fietsen en zonnesteek (of hoe te vermijden?)

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 22 mei 2020 12:42

Sulla schreef:
22 mei 2020 12:24
SqueeZer schreef:
22 mei 2020 11:51
Te koud water werkt juist averechts. De voorraad voor over een paar uur kan je best ijs ingooien om te voorkomen dat het thee wordt, maar die eerste fles zou ik echt geen ijs in doen. Maar te koud is wel altijd beter dan te weinig.

Bij extreme hitte drink je dan eerder tussen ijskast / kamertemperatuur en zelfs op het laatste lauw ... want ik verspreid het aantal ijsblokken ook over de bidons en camelbak van weinig tot veel naarmate dat de uren zullen verstrijken tegen wanneer ik er van ga drinken.

Camelbak is de voorraad voor na een paar uur waar het meeste ijs in zit, in de eerste bidon zitten amper 3 blokjes en de tweede bidon al een blokje of 5, als je ze afgaat drink je dus gewoon frist uit ijskast tot zelfs lauw na een paar uur fietsen.

Als ik dit bij een temperatuur zoals gisteren dit niet doe heb ik na 10 km al pislauw water en na 50 km kan ik het water net zo goed weggooien want is het gewoon onaangenaam warm om te drinken.

Orlok
Forum-lid

Gebruikersavatar Orlok 22 mei 2020 12:57

Belgje schreef:
22 mei 2020 12:02
Douglas schreef:
22 mei 2020 10:19
Ook plan ik bij dit soort tochten altijd openbare watertappunten in de route.
Die hebben we in België bij mijn weten niet.... toch nog nooit gezien, jammer genoeg
Hebben jullie dan in België geen kerkhoven.?? :roll:
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

Belgje
Forum-lid

Belgje 22 mei 2020 13:08

@orlok,

jawel, maar ik heb er inderdaad nog nooit aan gedacht om mijn route daarlangs te plannen. Ik onthou het voor in de toekomst!
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 22 mei 2020 13:14

Kerkhoven hebben we wel, maar veel van die kerkhoven werken nog op grondwater via een oppomp systeem ... hoe goed dit is voor consumptie is een ander verhaal? :)

Gewoon afdoende voorraad mee en ijsblokjes verdelen en ook altijd wat kleingeld meenemen voor als je een tankstation of drank automaat passeert moest je eens echt te snel door je drank raken.

Nu wat minder slim maar moest ik in the middle of nowhere met nog kilometers te gaan zonder drank vallen en het is geen Corona tijd .. dan bel ik desnoods zelfs aan bij mensen met een vriendelijk verhaal om aub wat water bij te vullen uit de kraan, nog nooit voor een gesloten deur gestaan.

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 22 mei 2020 14:18

ik ben gisteren naast die superette die ik in had gepland na 60km, genoeg krantenwinkeltjes en tabakshops à la nachtwinkel tegengekomen die gewoon open waren.

amclassic-fan
Moderator

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 mei 2020 14:50

Het was gisteren 27 graden, dan krijg je gewoon geen zonnesteek als je jezelf fatsoenlijk verzorgt, maar op 6 uur tijd 1.25 liter drinken is dat niet zoals andere dat al aangegeven hebben. IJs in een bidon doen is leuk voor een uurtje, maar daarna is het toch warm, als je uren gaat fietsen levert het praktisch niets op, omdat de zon z'n werk wel doet.

Kortom gewoon zorgen dat je genoeg drinkt en dat is meer dan 0.5 liter per uur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sge
Forum-lid

sge 22 mei 2020 17:08

Ik denk dat het zeer afhangt van persoon tot persoon , iedereen reageerd anders. 26 gr is eigenlijk niet echt heel warm, ik vind het persoonlijk héérlijk om met een graad of 40 een berg op te rijden, anderen verklaren je dan voor gek.
Eén ding van de adviezen is wel een aandachtspunt draag geen petje of bandana onder je helm, er gaat voor bescherming tegen hitte (van de zon) niets boven een goed ventilerende helm, dus niet een hippe aero helm.
Schaduw van de helm op het bolletje en afkoelende luchtstroom erover van het rijden.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 mei 2020 17:10

Hoe doe je het dan met je transpiratie? Ik heb niets onder mijn helm maar ik zie in mijn omgeving toch voldoende mensen die wel iets moeten om nog wat te kunnen zien.

sge
Forum-lid

sge 22 mei 2020 18:09

Jans schreef:
22 mei 2020 17:10
Hoe doe je het dan met je transpiratie? Ik heb niets onder mijn helm maar ik zie in mijn omgeving toch voldoende mensen die wel iets moeten om nog wat te kunnen zien.
Die droogt op door de luchtstroom en wordt een zoutlaagje en aan de binnenzijde van je helm zit nog altijd een absorberend zacht dingetje.
Wel een beetje doortrappen natuurlijk.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 mei 2020 18:52

Sorry, maar dat werkt echt niet bij iedereen zo. Bij mijn man gutst het eruit. Die heeft dan ook niet veel haar meer.

hayes
Forum-lid

Gebruikersavatar hayes 22 mei 2020 19:45

Kaalkopje hier.
Ik heb in warme dagen altijd een cool fietsmutsje aan. En nog een tweede om halfweg te wisselen. Anders heb ik continu zweet in de ogen.

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 22 mei 2020 20:50

sge schreef:
22 mei 2020 17:08
Ik denk dat het zeer afhangt van persoon tot persoon , iedereen reageerd anders.
klopt maar dat drinken is wel een vuistregel die voor iedereen opgaat, mijn bescheiden mening althans. iedereen zal wel negatieve gevolgen ondervinden aan een fietsrit van >3u in die warmte met anderhalve liter drank bij, zeker als je de afstand/fietstijd niet gewoon bent. voor de één zal dat al wat minder zijn dan voor de ander, maar het verbaast me niets dat topicstarter deze ervaring heeft gehad, spijtig genoeg.

dit komt voor niemand uit de lucht gevallen.

Plaats reactie