Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

14carbon

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8513
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jun 2020 22:02

Kwam via fb bij dit merk uit 14carbon.
https://www.14carbon.com/
Goed verhaal functioneel onbreekbaar carbon.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 07 jun 2020 22:47

Ben blij met je post, link. Ik ben absoluut geen fan van carbon (plastic), maar als het echt in nederland ontworpen en geproduceerd wordt, ook nog eens met twaron erin, vind ik het toch wel erg interessant om het merk te gaan volgen. Had er nog nooit van gehoord.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 jun 2020 22:56

Er wordt op dit moment volgens mij nog helemaal niks in nederland geproduceerd als ik dit lees. Beetje tegenstrijdig. Trouwens geen fiets is onbreekbaar natuurlijk.


Hoe gaan we dat realiseren:

Uiteraard bieden wij ook de standaard CARBON fietsen aan. Aangezien we nog volop bezig zijn met het ontwikkelen van versterkende frames en we ook binnen het Carbon segment onderscheidend en van toegevoegde waarde kunnen zijn. De modellen die we momenteel aanbieden zijn allen volledig Carbon!

Carbon

Door ook de standaard Carbon frames aan te bieden, kunnen we de huidige markt verkennen, kennis opdoen en klantervaringen opdoen en kunnen we vanuit onze eigen ervaringen en expertise de knelpunten en problematiek ‘oplossen’.

Twaron

Op korte termijn willen we onze frames versterken met Twaron. Twaron is een Nederlandse uitvinding van een nano-polymerer vezel die we willen toepassen op onze fietsen. Twaron is namelijk de sterkste vezel ter wereld en is geel van kleur................
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jun 2020 23:03

Ik heb even naar de wielsets gekeken.

"Onze MP wielsets worden in Nederland, Italië of China gespaakt voor ons."

Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Een set bestellen bij LightBicycle of Farsports, dat wordt ook in China gespaakt met hetzelfde materiaal...

Ik snap niet wat dan hier anders is.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 jun 2020 23:16

Jaja, het carbont en toetert maar wat aan....voor de het goedgelovige koopvee.
Goed verhaal? Hangt aan elkaar van kretologie.... carbon met een grote C....en verdere verhaspelingen (polymerer is Skandinavisch), niet bepaald goed.
Het zou me heel erg verbazen als het meer wordt dan Twaron (grote T want naam) versterkt carbon, dat niet onbreekbaar is....en het zou me ook niks verbazen als we hier nimmer meer iets van vernemen.

Een nieuwe poging om wat graantjes mee te pakken in de toch enigszins booming market.

"De velgen zijn standaard universeel gemaakt voor zowel buizen als draadbanden"

Dit komt direct uit een vertaalmachine of van iemand die het woord tubes niet begrijpt, ronduit knullig.

"In alle naven gebruiken we Duitse SKF kogellagers, die ook na 1000 km nog steeds dezelfde duurzame lage rolweerstand behouden"

Hahaha

Ter relativering: ik sluit niet uit dat er echt wat meer dan blabla achter zit, maar de copywriting is van een bedroevend niveau...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

db87
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Grou

db87 07 jun 2020 23:38

Harry Jacques schreef: 07 jun 2020 22:47 maar als het echt in nederland ontworpen en geproduceerd wordt, ook nog eens met twaron erin, vind ik het toch wel erg interessant om het merk te gaan volgen.
Ik denk dat je als jong bedrijf je helemaal niet staande kunt houden. De fietsen zouden veel te duur worden, dan moet je wel echt iets heel bijzonders op de markt brengen, zegmaar een Pagani of een Koenigsegg onder de fietsen.

In de fietswereld staan de marketing claims sowieso al behoorlijk ver verwijderd van de praktijk situatie.

Of er twaron wordt gebruikt is eigenlijk helemaal niet zo interessant, de kwaliteit van het molding proces is veel belangrijker. Tevens vraag ik mij af of dan wel hoe het Friese bedrijf de QC doet op de frames. Voor de prijs die ze vragen mag je verwachten dat elk carbon frame gescand wordt.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 08 jun 2020 05:47

De huidige wegmodellen kun je i.i.g. ook gewoon op AliExpress kopen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 08 jun 2020 06:30

Twaron is de tegenhanger van Yeijin Aramid voor het spul wat DuPont Kevlar noemt (aramidevezel). Wordt inderdaad in Emmen geproduceerd.

Spul heeft in vezelrichting een gigantische treksterkte, maar of het nou zo geschikt is voor een fietsframe...

Dat het geel van kleur is, is natuurlijk een bijzonder sterk argument :lol:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 jun 2020 07:54

Ik kijk liever naar 100% Limburg Bike project van Brightlands, die een frame van carbon en Dyneema aan het ontwikkelen zijn.
Daar geloof ik meer in, DSM is daar de hoofdbetrokkene, en Bram Tankink is ook bij dat proces betrokken.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 jun 2020 08:15

Ik denk dat we allemaal héél geintereseerd zijn in een (carbon) fiets van eigen bodem, tot dat we de prijs zien. Een carbon frame produceren is goed voor 10+ uur werk. In China betaal je pakweg zo'n €10-15 per uur, en in Nederland zal dat eerder €60-80 zijn. Tel daarbij op alle QC, verpakkingskosten, onderhoud van machines etc. en je komt bij merken als AX Lightness en Festka. Dan kom je voor een frame van gelijke kwaliteit op een kostprijs die 10x zo hoog ligt.

Ook denk ik dat de Chinese productiemedewerkers inmiddels veel vaardiger zijn, dus dat de foutmarge van Nederlanders niet per se lager ligt (maar als een frame 'fout' gaat het wel een veelvoud kost).

Ik heb weinig interesse om €3.500 voor een frame te betalen die niet merkbaar beter is (inclusief QC, garantie, merkwaarde, spuitwerk etc.) dan een Chinees. Als je het proces nog verder wilt verbeteren kom je in een prijsklasse waar nog maar weinig kopers overblijven.

De (aanname) stickermerken zoals 14carbon en Swett heb ik weinig mee. Die proberen gewoon een graantje mee te pikken zonder echt meerwaarde te (kunnen) leveren.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jun 2020 08:34

De nieuwe Fons?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jun 2020 08:38

scottpch schreef: 08 jun 2020 07:54 Ik kijk liever naar 100% Limburg Bike project van Brightlands, die een frame van carbon en Dyneema aan het ontwikkelen zijn.
Daar geloof ik meer in, DSM is daar de hoofdbetrokkene, en Bram Tankink is ook bij dat proces betrokken.
Limburgers vs de Friezen. Dat is sowieso geen wedstrijd natuurlijk :lol:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie