Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Jeefp
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 dec 2013 18:08

Jeefp 18 jun 2020 16:42

tommeke14 schreef: 17 jun 2020 22:16 Bij mij ging de Schwalbe Pro One heel makkelijk met een gewone fietspomp, op een setje niet tubeless ready velgen.

Nu wil ik op m’n crosser ook tubeless. Specialized Terra op Roval Control velgen. Die zijn hookless.

Denken jullie dat dat ook zonder compressor lukt?
Bij mij lukte het ook niet om de atb band te laten ploppen ,
Wat ik toen heb gedaan midden over het loopvlak van de band een draad gespannen of (een spanband) zodat de zijkanten naar buiten werden gedrukt.
even de zijkanten van afwasmiddel voorzien en ? Hatseflats het was zo gepiept.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jun 2020 18:26

Schaamteloze crosspost
Vandaag voor en achter omgedraaid van mijn Continental GP5000 TL. Banden eraf gehaald, goed schoongemaakt en weer gemonteerd. Tijd voor een "challenge" zoals dat in influencerstermen tegenwoordig heet. Zou het lukken een band zonder wippers én een binnenband te monteren.

Het resultaat...

https://vimeo.com/430772630

Daarna geprobeerd om te kijken of het zou lukken zonder wipper zonder binnenband. Bij de oorspronkelijke montage lukte dat niet. Nu wel?

https://vimeo.com/430772673

Daarna ploppen... dat viel even tegen! De banden zijn dus duidelijk wat opgerekt en daardoor ging het ploppen natuurlijk ook wat lastiger. Ik gebruik een kleine compressor, en dat bleek uiteindelijk niet voldoende. Voor de achterband een CO2 patroon moet opofferen, en toen ging het simpel.

Bauters
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:30

Bauters 20 jun 2020 21:38

Weet er iemand wat het verschil is tussen de mtb sealant en de race sealant?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5229
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 jun 2020 21:52

Bauters schreef: 20 jun 2020 21:38 Weet er iemand wat het verschil is tussen de mtb sealant en de race sealant?
Er zit meer latex in de race versie. Daardoor kan die sneller dichten dan een mtb versie. Nadeel is dat hij sneller uitdroogt.
Maar ik vermoed dat je stans no tube verwijst? Ik weet niet of andere merken dat onderscheid ook maken.

Bauters
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:30

Bauters 20 jun 2020 22:01

walter- schreef: 20 jun 2020 21:52
Bauters schreef: 20 jun 2020 21:38 Weet er iemand wat het verschil is tussen de mtb sealant en de race sealant?
Er zit meer latex in de race versie. Daardoor kan die sneller dichten dan een mtb versie. Nadeel is dat hij sneller uitdroogt.
Maar ik vermoed dat je stans no tube verwijst? Ik weet niet of andere merken dat onderscheid ook maken.
Idd, ik heb het over die van Stan's. Bedankt voor het antwoord. Ik heb hier de mtb sealant van vittoria staan maar die droogt behoorlijk snel uit bij tl racewielen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 20 jun 2020 22:06

Als er iemand een schwalbe one tubeless band wil splinternieuw.. Voor 25 euro mag je hem hebben.

Had miskocht en wou hem proberen met een binnenband, maar ik krijg dat onding zelfs langs 1 kant nog niet eens om de velg. Als ik daarmee plat sta is er geen kans dat ik dat ooit in orde krijg.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5229
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 jun 2020 22:29

havana schreef: 19 jun 2020 18:26...

Het resultaat...

https://vimeo.com/430772630

...
En lukte het je met bandenlichter zonder de binnenband te beschadigen te monteren?
Algemene tips hoe dat kan zonder beschadigen?

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5229
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 jun 2020 22:41

Bauters schreef: 20 jun 2020 22:01

Idd, ik heb het over die van Stan's. Bedankt voor het antwoord. Ik heb hier de mtb sealant van vittoria staan maar die droogt behoorlijk snel uit bij tl racewielen.
Een idee hoeveel ml je toevoegt in een raceband?

Ik zou op zich verwachten dat het type toepassing weinig verschil maakt naar opdrogen. Misschien gebruikt je gewoon minder.

En terwijl ik dit schreef; toch even terug gaan inlezen.
Het is net omgekeerd als ik schreef. De raceversie is net vloeibaarder. Die zou dus net idd beter tegen opdrogen moeten kunnen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jun 2020 02:28

havana schreef: 19 jun 2020 18:26 Schaamteloze crosspost
Vandaag voor en achter omgedraaid van mijn Continental GP5000 TL. Banden eraf gehaald, goed schoongemaakt en weer gemonteerd. Tijd voor een "challenge" zoals dat in influencerstermen tegenwoordig heet. Zou het lukken een band zonder wippers én een binnenband te monteren.

Het resultaat...

https://vimeo.com/430772630

Daarna geprobeerd om te kijken of het zou lukken zonder wipper zonder binnenband. Bij de oorspronkelijke montage lukte dat niet. Nu wel?

https://vimeo.com/430772673

Daarna ploppen... dat viel even tegen! De banden zijn dus duidelijk wat opgerekt en daardoor ging het ploppen natuurlijk ook wat lastiger. Ik gebruik een kleine compressor, en dat bleek uiteindelijk niet voldoende. Voor de achterband een CO2 patroon moet opofferen, en toen ging het simpel.
Dat eerste filmpje doe je het ook totaal verkeerd, op die manier lukt het nooit met je handen. Je moet de band alsware om de velg heen wrijven en je begint tegenover het ventiel, zo hou je veel meer band over en duw je hem zo om de velg.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jun 2020 08:11

Op die manier heb ik in 15 jaar nog nooit een wipper hoeven gebruiken. Je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe ik een band moet omleggen.

Als jij denkt dat deze combi jou wel lukt dan ben je hier van harte welkom.

En waarom moet je per se tegenover het ventiel beginnen? De velg is overal hetzelfde...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jun 2020 08:46

havana schreef: 21 jun 2020 08:11 Op die manier heb ik in 15 jaar nog nooit een wipper hoeven gebruiken. Je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe ik een band moet omleggen.

Als jij denkt dat deze combi jou wel lukt dan ben je hier van harte welkom.

En waarom moet je per se tegenover het ventiel beginnen? De velg is overal hetzelfde...
Ik hoef jouw toch niets uit te leggen? :D

Je begint tegenover het ventiel omdat je de band op die plek dieper in de velg kunt krijgen (is meer rubber over aan de andere kant). Dat is vaak de truc met lastige combinaties.

https://youtu.be/UvdETrvsx3Q

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jun 2020 09:10

Ik ken het principe, maar waar je begint maakt in wezen niks uit. Zo lang je maar toewerkt naar het tegenoverliggende punt.

Plaats reactie