dag 37,5 gemiddeld fiets als een soort Hulk. Nee natuurlijk niet maar in de context van dit topic leeftijd en vooruitgang leek het mij gepast... overigens vind ik de opmerking van Arnold dat hij een halve marathon in 1:30 loopt van precies dezelfde orde. Omdat ik veel fiets en hardloop kan ik zo wel vertellen dat 2,5 uur 37,5 gem. fietsen qua inspanning en prestatie exact hetzelfde is als een halve marathon lopen in 1:30... maar sommigen willen niet graag in de spiegel kijken die ze word voorgehouden. En gaan dan mensen persoonlijk afzeiken omdat ze moeite hebben met een virtuele pissing contest.. phhfff. Iets met een splinter en een balk...

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3371
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 jun 2020 11:07

Ik denk dat het afzeiken misschien gebeurde omdat je daar 1 regeltje over schreef en verder geen context gaf over bvb je progressie ondanks het ouder worden, of het werk dat je er over de jaren heen hebt ingestoken.

Mij stoorde het niet, for the record. Ik ben wel van de cijfertjes.
Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 jun 2020 11:11

+1 Voor RVV

Ook een duit in het zakje:

Ik fiets vanaf mijn zeventiende. Ik word volgende maand 52, en ik fiets veel harder dan ik als jonge kerel ooit voor mogelijk had gehouden.

Ik denk dat dit komt doordat ik al die jaren veel plezier heb gehad in sporten. Ik doe het bijna iedere dag, en ik vind het af en toe geweldig om tot het uiterste te gaan.
Ik fiets nog vrij vlot twee uur vol á 36 kilometer per uur, en vorig jaar verbeterde ik mijn pr op de vijf kilometer(hardlopen); voor het eerst onder de negentien minuten.

Ik snap echt wel dat het hier niet (alleen) om gaat bij sporten, maar ík geniet ervan, en ben soms ook best tevreden met mezelf.
Dat is ook wat waard.

Ik kan ook op mijn gemak een rustige toertocht fietsen, en dat vind ik ook prachtig.

Motivatie en plezier, en een dosis geluk met je gezondheid, maken het mogelijk om tot op gevorderde leeftijd goed te kunnen presteren.

En als presteren en snelheid je echt niet boeit, dan vraag ik me af waarom je een racefiets koopt. Ga dan lekker met de ouwe trouwe boodschappenfiets op pad.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jun 2020 11:23

RVV schreef: 20 jun 2020 10:33
Het is een beetje een sport geworden om andere mensen de hak te zetten tegenwoordig. En iedereen die z'n kop boven het maaiveld uitsteekt is een mooi doelwit daarvoor.
Sowieso een beetje apart topic dit. Pietje Jantje Klaasje mag de ene Persoonlijke verbetering na de andere Posten.. onder het mom van verantwoorde progressie.. er word gesmeten met vo2 Max waardes alsof het de heilige graal is.. en dan selectieve verontwaardiging als ik wat post.. alsof ik alle dag 37,5 gemiddeld fiets als een soort Hulk. Nee natuurlijk niet maar in de context van dit topic leeftijd en vooruitgang leek het mij gepast... overigens vind ik de opmerking van Arnold dat hij een halve marathon in 1:30 loopt van precies dezelfde orde. Omdat ik veel fiets en hardloop kan ik zo wel vertellen dat 2,5 uur 37,5 gem. fietsen qua inspanning en prestatie exact hetzelfde is als een halve marathon lopen in 1:30... maar sommigen willen niet graag in de spiegel kijken die ze word voorgehouden. En gaan dan mensen persoonlijk afzeiken omdat ze moeite hebben met een virtuele pissing contest.. phhfff. Iets met een splinter en een balk...
Iedereen moet vooral lekker doen wat hij/zij wil. Je sport vooral voor jezelf, maar wat ik van je online tegen kom ben je wel veel bezig met laten zien hoeveel KOM's je hebt en hoe snel je wel niet kunt fietsen/hardlopen, als je daar dan reactie op krijgt raakt het je nogal... Ik zou me niet te druk maken om anonieme online meningen en als je het wel teveel raakt, wat minder dit soort zaken online zetten, je bereikt er niets mee en kost jezelf onnodig energie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jun 2020 11:55

robbebopper schreef: 20 jun 2020 11:11
En als presteren en snelheid je echt niet boeit, dan vraag ik me af waarom je een racefiets koopt. Ga dan lekker met de ouwe trouwe boodschappenfiets op pad.
Met die laatste zin heb ik toch echt wel moeite.
Wat is presteren? 35 gemiddeld, maar voor een ander kan dat ook 25 km/u gemiddeld zijn. 300km op een dag fietsen, voor een ander is 80km een uitdaging.
Fietsen op een racefiets is toch echt wel iets anders dan op een boodschapoenfiets.
Ik denk niet dat je het zo bedoelt, maar als ik tevreden ben als ik 24-25 km/u, daar zitten wel meer hoogtemeters dan in het Brabantse, dan zou ik die kilometers maar met mijn boodschappen fiets moeten doen? Met een gemiddelde van 18 km/u?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 jun 2020 12:22

Zo bedoel ik dat inderdaad niet.
Iedereen presteert op haar of zijn eigen niveau. Maar als dat niveau je helemaal niets interesseert, dan kun je net zo goed op een boodschappenfiets gaan rondrijden.

Dan gaat het je om het buiten zijn en de omgeving. Ook goed, maar dat heeft met sporten niets te maken.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 jun 2020 12:24

En nog even over RVV, die pocht juist helemaal niet met zijn snelheden of KOM’s.
Ik volg hem al een tijd op Strava, en heb het nooit zo ervaren.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jun 2020 12:32

Dus je vindt toch dat het onzin is dat ik op een racefiets rijd. Gelukkig ben ik niet zo gevoelig voor wat anderen vinden.
Ik ben net terug van een ritje van maar 44km met een gemiddelde van iets boven de 24km/u , met ruim 400hms. Ik vind dat ik een kleine twee uur gesport heb.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 jun 2020 12:37

Ik zeg nergens dat het onzin is, of dat jij niet met sport bezig bent. Als je de gedachte van mijn opmerking niet snapt, dan kan ik daar verder niet meer veel taalkundigs aan veranderen. Ik heb het nu twee keer geprobeerd, en laat het hier verder bij.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 jun 2020 13:50

robbebopper schreef: 20 jun 2020 12:24 En nog even over RVV, die pocht juist helemaal niet met zijn snelheden of KOM’s.
Ik volg hem al een tijd op Strava, en heb het nooit zo ervaren.
Ha Dank Robert :winkthumb: ik heb trouwens helemaal niet veel KOM’s net even nagekeken maar 10. In het Strava topic had ik onlangs al eens uitgelegd dat ik ze niet meer belangrijk vind (zoals in het begin dat ik begon met fietsen).

Heel snel hardlopen doe ik maar heel zelden. Alleen maar in een wedstrijd ga ik heel diep. Ik loop wel veel maar daarvan is 80% rond een pace van 5:30/km en dat is niet bepaald heel snel. Ik denk ook dat 80% van mijn fietsritten met een lage tot matige intensiteit is. Met fietsen komt mijn hartslag zelden boven de 125/130 slagen gemiddeld uit. Een paar dingen weet ik van mij zelf. Ik kan vrij lang intensief sporten volhouden. Soms op een hoog tempo. Ik sport altijd solo en weet dat het volledig uit mijzelf komt. Geen ruggetjes of wieltjes om achter te schuilen. Ik ben fysiek sterk en ja daar ben ik op mijn 49e best trots op. Soms komt dat er een beetje uit. Maar nooit om de indruk te wekken dat ik mij beter voel of denk dat ik beter ben dan een ander. Ik vergelijk mijzelf met niemand behalve mijzelf.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 20 jun 2020 16:23

RVV schreef: 20 jun 2020 10:33Sowieso een beetje apart topic dit.
In ieder geval scoor ik eens met een topic..............
Voor mij is (inmiddels was) die 30 gem. beetje een mooie waarde vond ik zelf bij soloritjes van 100 tot 200 km lengte. Ik merkte alleen dat dit de laatste 1 tot 2 jaar steeds minder voor kwam en dacht "laat ik het eens in de groep gooien" met inmiddels 8 pagina's aan reacties.
Ik kijk graag naar cijfers van zowel anderen als mezelf (cijferfreak), maar ken mijn grenzen. Overigens met Strava betaald komen de leeftijdscategorieën ook boven drijven en dat is soms leuk
Dat anderen met 35 gem. rijden maakt mij echt niets uit en kan alleen maar zeggen; Doe je goed :winkthumb: Alleen solo natuurlijk :mrgreen:

Gisteren eerste ritje op nieuwe fiets en weer geen 30'er, maar de 4:30u dat ik getrapt heb was ook 4:30u met een big smile :P
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Baselga
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2020 18:38

Baselga 20 jun 2020 16:41

robbebopper schreef: 20 jun 2020 12:22 als dat niveau je helemaal niets interesseert, dan kun je net zo goed op een boodschappenfiets gaan rondrijden.

dat heeft met sporten niets te maken.
Ik voel als toerfietser druk ;)

Mijn niveau interesseert mij persoonlijk werkelijk helemaal niks. Ik fiets omdat ik ervan houd. Lange afstanden met de handjes op het stuur het hoofd leegdraaien. Als Strava voor mij leidend zou zijn of ik zat de hele rit naar mijn wattagemeter te staren zou ik doodongelukkig worden. Ik hoop dat mijn koersfietsen nu niet op mp hoeven :like:
I don't really want no 9.00 to 17.00
I want to ride my bike from 9.00 to 21.00

Plaats reactie