Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

1X of een wegfiets

AlexC
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2020 08:47

AlexC 23 mei 2020 08:59

Ik ben voor mijn fiets aan het rondkijken voor een upgrade van mijn groepset(rij met Claris). Ik twijfel tussen de 105 of een SRAM Rival1 of Apex1.

Als je kijkt naar wegfietsen wordt bijna alles met een compacte crank afgemonteerd. De 1x groepen van SRAM vindt ik zelden terug op een fiets.

Nu merk ik in de praktijk dat ik eigenlijk nooit naar het kleine blad voor schakel. Ik fiets in de omgeving Utrecht dus veel polder richting het oosten de Utrechtse Heuvelrug. Ook op de heuvelrug blijf ik voor op mijn grootste blad en schakel ik achter misschien 1 of 2 verzetje terug(12-23 cassette). Daarom vraag ik mij af of een 1x niet veel logischer is. Daarnaast vindt ik het ook leuk omdat het iets exotischer is dan een 105.

Hoe denken jullie hierover? Is 1x voor ons landschap niet meer dan genoeg.
En stel, ik ga voor een 1x zou ik dan nog kunnen ombouwen naar een 2x mocht ik ooit de bergen in gaan(alleen hypothetisch)? Is het dan een kwestie van voorderailleur/crank/linker shifter aanpassen of moet ok de achterderailleur worden vervangen?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 mei 2020 09:19

1x is prima te gebruiken op een wegfiets. Met een 42 blad voor en 10-42 achter heb je een enorm bereik en hoef je in de bergen niets aan te passen. Het nadeel is dat de sprongen tussen de versnellingen groter zijn, waardoor je niet altijd in dezelfde cadans (trapfrequentie) kunt blijven rijden. Daar kun je aan wennen. Je zou ook een andere cassette, bijv 11-32 kunnen monteren om dat te ondervangen. Daar kun je alleen niet de bergen mee in en moet je een andere cassette monteren. Een nadeel is dan weer dat de sram cassettes aardig aan de prijs zijn.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 23 mei 2020 09:52

1x op wegfiets kan, je kunt ook bij Shimano terecht voor 1x

In principe is 1x niks anders dan je crank voorzien van een narrow wide voorblad en je voorderailleur weglaten. Wat dus in principe al met je Claris zou kunnen.

Als je bv naar een 105 of hogere 11 speed groep van Shimano wilt gaan, dan kun je een grx achterderailleur monteren, de rx-rx812. Daar kun je cassettes t/m kransje 46 kwijt.
(Ik ga er even vanuit dat je nog velgremmen hebt, dus de grx shifters zijn dan geen optie)
Met een goed gekozen voorblad heb je geen voorderailleur meer nodig als je kunt leven met wat grotere stappen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 mei 2020 10:39

Qua bereik maakt het niets uit. Alleen de stappen worden groter. Ik heb 2 fietsen, een met 2x11 en de andere met 1x11. Ik fiets met beide in de polder, de 1x11 is iets harder werken omdat ik niet mijn optimale cadans kan aanhouden. Het is anders fietsen maar het went en het is ook wel eens leuk om het even anders te doen zo af en toe.
Ombouwen naar 2x11 alleen voor de bergen lijkt mij veel te veel gedoe.
Ik zou bij shimano kijken. Hebben nu ook prima 1x11 oplossingen en die zijn goedkoper dan sram. Ik heb 105 5800 shifters met een Ultegra RX800 derailleur, 42 kettingblad op een 105 5800 crankstel en een 11-40 Sunrace casette achter.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 mei 2020 12:55

De Protour ploeg van Aquablue had 2 jr geleden op hun 3T fietsen een 1x11 groep.
Wat hebben ze op het materiaal gescholden!
Te grote stappen tussen de verschillende verzetten en vooral bij klimetappes niet happy.
Het kan natuurlijk wel, wij zijn geen profs, en op de mtb rijd ik al jaren met 1 blad voor.
Je zal dan wel de keuze moeten maken voor een voorblad wat tussen de "normale" 2 voorbladen inzit.
Op de mtb bv wordt je cassette maar voor 2 kransjes gebruikt, alleen wanneer het flink omhoog gaat komt de pizza van 42/46/50 in actie.
De 2 kransjes die je het vaakst gebruikt, verspringen ook nog eens met 2 tandjes, terwijl je eigenlijk maar 1 tandje zwaarder zou willen.
Wat Philippos al zegt, je optimale cadans vinden wordt dan lastiger.
Ook de slijtage als gevolg van een schuinere kettinglijn is groter.
In de bergen rijden kan dan ook met 1x11, je zal dan je cassette moeten aanpassen zoals die van een mtb.

AlexC
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2020 08:47

AlexC 23 mei 2020 14:54

Philippos schreef: 23 mei 2020 10:39 Qua bereik maakt het niets uit. Alleen de stappen worden groter. Ik heb 2 fietsen, een met 2x11 en de andere met 1x11. Ik fiets met beide in de polder, de 1x11 is iets harder werken omdat ik niet mijn optimale cadans kan aanhouden. Het is anders fietsen maar het went en het is ook wel eens leuk om het even anders te doen zo af en toe.
Ombouwen naar 2x11 alleen voor de bergen lijkt mij veel te veel gedoe.
Ik zou bij shimano kijken. Hebben nu ook prima 1x11 oplossingen en die zijn goedkoper dan sram. Ik heb 105 5800 shifters met een Ultegra RX800 derailleur, 42 kettingblad op een 105 5800 crankstel en een 11-40 Sunrace casette achter.
Ik ga ook eens kijken naar de Shimano spullen. SRAM is inderdaad wat prijziger.
Daarnaast zag ik dat SRAM Apex 1 max een 44t voorblad heeft.
Vandaag nog een rondje polder gereden en wat heuveltjes op de Utrechtse Heuvelrug maar ik rij alles op 50t voor en achter tussen de 12 en 17t. Dan vindt ik eigenlijk altijd een lekkere verzet.
Volgens mij kan ik met 46t voor en een 11-28 redelijk gelijke verzetjes vinden dus dat is nog het overwegen waard.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 mei 2020 15:28

Dan stamp je lekker door. Of je fietst met een lage cadans. Maar als ik de 50/17 schakel, fiets ik meestal 33 kmh en op de 50/12 zit ik alleen als het boven de 55 gaat.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 mei 2020 15:40

AlexC schreef: 23 mei 2020 14:54 ........; ik rij alles op 50t voor en achter tussen de 12 en 17t. Dan vindt ik eigenlijk altijd een lekkere verzet..............
Dan zou je voor jouw gebruik met een 1x voor met 50 t (eventueel 48t) en achteraan een poldercassette 12-25 of 11-23 alles moeten aankunnen.
Laat je de kop niet zotmaken dat je voor vlakke ritten een gans jaar met een 11-32 of nog kleiner moet rondrijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mei 2020 22:27

Wil je wel een fiets alleen voor ons landschap? Ombouwen naar 2x is toch wel een flinke ingreep. Uiteraard kun je naar een kleiner voorblad en grotere cassette gaan met 1x. Dan heb je een prima fiets om bergop te fietsen maar voor de vlakke stukken tussen de bergen is het weer niet ideaal. Dat is prima te doen als je eentje in de bergen gaat fietsen maar als je een groepje bij wilt houden kan het best irritant worden als je de juiste cadans niet kunt vinden.
Zelf fiets ik veel met 1x op de gravelracer, zowel in Nederland als in de bergen maar wel altijd solo. Zou het mijn enige fiets zijn dan zou het zonder twijfel 2x zijn of zelfs een triple.

Wat mij betreft moet je het exotische zoeken in andere onderdelen dan in een groepset die eigenlijk niet op een racefiets thuishoort.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie