Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 25 mei 2020 11:15

Als fervent Tube rijder was ik eens benieuwd na Tubeless, mijn FM raadde me het sterk af - montage en voordelen zijn er niet. Maar goed iedereen kan zijn mening hebben je moet het altijd zelf ondervinden.....en ik hoor ook weer positieve geluiden dus....

Wielen zijn 45 WTO Campagnolo met Continental 5000 TL banden, normaal rijd ik deze gewoon clincher echter deze zijn uitermate tubeless geschikt.

Montage, normaal inderdaad normaal ben ik ik toch wel wereldkampioen in het banden leggen maar deze tubeless combinatie is wel heel erg lastig na wat krachttermen zitten ze erop..., met de handpomp gewoon op druk gekregen en ze liggen er netjes op.

Qua montage heb ik sneller een Tube gelegd, dus 1-0 voor de Tube.

Vandaag of morgen eerste rit, zal op 5 bar gaan rijden.

To be continued.
YFood !!!

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 mei 2020 16:03

csteenbe schreef: 25 mei 2020 11:15 Als fervent Tube rijder was ik eens benieuwd na Tubeless, mijn FM raadde me het sterk af - montage en voordelen zijn er niet. Maar goed iedereen kan zijn mening hebben je moet het altijd zelf ondervinden.....en ik hoor ook weer positieve geluiden dus....

Wielen zijn 45 WTO Campagnolo met Continental 5000 TL banden, normaal rijd ik deze gewoon clincher echter deze zijn uitermate tubeless geschikt.

Montage, normaal inderdaad normaal ben ik ik toch wel wereldkampioen in het banden leggen maar deze tubeless combinatie is wel heel erg lastig na wat krachttermen zitten ze erop..., met de handpomp gewoon op druk gekregen en ze liggen er netjes op.

Qua montage heb ik sneller een Tube gelegd, dus 1-0 voor de Tube.

Vandaag of morgen eerste rit, zal op 5 bar gaan rijden.

To be continued.
Kan ook wel aan je banden liggen (al dan niet in combinatie met je velgen), Ik hoor veel mensen "klagen" dat de Conti 5000 er zo strak omheen gaan. Ik kan mijn banden er met blote handen omheen leggen en met gewone pomp oppompen.

Ik ben benieuwd of het bevalt.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2020 16:05

Op mijn ouderwetse Bora's gingen ze ook vrij lastig. Had bij één van de twee een bandenknecht nodig.... Hiervoor had ik Schwalbe Pro One en die gingen er veel makkelijker op.

@csteenbe gaat ze overigens zonder sealant rijden, ben benieuwd hoe dat bevalt :D

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 25 mei 2020 16:08

Normaal leg ik elke band zonder moeite om een velg, echter deze keer was het wel een karwei.....

Sealant preventief erin doen doe ik nog niet, maar sluit het niet ;-) Zeker als ik voor elke rit moet gaan pompen...... :twisted:
YFood !!!

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 mei 2020 16:26

csteenbe schreef: 25 mei 2020 16:08 Normaal leg ik elke band zonder moeite om een velg, echter deze keer was het wel een karwei.....

Sealant preventief erin doen doe ik nog niet, maar sluit het niet ;-) Zeker als ik voor elke rit moet gaan pompen...... :twisted:
Ik vind sealant juist het mooiste aan het hele tubeless, als je dan lek rijdt gaat het ook gelijk weer dicht.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 25 mei 2020 16:34

mhr-zip schreef: 25 mei 2020 16:26 Ik vind sealant juist het mooiste aan het hele tubeless, als je dan lek rijdt gaat het ook gelijk weer dicht.
Snap wat je zegt echter het kan er ook zodanig "uitspuiten" dat alles vol zit :lol:

Mij gaat het om het comfort van de lage bandenspanning.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 mei 2020 17:00

Je wast je kleding en fiets toch ook wel eens?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 mei 2020 17:40

csteenbe schreef: 25 mei 2020 16:34
mhr-zip schreef: 25 mei 2020 16:26 Ik vind sealant juist het mooiste aan het hele tubeless, als je dan lek rijdt gaat het ook gelijk weer dicht.
Snap wat je zegt echter het kan er ook zodanig "uitspuiten" dat alles vol zit :lol:

Mij gaat het om het comfort van de lage bandenspanning.
Ik dacht ik ga ook fietsen, dat is een echte bikkel sport.

5 jaar later ben ik er achter dat het een sport is voor ijdele, mode-gevoelige mensen, gedreven door smetvrees en hun benen scherend,

Volgens mij moeten ze bij de gemiddelde fietser eens zijn oestrogeen gehalte testen :D
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 mei 2020 17:46

csteenbe schreef: 25 mei 2020 16:34
mhr-zip schreef: 25 mei 2020 16:26 Ik vind sealant juist het mooiste aan het hele tubeless, als je dan lek rijdt gaat het ook gelijk weer dicht.
Snap wat je zegt echter het kan er ook zodanig "uitspuiten" dat alles vol zit :lol:

Mij gaat het om het comfort van de lage bandenspanning.
Dan ben je meteen klaar wanneer je lekrijdt, dan heb je alleen maar de keuze van een binnenband.
Met latex in de band heb je meerdere keuzes en wanneer je "glitters" bij de latex doet, dicht het gat ook veel sneller en dus minder rotzooi op je frame en kleren...

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 563
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 25 mei 2020 17:51

Of je voegt dan sealant toe.

Een collega van mij is dat laatst geadviseerd door een fietsenmaker.
Rijden zonder sealant zou dan als voordeel hebben dat het niet opdroogt.
Nadeel lijkt mij dat je weer meer spullen mee moet sjouwen

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 mei 2020 17:55

kopjethee schreef: 25 mei 2020 17:51 Of je voegt dan sealant toe.

Een collega van mij is dat laatst geadviseerd door een fietsenmaker.
Rijden zonder sealant zou dan als voordeel hebben dat het niet opdroogt.
Nadeel lijkt mij dat je weer meer spullen mee moet sjouwen
Nog meer spullen mee sjouwen. Geen probleem! Dat wordt mijn volgende fietstas!
914B06D3-3DAB-4A9B-9FB8-33677685D363.jpeg

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 mei 2020 19:22

kopjethee schreef: 25 mei 2020 17:51 Of je voegt dan sealant toe.

Een collega van mij is dat laatst geadviseerd door een fietsenmaker.
Rijden zonder sealant zou dan als voordeel hebben dat het niet opdroogt.
Nadeel lijkt mij dat je weer meer spullen mee moet sjouwen
Voordat je een tubeless buitenband monteert, kun je 'm het beste eerst ontvetten van de binnenzijde.
Dan hecht de sealant beter bij een lek.
Dan kun je idd beter een hutkoffer of, nog beter, een volgwagen meenemen! :like:

Plaats reactie