Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietsen en zonnesteek (of hoe te vermijden?)

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 22 mei 2020 13:08

@orlok,

jawel, maar ik heb er inderdaad nog nooit aan gedacht om mijn route daarlangs te plannen. Ik onthou het voor in de toekomst!
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 22 mei 2020 14:18

ik ben gisteren naast die superette die ik in had gepland na 60km, genoeg krantenwinkeltjes en tabakshops à la nachtwinkel tegengekomen die gewoon open waren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 mei 2020 14:50

Het was gisteren 27 graden, dan krijg je gewoon geen zonnesteek als je jezelf fatsoenlijk verzorgt, maar op 6 uur tijd 1.25 liter drinken is dat niet zoals andere dat al aangegeven hebben. IJs in een bidon doen is leuk voor een uurtje, maar daarna is het toch warm, als je uren gaat fietsen levert het praktisch niets op, omdat de zon z'n werk wel doet.

Kortom gewoon zorgen dat je genoeg drinkt en dat is meer dan 0.5 liter per uur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 22 mei 2020 17:08

Ik denk dat het zeer afhangt van persoon tot persoon , iedereen reageerd anders. 26 gr is eigenlijk niet echt heel warm, ik vind het persoonlijk héérlijk om met een graad of 40 een berg op te rijden, anderen verklaren je dan voor gek.
Eén ding van de adviezen is wel een aandachtspunt draag geen petje of bandana onder je helm, er gaat voor bescherming tegen hitte (van de zon) niets boven een goed ventilerende helm, dus niet een hippe aero helm.
Schaduw van de helm op het bolletje en afkoelende luchtstroom erover van het rijden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 mei 2020 17:10

Hoe doe je het dan met je transpiratie? Ik heb niets onder mijn helm maar ik zie in mijn omgeving toch voldoende mensen die wel iets moeten om nog wat te kunnen zien.

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 22 mei 2020 18:09

Jans schreef: 22 mei 2020 17:10 Hoe doe je het dan met je transpiratie? Ik heb niets onder mijn helm maar ik zie in mijn omgeving toch voldoende mensen die wel iets moeten om nog wat te kunnen zien.
Die droogt op door de luchtstroom en wordt een zoutlaagje en aan de binnenzijde van je helm zit nog altijd een absorberend zacht dingetje.
Wel een beetje doortrappen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 mei 2020 18:52

Sorry, maar dat werkt echt niet bij iedereen zo. Bij mijn man gutst het eruit. Die heeft dan ook niet veel haar meer.

hayes

hayes 22 mei 2020 19:45

Kaalkopje hier.
Ik heb in warme dagen altijd een cool fietsmutsje aan. En nog een tweede om halfweg te wisselen. Anders heb ik continu zweet in de ogen.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 22 mei 2020 20:50

sge schreef: 22 mei 2020 17:08 Ik denk dat het zeer afhangt van persoon tot persoon , iedereen reageerd anders.
klopt maar dat drinken is wel een vuistregel die voor iedereen opgaat, mijn bescheiden mening althans. iedereen zal wel negatieve gevolgen ondervinden aan een fietsrit van >3u in die warmte met anderhalve liter drank bij, zeker als je de afstand/fietstijd niet gewoon bent. voor de één zal dat al wat minder zijn dan voor de ander, maar het verbaast me niets dat topicstarter deze ervaring heeft gehad, spijtig genoeg.

dit komt voor niemand uit de lucht gevallen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 mei 2020 22:38

xml schreef: 22 mei 2020 20:50
sge schreef: 22 mei 2020 17:08 Ik denk dat het zeer afhangt van persoon tot persoon , iedereen reageerT anders.
klopt maar dat drinken is wel een vuistregel die voor iedereen opgaat, mijn bescheiden mening althans. iedereen zal wel negatieve gevolgen ondervinden aan een fietsrit van >3u in die warmte met anderhalve liter drank bij, zeker als je de afstand/fietstijd niet gewoon bent. voor de één zal dat al wat minder zijn dan voor de ander, maar het verbaast me niets dat topicstarter deze ervaring heeft gehad, spijtig genoeg.
Mij verbaast het toch wel....of eigenlijk weer niet.
In 2014 heb ik in Frankrijk enkele ritjes gemaakt van tot 4 uur bij extreem hoge temperaturen (zelf de locals klaagden erover) met 1 bidon van 3/4 liter en in 1 geval nog een halve liter in m'n achterzak en geen enkel probleem gehad (ik was toen bijna 62).
Tijdens de klimmen stuurde ik naar links als daar een boom stond, zo brandde de zon.
Misschien onverantwoord, maar ik had al de ervaring dat ik extremen goed aankan, misschien ben ik wel een medisch fenomeen.
Heb je al koppijn na een ritje bij 25 graden, dan ben je gevoelig en moet je de signalen niet negeren....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 23 mei 2020 01:48

Jans schreef: 22 mei 2020 18:52 Sorry, maar dat werkt echt niet bij iedereen zo. Bij mijn man gutst het eruit. Die heeft dan ook niet veel haar meer.
Komt misschien door het petje of bandana die hij draagt?
Verder is minder haar verkoelender als je een goed ventilerende helm draagt, de luchtstroom gaat dan direct over de hoofdhuid en laat het zweet verdampen en verdampen = afkoelen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 mei 2020 09:05

sge schreef: 23 mei 2020 01:48
Jans schreef: 22 mei 2020 18:52 Sorry, maar dat werkt echt niet bij iedereen zo. Bij mijn man gutst het eruit. Die heeft dan ook niet veel haar meer.
Komt misschien door het petje of bandana die hij draagt?
Verder is minder haar verkoelender als je een goed ventilerende helm draagt, de luchtstroom gaat dan direct over de hoofdhuid en laat het zweet verdampen en verdampen = afkoelen.
Nee, dat had hij eerder niet. Tijden heeft hij een zweetband gedragen. Soms geen gezicht, maar je moet toch iets. Inmiddels een Castelli zweetmutsje. Dat bevalt prima. De moraal van het verhaal: we zijn niet allemaal gelijk. Zoals Keezx ook al schreef.

Plaats reactie