Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp bij keuze eerste "racefiets"

Ferdinandos
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2020 20:27

Ferdinandos 20 mei 2020 20:45

Dag iedereen,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw in de fietswereld.
Dagelijks fiets ik zo'n 8 km enkel naar het werk op mijn stadsfiets waarmee ik ook al verscheidene tochtjes tot 52 km heb gereden. Nu ben ik toch op zoek naar een lichtere fiets waarmee ik die verplaatsingen sneller kan doen.
Het gaat dus niet om competitief racen, maar eerder op een stevig tempo tochtjes via de Vlaamse knooppunten app en op termijn zou ik ook meerdaagse fietsreizen over de grenzen heen willen doen.

Voor mij is comfort dus minstens even belangrijk als snelheid. Een mountainbike boet echter te veel aerodynamica in en mijn oog viel dus eerder op de gravelbikes. De Vlaamse wegen zijn niet altijd even goed en ik ontdek ook graag kleine onverharde wegjes.
Een andere optie is misschien een endurance racefiets waarop grotere banden passen?

Mijn budget ligt rond de 2000-2500 euro, maar ik heb dus ook nog geen kledij, pedalen, bidonhouders, ... Alles samen zou ik graag onder de 2500 euro blijven op korte termijn (daarmee bedoel ik dus klaar op eendagstoertjes te rijden en dus zonder eventuele tassen om mee te reizen).
Hydraulische schijfremmen heb ik momenteel op mijn stadsfiets en ik vind ze veel fijner remmen dan de velgremmen, dus dat is wel een must.
Liefst ook carbon, zonder in te moeten boeten aan kwaliteit van de groupset binnen mijn prijsbereik.

Als gravelbike leek me de Canyon Grail CF SL 7.0 wel uitstekende kwaliteit binnen mijn prijsbereik. Canyon kan echter alleen online besteld worden, dus als leek ben ik totaal niet zeker genoeg om op die manier mijn maat te kiezen. Daarnaast ben ik ook geen fan van de dubbele handlebar. Ik ben trouwens 1m76 en mijn binnenbeenlengte ligt rond de 85 cm.
De Cube Attain GTC SL lijkt me dan weer een interessante endurance road bike waar misschien bredere banden in zouden passen?
Of misschien hebben jullie heel andere ideëen?

Alle tips en hulp is welkom! :D

Dankjewel!

Maarten

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 20 mei 2020 21:12

Mijn tip voor wat het waard is. Koop een passende tweedehands voor een paar honderd euro, geef 300 uit aan fietsschoenen, helm en wat kleding. Ga vervolgens een half jaartje daarmee fietsen om te kijken wat je echt wil.

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 22 mei 2020 00:09

Eens met vorige reageerder, alleen zou ik gezien je wensen eerder kijken naar wat men vroeger een randonneur noemde, bijvoorbeeld zoiets:

https://www.rijwielshop-elfring.nl/prod ... e-touring/

Daar kan je het hele jaar snel mee touren en tassen aan hangen. Haal je de spatborden eraf, dan kun je 'racen'
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Plaats reactie