Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zipp60 "overleden"?

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 mei 2020 08:12

Het overlijden zal wel mee vallen, maar bij goede schoonmaakbeurt keek ik toch vreemd op naar het voorwiel. De bekende gaatjes niet meer aanwezig,
voorwiel-zipp60.jpg
Achter nog wel goed zichtbaar (ik rem ook bijna alleen voor, dat ook gewend met de motor)
achterwiell-zipp60.jpg
Wieltjes hebben er zo'n dikke 48.000 km op zitten.
Vraagje: Is dit een normale levensduur?
Verder maar vlot op zoek naar vervanger (nog geen idee), want hiermee een berg af lijkt me niet echt slim meer.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mei 2020 08:30

Je kunt de dikte nog even nameten bij het remvlak. Volgens mij moet het minimaal 0.7mm zijn en liever iets van 1mm op het smalste punt om nog enigszins veilig te zijn. Grote kans dat je daar nu bij in de buurt zit.

48.000km lijkt me een mooi aantal voor een voorwiel. Ergens rond de 35-40k is voor mij de verwachte levensduur van een aluminium wiel die niet specifiek gemaakt is om duurzaam te zijn.

De velg staat op het punt van falen als de druk van de binnenband te hoog wordt en het overgebleven materiaal vervormd of een zogenoemde 'blow-out' veroorzaakt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 mei 2020 08:51

Applaus! Eindelijk iemand die zijn voorwiel eerder op heeft gereden dan het achterwiel! Hoe vaak is het niet het omgekeerde.

Aardig ingeremd. Het valt vaak nog meer op wanneer je er wat vlaks naast houdt. Dan kan je goed zien hoe veel materiaal er nu weg is. Rustig op zoek naar een ander wiel of wielsetje. Achterwiel kan je dan of als reserve gebruiken of doorverkopen. Die kan nog wel even mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 18 mei 2020 09:11

Weleens te lang door gereden met ingesleten Fulcrum R1's, 1e ritje tijdens de zomer vakantie, 's-morgens banden lekker op spanning gezet. Kom terug van uit Spanje richting Collioure. In stukje berg af, pang en een hoop geratel, Kan op het laatste moment een inrit op, vol met grind. Kom zonder kleerscheuren tot stilstand.
Ik zal dat risico niet meer gaan opzoeken, dus de indicatoren staan er op om je dat duidelijk te maken. Je verhaal lezend, weet je het ook.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 mei 2020 09:25

De indicatoren zitten er niet voor niets. Je kunt het nameten met een Iwanson meter (kost geen drol) maar afhankelijk van het ontwerp kun je er ook flink naast zitten met je meting: https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.p ... 8#p1119432

Ik zou zeggen vervangen. En ik ben het met thestudent eens, hulde dat je je voorwiel eerder slijt dan je achterwiel.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 mei 2020 10:32

Dank voor snelle antwoorden en maar even reageren:
  • Inderdaad Fredje remt altijd voor, ook met MTB. Bij mijn dealer was ook zo'n beetje de enige die remblokjes voor eerder op had dan achter. Ruim 40 jaar motorrijden en bijna alleen de voorrem pakken werkt ook door bij het fietsen.
  • Ga zeker voor vervanging, want niet doen is verkeerde zuinigheid en zou mezelf nooit vergeven als ik daardoor hard onderuit zou gaan.
  • Komt alleen de vraag om de hoek: Wat zal ik doen. Misschien toch full carbon set? Zijn best mooie sets verkrijgbaar voor "redelijke" prijs.
    Nadelen (oa nat weer) zijn mij bekend, maar durf te stellen dat mijn remtechniek (niet slepen etc.) wel in orde is. Zal een velg niet vlot opbranden
  • Op moment dat ik nu wielset aanschaf, dan ook voorlopig maar geen andere racefiets (disc versie) want zou 100% kapitaalvernietiging zijn.
    Ik wilde beslissing andere fiets of houden met paintjob en nu ook wielen eigenlijk tot okt/nov dit jaar uitstellen, maar komt nu eerder op mijn pad. (luxeprobleem). Maar misschien dat een ander topic waard.
Maar nogmaals dank voor antwoorden :winkthumb:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 mei 2020 10:40

Het ziet er niet uit misschien, maar alleen een goedkoop voorwiel kopen om deze periode te overbruggen tot dat je weet wat je wilt? Daarna kun je het altijd doorverkopen. Hoe goedkoper hoe lager het verlies.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 mei 2020 10:41

Als het voor 'tijdelijk' is: op Marktplaats wemelt het van de knappe wielsetjes voor velgremmen.
Of gewoon een setje Fulcrum Quattro's.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 18 mei 2020 10:47

Het belangrijkste nadeel van full carbon is dat het toch wel wat minder remt, ook bij een goede remtechniek.
Zeker als je zwaarder bent, is het bij nat weer in de heuvels listig.
Omdat ik 90 kg weeg en veel in de Ardennen rijd, ben ik weer overgestapt op volledig alu. Heb een handgespaakte set (bij wheeltec) gekocht en ben daar heel tevreden over. Ze kosten ongeveer hetzelfde als de DT Swiss PR1400 Dicut 32 die ik op het oog had en zijn net wat lichter en stijver.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mei 2020 10:48

Vol carbon gaat (naar het schijnt) langer mee. Ik heb me er wel eens in verdiept wanneer een carbon remrand 'op' is en las een artikel dat de eigenaar van Hunt nog nooit een carbon velg teruggekregen heeft omdat deze opgeremd was.

"If you run your hand/fingers across the braking surface and it feels rough or fibrous, that’s normally a sign the resin has worn away. As stated above, however, this resin on carbon braking tracks is quite resilient, and of course carbon brake pads are of a softer compound, again contributing to the increased lifespan. To date, we’ve not known of any of our carbon wheelsets out on the road to have completed a lifespan."

Bron: https://road.cc/content/feature/238960- ... ast-longer
Wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren, en wil ook niet zeggen dat je weer die 48k gaat halen, maar het is de moeite waard om te proberen.

Oververhitte/gedelamineerde carbon velgen is ook iets uit het verleden volgens mij. De moderne sets van Campa, Zipp, Enve etc. hebben allemaal een warmte resistente coating die wel aardig z'n werk lijkt te doen mits je er goed mee omgaat.

Qua remvermogen ga je in het natte niet halen wat je met aluminium velgen hebt was mijn ervaring met FFWD wielen. Met mijn huidige Zipp's met Showstopper merk je al dat het remvermogen een stuk beter is, maar hoe ze zich in de regen houden heb ik geen ervaring mee. Die textured brake tracks vreten in ieder geval wel (dure) remblokken.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 18 mei 2020 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 mei 2020 10:49

Heb in de schuur nog een nieuw Mavic Aksium setje hangen. Achterwiel ooit tijdelijk gebruikt, voorwiel nog nooit. Ik kan in ieder geval blijven rijden zonder noodaankoop
Linkje is top, op gemak een s goed lezen
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 18 mei 2020 12:22

Ik ben wel eens door mijn achtervelg heen geremd, dit raad ik bij je voorvelg niet aan....
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie