Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 20 mei 2020 11:15

amclassic-fan schreef: 20 mei 2020 08:25 Dus zolang je gewoon op ieder segment top 10 rijdt veranderd er niet zo veel :D
Of nooit in de top 10 zoals in mijn geval..................
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

i-mac

i-mac 20 mei 2020 11:26

Ik gebruik Strava als sociale media. Voor alle gegevens heb ik rubiTrack op lijn Mac staan. Ergens begrijp ik het wel. Koken kost geld, en nu smeden ze het ijzer terwijl het heet is. Er zijn de laatste tijd veel nieuwe gebruikers bij gekomen. En als je ook ziet hoeveel gebruikers er op Zift zitten, dan je alleen concluderen dat mensen bereid zijn te betalen voor bepaalde services. En niemand verplicht je (voorlopig?) om te betalen voor alle extra's bij Strava.

Imbatido
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 mar 2015 21:23

Imbatido 20 mei 2020 16:10

Zijn er nog andere routebouwers die zo'n mooie en uitgebreide heatmap hebben als Strava? Ik heb even wat andere routebouwers uitgeprobeerd maar ik merk dat ik eigenlijk niet meer zonder heatmap functie kan. Is voor mij de ideale manier gebleken om nieuwe wegen en paadjes te ontdekken die ik zonder nooit zou hebben gevonden. En ook op onbekend terrein weet je zo de mooie en populairste wegen te vinden. Garmin Connect heeft een optie zag ik, maar die heatmap komt niet in de buurt van de Strava heatmap.

Tot dusver nog geen routebouwer tegengekomen die voor mij kan tippen aan die van Strava. Misschien toch maar abonnee worden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 mei 2020 16:40

Imbatido schreef: 20 mei 2020 16:10 Zijn er nog andere routebouwers die zo'n mooie en uitgebreide heatmap hebben als Strava? Ik heb even wat andere routebouwers uitgeprobeerd maar ik merk dat ik eigenlijk niet meer zonder heatmap functie kan. Is voor mij de ideale manier gebleken om nieuwe wegen en paadjes te ontdekken die ik zonder nooit zou hebben gevonden. En ook op onbekend terrein weet je zo de mooie en populairste wegen te vinden. Garmin Connect heeft een optie zag ik, maar die heatmap komt niet in de buurt van de Strava heatmap.

Tot dusver nog geen routebouwer tegengekomen die voor mij kan tippen aan die van Strava. Misschien toch maar abonnee worden.
Mijn ervaring is juist dat je door heatmap vooral de meest voor de hand liggende grotere doorgaande wegen ziet (want daar wordt in verhouding het meeste over gereden). De kleinere paden zijn dan veel lichter van kleur, maar in het buitenland is dan vaak niet op te maken of dat om onverharde wegen gaat of asfalt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 mei 2020 17:03

Komoot en zo weinig mogelijk punten zelf op de kaart zetten, zorgt voor mooie, rustige routes.
Er staan ook 'segmenten' op, soms met foto's, van leuke wegen en hellingen.

Ik was enorm lang bezig om een route van Antwerpen naar Geraardsbergen te maken met Strava. Met Komoot was de route op 5 minuten klaar en ging over veel rustige wegen en mooie paadjes. Ook een mooi onderscheid tussen verharde weg, kasseien en onverhard.
Afbeelding

Imbatido
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 mar 2015 21:23

Imbatido 20 mei 2020 19:02

Nou, Strava heeft de boel inmiddels omgezet.

Je kunt dus alleen nog je eigen beste tijd zien op een segment, en de segmenttijden op een rit, maar geen overzicht meer van je eigen tijden op een segment.

De kaart van de routebouwer is ook (weer eens) gewijzigd (dezelfde als in de app). Die oude (die je nog wel hebt bij de ritten op de computer) was juist zo prettig. Deze kaart is wel heel abstract. Heatmap kleuren zijn ook gewijzigd (geen rood meer maar alles ongeveer blauw). Ziet er nog niet meteen uit als goede wijzigingen. Misschien eerst nog maar even afwachten qua verbeteringen of eerst een proefabonnement nemen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 20 mei 2020 19:26

Ik vind de nieuwe kaart echt een achteruitgang. Ik kan niet eens zien of er een fietspad naast een weg ligt.
o'7o

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 mei 2020 20:48

afrit13 schreef: 19 mei 2020 18:44 Als er iemand een een routebouwer weet die ook de je Veloviewer Explorer Tiles toont tijdens het tekenen.... Dan hou ik me aanbevolen.
1. Als je ingelogd bent in VV, dan kun je op je Summary pagina een KML file downloaden met jouw lege tegels erop. Die KML file kun je uploaden naar http://brouter.de/brouter-web via de 'load' functie. Dan krijg je alle vierkantjes in beeld rond je huidige cluster die je nog te gaan hebt.
2. Chrome heeft een VV extensie op Strava die je open tegels zichtbaar maakt, maar de Strava routebuilder zuigt en maakt hopeloos inefficiënte, slechte routes.

En die uitspraak kun je aan een test onderwerpen als je methode 1 en methode 2 hierboven naast elkaar uitprobeert.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 mei 2020 21:50

En dan zag ik vanavond opeens nieuw iets op strava.
Gaat strava dus opeens promoten om door rood te rijden om zo'n hoog mogelijk gemiddelde te halen zegmaar :
3.png
2.png
]

jelgervandermeer
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mei 2010 01:20

jelgervandermeer 20 mei 2020 22:26

Nee_Nee schreef: 20 mei 2020 20:48
afrit13 schreef: 19 mei 2020 18:44 Als er iemand een een routebouwer weet die ook de je Veloviewer Explorer Tiles toont tijdens het tekenen.... Dan hou ik me aanbevolen.
1. Als je ingelogd bent in VV, dan kun je op je Summary pagina een KML file downloaden met jouw lege tegels erop. Die KML file kun je uploaden naar http://brouter.de/brouter-web via de 'load' functie. Dan krijg je alle vierkantjes in beeld rond je huidige cluster die je nog te gaan hebt.
2. Chrome heeft een VV extensie op Strava die je open tegels zichtbaar maakt, maar de Strava routebuilder zuigt en maakt hopeloos inefficiënte, slechte routes.

En die uitspraak kun je aan een test onderwerpen als je methode 1 en methode 2 hierboven naast elkaar uitprobeert.
Dat Strava hopeloos inefficiente routes maakt klopt niet, want je kan er nog steeds zelf voor kiezen over welke wegen je je route wilt laten lopen.

Waar ik op had gehoopt met de upgrade van de route planner is dat je een gpx file kan importeren en die je dan kan bewerken door onder andere er stukken eruit te knippen, om de losse einden weer te koppelen via andere wegene (zoals bij RidewithGPS).

Het grootste gemis aan Strava vind ik (al heel lang) is dat je niet meer op activiteiten van anderen kan zoeken in een bepaald gebied. DIt was heel erg handig voor vakanties.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 mei 2020 22:30

Kan nogsteeds hoor, segment opzoeken waar je op vakantie gaat en tada je kan ritten bekijken van mensen die daar gefietst hebben.

jelgervandermeer
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mei 2010 01:20

jelgervandermeer 20 mei 2020 22:35

Aha, dank je wel voor de tip. Deze manier wist ik nog niet.

Plaats reactie