Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 830 of Sigma Rox 12

video2000
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2009 14:28

video2000 04 mei 2020 20:51

Na een miskoop (Polar V650) ben ik op zoek naar een nieuwe fietsgps. Ik twijfel tussen de Garmin Edge 830 en de Sigma Rox 12.

Over beide lees ik goede ervaringen. Garmin is natuurlijk bekender qua merk, maar is wel zo’n 130 euro duurder.

Ik ben een recreatieve fietser en zoek een product dat betrouwbaar is en gewoon werkt, En dat goed mountainbikeroutes begleidt en me helpt als er een bordje mist (soms het geval) of ik een bordje over het hoofd zie (veel vaker het geval).

Iemand een vergelijkbare afweging gemaakt en vervolgens voor een van deze twee gekozen?

Gebruikersavatar
Frakke
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 apr 2020 15:11

Gebruikersavatar Frakke 06 mei 2020 17:54

Ikzelf ben aan het twijfelen tussen de Edge 830 en de Bryton Rider 860.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 mei 2020 18:10

Geen ervaring met de Sigma, maar de Garmin 830 is bijna perfect (zeg ik als iemand die zijn geld verdiend in de IT). Hiervoor een Garmin 810 gehad waar ik ook zeer tevreden over was, maar die was toch wel een stuk langzamer, had een minder goed aanraakscherm en liep heel af en toe vast (niet vaak genoeg om er een issue van te maken). Eigenlijk is het zonde dat zo'n model niet gewoon verkocht blijft worden als budget optie.

De 820 heb ik geen ervaring mee, maar heeft toch wel wat known issues met de batterijduur, maar de 830 is dus echt bijna perfect. Snel, alle connectiviteitsfeatures die je maar kan wensen, goed scherm, extreem lange batterijduur, installatie van 3rd party apps (wat toch wel fijn is, zelfs voor de leek) etc.

Sigma, Mio en Bryton zijn toch wel een beetje B-merken en gezien de vele problemen die electronica altijd met zich meebrengen, zou ik mijn vingers daar niet aan willen branden voor 'slechts' €130 prijsverschil (goedkoop is duurkoop). Wahoo is eigenlijk het enige alternatief voor Garmin waar gemiddeld gezien iedereen ook wel tevreden mee is.

Tip: Koop bij Futurumshop.nl met de 5 jaar extra garantie. Vroeg of laat gaan ze een keer stuk (meestal net na de garantietermijn) en dan ben je blij dat je een paar tientjes extra betaald hebt voor het juiste adres.

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 06 mei 2020 18:57

Ik hen nu 1 jaar de rox 12 en ben er hartstikke tevreden over. Vooral de overzichtelijke software en het ook kaartmateriaal is top. Deze werkt met OSM wereldwijd en altijd up to date. Navigeren is ook erg simpel. Onlangs een ronde geruild met een fietsmaat die een Edge 830 heeft. Hij gaf zelf aan dat hij de rox een beter apparaat vond.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 06 mei 2020 21:27

Als je verstandig bent laat je ook eens je licht schijnen over Wahoo.

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 07 mei 2020 19:52

SqueeZer schreef: 06 mei 2020 19:25 Als het deze twee moet worden dan de Garmin

Anders de derde hond genaamd Wahoo Roam .. als je van gebruiksgemak en navigeren houd zonder de onnodige toeters en bellen die je on the road toch niet gebruikt.

...
+1

Ik heb de 830 en voor mijn vrouw de Roam gekocht (omdat ik wel benieuwd was en graag dit soort zaken vergelijk). Over beiden zeer tevreden, maar de Roam wint het wat betreft gebruiksgemak (geen gedoe met hoe je alles instelt en heel gemakkelijk routes uploaden via bijvoorbeeld Strava). Wil je wat extra 'toeters en bellen' en ga je voor de looks en touchscreen, dan de Garmin 830.

Met de Sigma zul je ook prima kunnen navigeren, zie oa deze review. Maar wat betreft ondersteuning (updates etc) hebben Garmin en met name Wahoo een betere reputatie. Verder vind ik persoonlijk(!) de Sigma best wel groot om op mijn stuur te zetten. Niet dat ik daardoor minder snel zal fietsen, maar veel wielrenners (waaronder ikzelf) zijn nu eenmaal behoorlijk ijdel :lol:
"Fietsen is mijn medicijn."

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 mei 2020 20:15

Sigma kan ik je niet mee helpen.

Als je mountbiked dan is de Garmin wel interessant, heeft daar verschillende functies voor - bijvoorbeeld de IQ App Trailforks.

Het laden van routes gaat tegenwoordig ook bij een Garmin via Strava en is even makkelijk als bij een Wahoo, dat tijdperk was eens een keer lang geleden ;-)

Meer datavelden op de kaart is ook mogelijk bij de Garmin via een IQ App.

Wahoo Roam, zeker ook overwegen - eerste setup is makkelijker alhoewel de 830 ook lekker gaat maar door de grote functionaliteit verzuip je in de menus. Hoop misschien zelf de Roam eens te testen binnenkort ben er zeker nieuwsgierig na,
YFood !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2020 07:23

Rox is een gedrocht. Punt uit.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 mei 2020 10:52

In de USA trouwens al van de markt gehaald wegens geen succes. Dringt de vraag zich op hoelang ze het hier nog gaan volhouden.

Vrij eerlijke review:
https://www.dcrainmaker.com/2018/06/sig ... eview.html
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 mei 2020 11:04

Om even te zeggen hoe goed de Garmin 810 is; voor de stuk elektronica 2de hands betaal je nog altijd 200 euro; je vindt ze nog nieuw voor 250 euro: https://www.mrgps.nl/gps/garmin-edge-810/ . Ik ben er ook lirisch over.

De 830 kan alleen beter zijn ;-). De mount connector voetjes; zijn die beter dan de 810? Je moet niet snel overgaan naar dog-ears met de 830 - omdat de mount onderdelen wel eens afbraken op de 810?

Walter

Edit vergeet die link; niet te koop... ik was te snel...

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 18 mei 2020 23:24

Ik gebruik een Sigma Rox 12.0. Vind het een prima apparaat die doet wat het moet doen en dat ook snel en gebruiksvriendelijk. Ik kan met mijn vinger een rondje of figuur op de kaart trekken en vrijwel direct maakt hij er een route van. Je kan ook een plaats en straat invoeren. En je kan alle kaarten gratis downloaden via WiFi. Geen gedoe met computers en verschillende al dan niet betaalde kaartleveranciers voor up to date kaarten.

Ik gebruik hem voor op de racefiets en mtb.

Hier ook een review van iemand die hem een paar maand getest heeft: https://cobblescycling.com/2019/01/12/s ... -0-review/

Met Garmin of andere merken heb ik geen ervaring. In mijn tourgroep weet ik dat de meesten Garmin gebruiken. Dat is zo'n beetje de standaard. Schijnbaar niet zo heel intuïtief aangezien de club jaarlijks wel een cursusavond organiseert. Van de 810 en 820 was ik niet zo onder de indruk. 830 nooit in verdiept.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 19 mei 2020 22:15

De Rox is bij voorbaat al afgeschoten hier. Had ik toch niet verwacht... Hoe dan ook, hier is een tevreden Rox gebruiker. Geen ervaring met Wahoo of Garmin trouwens.

De wifi-verbinding is echt ideaal. De gereden route is al geupload als ik de deur thuis van het slot heb gehaald. Ook de Sigma software, het zogenaamde Data Center, is ook erg uitgebreid en gebruikersvriendelijk.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie