Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacken op de racefiets

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 15 mei 2020 13:36

Je zou ook nog op bikepacking.com kunnen kijken. De site is meer gericht op bikepacking met de mountainbike en de gravelbike, maar de reviews over tenten, tassen, hacks en allerhande materiaal zijn toch wel waardevol in het algemeen.
IG: _superver

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 18 mei 2020 20:52

Ik heb de tassen, tent en al mijn slaapgerei binnen. In principe past het allemaal op mijn stuur en zit het niet in de weg. In totaal weegt het 3 a 4 kilo.

Ik gebruik deze stuurtas: https://www.mantel.com/topeak-frontloader-8l

Wat ik me echter afvraag, en welke angst met iedere gram groter is geworden: Moet ik me zorgen maken over een stuur dat spontaan afbreekt doordat die 3 a 4 kilo eraan hangt? (hetzij op korte, hetzij op lange termijn). :roll: :?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 mei 2020 22:27

Fietsmans schreef: 18 mei 2020 20:52 Ik heb de tassen, tent en al mijn slaapgerei binnen. In principe past het allemaal op mijn stuur en zit het niet in de weg. In totaal weegt het 3 a 4 kilo.

Ik gebruik deze stuurtas: https://www.mantel.com/topeak-frontloader-8l

Wat ik me echter afvraag, en welke angst met iedere gram groter is geworden: Moet ik me zorgen maken over een stuur dat spontaan afbreekt doordat die 3 a 4 kilo eraan hangt? (hetzij op korte, hetzij op lange termijn). :roll: :?
Bij mij hangt al jaren een fotouitrusting in een stuurtas aan mijn stuur. Nooit een afgebroken stuur gehad.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 mei 2020 07:50

Op die 3-4 kg had je nog best iets kunnen besparen lijk me. Bewuste keuze hier voor gemaakt?

Mijn slaapuitrusting weegt 2.8 kg:
- tent + haringen 1,1 kg
- luchtbed 400 gr
- slaapzak 700 gr
- hamer 400 gr
- kussentje 50 gt
- t-shirt als laken 150 gr
en dan is die hamer nog een dure (qua gewicht) investering

Deze set-up is overigens niet geschikt voor koude nachten. Onder een graad of 10 wordt het toch wel koud.
Live fast; die young. mijn blog

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 19 mei 2020 09:23

Als ik het eens even uiteen zet (voor mij de beste keuze tussen prijs/gewicht/comfort):
- Tent + haringen 1,3 kg
- Onderzeil 150 gr
- Luchtbed 595 gr
- Slaapzak 600 gr
- Stuurtas 386 gr

Dit is wat ik aan het stuur heb hangen. Maargoed, moet ik me zorgen maken over metaalmoeheid o.i.d. van mijn racefiets stuur?

Als kussen gebruik ik een handdoek met een stapeltje kleren. En een t-shirt is een goede, zonder laken slaap niet fijn in een slaapzak nee. Een hamer neem ik niet mee. Op een camping is altijd wel iemand met een hamer, en in de natuur ligt genoeg gereedschap waar ik als Homo Sapiens mee uit de voeten kan :)

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 19 mei 2020 22:47

Dat lijstje ziet er niet verkeerd uit.
Maar, hoe zit t met de rest van de uitrusting? Want met alleen een tentje kom je er natuurlijk niet. ;)

Als je stuurpen en stuur van alu zijn, heb je absoluut niets te vrezen.
WiND 56 - 2020

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 20 mei 2020 09:29

jwkeij schreef: 19 mei 2020 22:47 Dat lijstje ziet er niet verkeerd uit.
Maar, hoe zit t met de rest van de uitrusting? Want met alleen een tentje kom je er natuurlijk niet. ;)

Als je stuurpen en stuur van alu zijn, heb je absoluut niets te vrezen.
Verder heb ik aan tassen:
- Topeak Fuel Tank; maat L (Bovenop frame)
- AGU venture pack (Aan het frame boven mijn bidons, voor de zwaardere spulletjes)
- Ortlieb zadeltas (maat L, voor kleding)
- Rugtas, vol met bananen en extra water

Ik rij op 28 mm banden met een Endurance frame dus dat lijkt me prima. Ik zal nog een paklijst delen als ik alles ingepakt heb over een maand.

Stuur en stuurpen zijn inderdaad van aluminium. Ik had al allemaal horror-scenarios in mijn hoofd dus dat is dan een hele geruststelling :D

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 mei 2020 11:17

Ik heb een vergelijkbare stuurtas van Rapha (is volgens mij dezelfde als die van Apidura, maar vond de kleur mooier). Nooit problemen mee gehad, buiten de kleine dingetjes (als je hem heel vol propt is het niet ideaal om te schakelen/onderin de beugels te hangen). De tas kun je gewoon goed vastzetten (met name een bandje langs de balhoofdbuis doet veel voor de stabiliteit).

Verder is een algehele goede gewichtsverdeling belangrijk voor het rijgedrag van je fiets. Ik reed met achtertassen, een frametas en stuurtas. Daarmee kun je in principe de hele wereld rond. Binnen een paar dagen wordt je wel handig in de gewichtsverdeling links/rechts en voor/achter. De stuurtas werd bij mij vooral gebruikt voor spullen die ik alleen tijdens het kamperen nodig had (donsjas, slaapzak, slaapmat, brandstof fles voor gasbrander). Dan kun je de tas ook goed vastzetten en is het geen gedoe om er tussentijds iets uit te pakken. Daar is een frametas ideaal geschikt voor en kun je tijdens het fietsen ook makkelijk bij. Daarin heb ik o.a. extra water, eten/snacks, reserves, pompje, telefoon, paspoort etc.

Als ik in een hotel slaap dan is de stuurtas voor kleding en frametas voor alles wat je overdag nodig bent.

Afbeelding

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 20 mei 2020 22:49

+1 ypuh! Goede post!

Handlebarbag voor kleding en slaapzak.
Grote, lichte, volumineuze spullen.

Weet je zeker dat je met een rugzak wilt fietsen? Ik vind dat zelf verschrikkelijk fietsen. Zo’n uberhip fannypack (niet om je nek) voor waardevolle spullen gaat bij nog wel, maar de hele dag een rugzak op vind ik niets.

https://bikepacking.com/bikepacking-101/
0EF1CEF1-3043-4B41-BE34-3633E7F0DA9A.jpeg
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 mei 2020 23:44

jwkeij schreef: 20 mei 2020 22:49 +1 ypuh! Goede post!

Handlebarbag voor kleding en slaapzak.
Grote, lichte, volumineuze spullen.

Weet je zeker dat je met een rugzak wilt fietsen? Ik vind dat zelf verschrikkelijk fietsen. Zo’n uberhip fannypack (niet om je nek) voor waardevolle spullen gaat bij nog wel, maar de hele dag een rugzak op vind ik niets.

https://bikepacking.com/bikepacking-101/
0EF1CEF1-3043-4B41-BE34-3633E7F0DA9A.jpeg
Zijn dat op maat gemaakte tassen? (frame- en stuurtas)

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 21 mei 2020 11:01

Wat zijn de ervaringen van bagage drager mounts in een carbo gravel frame? Moet ik me zorgen maken dat de schroefdraad inserts in de staande achter vork los gaan zitten in het frame bij een drager+bagage van 5 kg?

Ik nl. zelf een eenvoudige drager gemaakt waar ik een stuff bag op kan leggen. En 2 bidinhouders links/rechts aan de drager poten voor water en brandstof fles.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 mei 2020 17:20

Ik heb geen ervaring met een achterdrager op een carbon fiets. Ik heb wel ervaring met een stuff zak boven op een drager leggen. Mijn advies: niet doen. Je bent veel beter af met zijtassen. Een stuff zak op de drager is ietsie meer aero dan zijtassen. Maar de nadelen zijn dat je onderweg nooit makkelijk bij je bagage kunt en het geheel is topzwaar en fiets niet makkelijk de bocht door. Algemeen geldt dat hoe lager je de bagage kunt plaatsen, hoe stabieler het geheel fietst
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie