Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jun 2020 15:07

mtvanb schreef: 17 jun 2020 13:08
croix schreef: 16 jun 2020 11:02 @mtvanb misschien gewoon nog een rondje velglint exta?

Ik heb dit weekend mijn racewielen ook tubeless gemaakt. Had eerdere ervaring met Hunt 650B wielen, die waren een eitje, wtb banden errond, gewone handpomp en klaar.

De racewiel + band combo was iets meer uitdaging. Velgen zijn DTswiss rr521 en banden zijn hutchinson fusion 5 performance banden. Banden gingen zonder veel moeite om de velg, maar kreeg ze niet opgepompt, met co2 gaven ze even de indruk 'uit de gleuf' te komen, maar gleden meten weer terug. Dan maar extra rondje velglint (er zitten er nu drie op), zelfde verhaal... Nog maar een rondje velglint gedaan, en jawel, netjes met de handpomp de band op spanning en staat nu al drie dagen goed. Easy-peasy... Andere velg ook meteen zelfde aantal rondjes velglint, en die ging van de eerste keer goed, 5 minuten werk.

Het gaat er dus maar net om om de toleranties in zowel velg als band weg te werken. Een iets te grote band is natuurlijk wel iets makkelijker werken dan een iets te kleine die je voor geen meter op de velg of uit het velgbed krijgt...
van alles geprobeerd, zelfs met 2 extra velglinten, maar het mocht niet baten. Uiteindelijk de handdoek geworpen en er een binnenband in gestopt. Nadat ik daar 7 bar in had gestopt, bleek de buitenband nog steeds niet goed aan te sluiten (zie foto's). Ik denk dat er gewoon wat mis is met de band.

Afbeelding Afbeelding
Nou wil ik je niet ontmoedigen maar een tubelessband met binnenband op een tubelessvelg geeft altijd (waarom?) moeilijkheden met het centreren van de band waardoor er bijna altijd een bobbel/hobbel in de band ontstaat. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jun 2020 15:09

db87 schreef: 17 jun 2020 14:49 Met Schwalbe Easy Fit de hieldraad goed insmeren zal de band veel sneller op z'n plek vallen. Vorig jaar nog gehad dat een band (38mm Marathon Almotion) dat er bijna 8 bar nodig was en een uur in de zon laten staan om de band op z'n plek te krijgen. Ook een bandentang hielp niet tot nauwelijks. Later een potje Schwalbe Easy Fit aangeschaft en met minder dan 3,5 bar viel de band op z'n plek...

Afbeelding

Dus probeer dat eens (of een zelf gemaakt sopje / bandenvet). Eenmaal de band op z'n plek met een binnenband erin eerst wat kliometers maken zodat de band zich wat vormt naar de velg.

En tubeless maken zou je zeg over een week nog eens kunnen proberen. Probeer daarbij de binnenband te verwijderen zonder dat daarbij de hieldraad uit de velgrand springt aan één zijde. Vervolgens zo snel mogelijk oppompen zonder het ventiel erin. Indien gelukt de pomp los halen en zo snelmogelijk je vinger op het ventiel houden, vervolgens kun je het ventiel erin draaien.
. . . en als je snel genoeg bent blijft er nog voldoende druk in de band om meteen weg te rijden. :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mtvanb
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2017 20:29

mtvanb 17 jun 2020 15:26

Liters Dreft gebruikt...

Ik ga maar eens een stukje rijden met de binnenband erin, wellicht lukt het dan later wel.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jun 2020 16:28

mtvanb schreef: 17 jun 2020 15:26 Liters Dreft gebruikt...

Ik ga maar eens een stukje rijden met de binnenband erin, wellicht lukt het dan later wel.
Maar vlgns mij zou je toch ook proberen om de band bij de fietsenmaker op te pompen met zijn compressor, is dat dan ook niet gelukt.? Ik moet erbij zeggen dat ik jaren terug toen ik met tubelessbanden ging rijden meteen een goede compressor met 24ltr. voorraadvat heb gekocht want anders is het een gekloot en krijg je het meestal niet voor mekaar.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jun 2020 16:32

Met mijn kleine cassettecompressor lukt het voorlopig prima (maar misschien heb ik geluk).

Bij mijn DT Swiss TLR velgen gaat het gewoon met de vloerpomp trouwens.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jun 2020 16:52

havana schreef: 17 jun 2020 16:32 Met mijn kleine cassettecompressor lukt het voorlopig prima (maar misschien heb ik geluk).

Bij mijn DT Swiss TLR velgen gaat het gewoon met de vloerpomp trouwens.
Als die cassettecompressor voldoende volume kan pompen is het geen probleem en vwb die DT Swiss TLR velgen deze geven bij @mtvanb voorlopig geen geluk(t). ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mtvanb
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2017 20:29

mtvanb 17 jun 2020 20:10

Orlok schreef: 17 jun 2020 16:52
havana schreef: 17 jun 2020 16:32 Met mijn kleine cassettecompressor lukt het voorlopig prima (maar misschien heb ik geluk).

Bij mijn DT Swiss TLR velgen gaat het gewoon met de vloerpomp trouwens.
Als die cassettecompressor voldoende volume kan pompen is het geen probleem en vwb die DT Swiss TLR velgen deze geven bij @mtvanb voorlopig geen geluk(t). ;)
Toen ik de wielen net had, zonder moeite en gewoon met de handpomp in een keer de voorband kunnen monteren. Pas bij het achterwiel ging het mis. Nu mijn derde keer een bandje monteren, 3 keer gezeik.

Zo'n mega compressor klinkt goed... ;)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 17 jun 2020 21:43

twido schreef: 17 jun 2020 10:36 Wou mijn tubeless setje ( met 28 of 32mm banden) Voor mijn fitness bike laten maken , maar er is behoorlijk wat wachttijd.
Het ging om een DT swiss 350 naaf met RR521 velg voor 510 euro. 20 mm binnenbreedte
Maar voor ik kan eventueel een fulcrum racing 3 setje aan 450 euro kopen. 19mm binnenbreedte
En dan heb ik nog een setje uit overstock gevonden:DT Swiss G540 de wielset / DT Swiss 240S Disc voor 575 euro 24mm binnenbreedte

Welk zou de beste keuze zijn voor mijn woon werk rit van 25km enkel. Vlakke rit met 3 bruggen en ook wel wat vervuilde wegen door industrie en werken aan de bruggen.
Ik zou wachten op DT 350, maar ja, wie ben ik.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 17 jun 2020 22:16

Bij mij ging de Schwalbe Pro One heel makkelijk met een gewone fietspomp, op een setje niet tubeless ready velgen.

Nu wil ik op m’n crosser ook tubeless. Specialized Terra op Roval Control velgen. Die zijn hookless.

Denken jullie dat dat ook zonder compressor lukt?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12658
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jun 2020 22:17

Zonder compressor gaat het gewoon niet altijd. Zeg zeker 50% niet ongeveer.
Je kan geluk hebben race bandjes gaan redelijk, maar mtb kan je vaak schudden.

Extra velglint is niet altijd de oplossing, twee tot drie lagen zijn echt voldoende meer werkt averechts.
Ik heb ook wel eens een mtb band die niet lukte, twee dagen laten staan uit frustratie, probeer ik het weer plop klaar.... ik denk dat het soms ook aan de temperatuur/soepelheid ligt.

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 18 jun 2020 10:59

er is ook nog de truc om met een bandenlepel de band linksom en rechtsom al uit het velgbed te trekken, dus dat hij al op het 'tubeless randje' (geen idee hoe je dat noemt) zit. Links en rechts om doen tot je niet meer verder kan en dan pompen maar.

Dat lukte bij mijn gavelwielen/banden combo goed, maar bij mijn racewielen/banden combo dan weer niet, daar gleed de band steeds terug het velgbed in.

voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=tE3h4nmDdOo&t=484s

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 jun 2020 15:01

Leuke video, had deze nog niet gezien.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie