Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Achterlicht racefiets (veiligheid)

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 27 mei 2020 12:13

https://cadeauonline.nl/product/bike-ba ... lzak-vorm/

Lijkt me wel geschikt. Geven goed licht zo te zien. ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 mei 2020 12:25

wasbeer2006 schreef: 27 mei 2020 09:55 Als je een fizik zadel hebt zou ik het fizik lampje gebruiken kan in de zadeluitsparing. Heel apart dat ik die nog nooit ben tegengekomen onderweg. is er een mooie oplossing rijd niemand ermee :-)
Ik wel.
Maar de kans dat wij elkaar op de fiets tegenkomen is dan weer relatief klein. :)

Maar bij mijn avondritten in de winter heb ik ook nog nog een Lezyne Strip Drive Pro rond mijn zadelpen.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 27 mei 2020 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 27 mei 2020 12:26

buddo schreef: 27 mei 2020 11:49
Pitti Carabinieri schreef: 27 mei 2020 06:57 Sigma blaze. Met ingebouwd remlicht. Een aanrader en erg cool.
Het zal aan mij liggen... maar zie niet wat er cool is aan een achterlicht.
In het donker zijn lampjes / is verlichting functioneel, maar cool... nee, dat is zeker niet mijn beleving.
Veiligheid is altijd cool buddy;) Daarnaast wordt de lamp feller wanneer je vertraagt/remt. Dat vind ik een toffe functie en mijn fietsvrienden ook.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 mei 2020 12:53

buddo schreef: 27 mei 2020 11:49 In het donker zijn lampjes / is verlichting functioneel
Uit de vraag van TS is het me ook niet helemaal duidelijk geworden of het hier nou gaat om een lampje voor in het donker of voor overdag.

Als ik bv de VS op de weg fietste zou ik dagverlichting zeker overwegen, maar in Nederland vind ik het geen goede ontwikkeling. Allicht dat het voor de individuele gebruiker wel veiliger is, maar het mooie aan de Nederlandse fietscultuur is dat in tegenstelling tot veel andere landen de fietsers zich hier NIET hoeven te bewapenen met bizar felle lampen, reflectiehesjes en helmen etc maar beschermd worden door wetgeving en infrastructuur.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 27 mei 2020 13:23

Het hangt er ook vanaf waar je altijd fietst. Ik fiets woonwerk gedeeltelijk door een industriegebied waar dus ook auto's rijden. Dan is een achterlicht geen overbodige luxe.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2131
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 mei 2020 14:07

scepticus schreef: 27 mei 2020 12:53
buddo schreef: 27 mei 2020 11:49 In het donker zijn lampjes / is verlichting functioneel
Uit de vraag van TS is het me ook niet helemaal duidelijk geworden of het hier nou gaat om een lampje voor in het donker of voor overdag.

Als ik bv de VS op de weg fietste zou ik dagverlichting zeker overwegen, maar in Nederland vind ik het geen goede ontwikkeling. Allicht dat het voor de individuele gebruiker wel veiliger is, maar het mooie aan de Nederlandse fietscultuur is dat in tegenstelling tot veel andere landen de fietsers zich hier NIET hoeven te bewapenen met bizar felle lampen, reflectiehesjes en helmen etc maar beschermd worden door wetgeving en infrastructuur.
Wetgeving helpt je geen spat vooruit als je in de kreukels (of erger) aan de kant van de weg ligt. Zelf rijd ik veel B wegen in het Limburgse heuvelland en in Belgisch Limburg, daar woon ik nu eenmaal. De infrastructuur is daar minder goed, vaak geen duidelijke scheiding tussen fiets en auto. Tevens zijn toeristen en Belgen vaak minder geconcentreerd bezig met het autorijden, dus dagrijverlichting is een hele grote plus in de omgeving waar ik meestal rij.
Dogma F

Rbike
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 dec 2019 16:41

Rbike 27 mei 2020 18:16

Bedankt voor alle reacties.

Ik denk in mijn geval dat het handig is om een lamp te bevestigen aan de zadelpen. Ik ga er wat bestellen voor mijn fietsen. Thanks

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2020 21:49

Ik heb zelf een hele mooie slanke lichtset ooit via Alie besteld. Past prima op de zadelpen en stuurbuis (voor wit, achter rood) middels rubber elastiek-achtige ringen. USB oplaadbaar en genoeg licht om gezien te worden!
Vooral in Italië met routes waar veel tunnels zijn een uitkomst voor overdag.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 mei 2020 08:26

Ik heb die bontrager flare R. Aangeschaft nadat ik op roadtrip vakantie was in californie en ik er een aantal zag. Natuurlijk wel in de "day flash" stand. Ik zag dat lampje van zeker 1km afstand overdag, was eigenlijk wel redelijk overtuigd toen. Dus wat ze claimen is zeker wel waar. Voor overdag eigenlijk een super optie. Ik heb hem in nederland niet standaard op de fiets zitten. Maar in de winter is dit lampje ook gewoon nuttig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 28 mei 2020 14:07

Ik heb die Bontrager ook. Het fijne ervan vind ik ook dat je hem gewoon vast kunt schroeven aan je frame, en dat jet niet alleen met een of ander rubbertje vastzit. Ik heb hem bevestigd onder de zadelpenklem aan de zitbuis, zodat de lamp tussen de staande achtervorkbuizen door schijnt. Vind ik zelf esthetisch veel bevredigender, maar werkt alleen bij een zeer grote framemaat (65 cm in mijn geval) en een slanke staande achtervork.

jastas
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2016 09:01

jastas 30 mei 2020 12:50

Gewoon eentje bij decathlon halen, best eentje die je kunt opladen via USB. Kost geen drol

Vb: https://www.decathlon.be/nl/p/fietsver ... 8584258

indobesar
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 31 mei 2020 10:33

Aantal jaren geleden gekocht ivm WW verkeer, maar gebruik het nu ook voor de ochtend-/avondritjes met schemering.

Afbeelding

Opladen via usb. Modus dat licht uitgaat als je 30s stilstaat. Diverse lichtstanden (continue branden, knipperen, lopend, combi).

Plaats reactie