Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen en corona.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 16 mei 2020 18:16

Jans schreef: 16 mei 2020 17:10
Wat bedoel je te zeggen met dat laatste deel van Rutte? dat al die mensen klachten hebben?
Onlogische redenering imho.
Nee, ik bedoel dat mensen vaak tegendraads zijn en exact het tegenovergestelde doen van wat de bedoeling is. "Doorlopen! Hier is niks te zien" roept de agent bij een voorval. Drie minuten later staat het vól mensen.
Dogma F

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 17 mei 2020 09:01

Ramon73 schreef: 16 mei 2020 17:01 Fijn gefietst vandaag, maar wat zit toch in de hoofden van mensen......
Rutte zegt "Blijf thuis, je mag een frisse neus halen" en BAMMMM iedereen kruipt in een sportoutfit, koopt een fietsje en gaat (proberen) fietsen.
Rutte zegt "Blijf thuis als je klachten hebt" en ineens zie je die mensen die nooit sportten niet meer.

Het was best rustig onderweg.
Mogelijk speelt het weer daar ook in mee. Of gewoon dat de gemiddelde mooi-weer fietser op een brakke zolderfiets het na een maand wel weer zat is :lol:

NickLapin
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:30

NickLapin 17 mei 2020 11:07

De afgelopen maanden heb ik in het begin op de trainer 'gereden'. Achter het huis, samen met mijn dochter van ruim acht. Voor haar ook een Elite trainer van MP gescoord begin maart om haar 24" racer in te hangen. Het was vooral leuk. Voor de afwisseling tusssen het schoolwerk en het thuiswerken.

Omdat ik in de risico-groep val en juist het fietsen in de afgelopen anderhalf jaar mijn longen erg gesterkt heeft, is het op conditie blijven voor mij niet alleen een kwestie van 'voor de lol' maar zeker ook voor mijn gezondheid. Daar zal ik zeker niet de enige hier zijn.

In de afgelopen weken ook in alle vroegte een paar keer in de week erop uit getrokken. Lekkere ritjes van 40 - 60 km, als de dorpen langzaam wakker worden. Reeën gespot, hazen over de weg en in de velden, Wat is het Groningse en Drentse landschap toch mooi!

Vandaag was ik twee uurtjes later dan normaal. En ook maar eens een rondje een andere kant op gefietst. Het was al wat drukker in de velden dan ik gewend was. Toch nog allemaal goed te doen. Een enkele hardloper hier en daar. Een collega wielrenner.... Genoeg ruimte om elkaar op afstand te laten passeren. Totdat ik in de omgeving van Norg kwam.

Een clubje van ±15 hardlopers die me tegemoed kwam. Niet alleen de blauwe shirtjes getuigden van het trainen in clubverband. De onderlinge afstand was nog net niet 'hand in hand'. Het bleek een voorbode van wat snellere Jelle's...

Schiet mij maar lek, maar onder welke steen de groepjes racefietsers gelegen hebben in de afgelopen weken, die ik de volgende kilometers tegen zou komen, is mij werkelijk een raadsel. Maar als je met zijn zessen, in elkaars wiel, twee aan twee, vlak langs je tegenliggers sportief bezig denkt te zijn!?! Eerst een clubje in het strak roze. Toen nog een groepje van vier in het blauw. Even verderop nog een stel, gemeleerde samenstelling... 10 man/vrouw op z'n minst.

Toegegeven, het aantal coronabesmettingen in het Noorden van het land lijkt mee te vallen, maar dat neemt nog niet weg dat, nu de scholen weer open zijn en we op afstand weer buiten mogen sporten in groepsverband, het hele fietsland weer massaal in elkaars wiel kan gaan rijden alsof alles weer bij het oude is!?!

De bewoonde wereld uitrijdend, blijft het weer bij die incidentele fietser, die net als ik, alleen tussen de velden door rijdt. Dat stelt dan weer enigzins gerust. En ik heb mijn les geleerd. Ik moet er gewoon weer vroeger uit!
Laatst gewijzigd door NickLapin op 17 mei 2020 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 mei 2020 11:30

Ik heb recentelijk in een Amerikaanse studie gelezen dat het besmettingsrisico in de buitenlucht, snelbewegend ,heel erg klein is.
Dus je daarom druk maken is niet zo heel zinvol, dat gaat ons echt geen grote second wave brengen.

Getekend: een van de 17 miljoen amateur virologen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 17 mei 2020 12:08

Gisteren een rondje Arnhem-Lelystad-Schoorl-Amsterdam-Arnhem gefietst. Tussen 6 en 8 's ochtends werkelijk niemand tegengekomen (lag misschien ook aan de vrieskou), later werd het drukker maar nergens echt hinderlijk. Één grote groep dicht bij elkaar fietsende wielrenners gezien; ik heb even nagedacht of ik er iets van moest vinden maar eigenlijk niet. Grootste gevaar van dit soort groepen is niet de besmetting, denk ik, maar de volksstemming die als er teveel van komen alle vormen van snel fietsen wil gaan verbieden.
Op het strand was bijna niemand; op de IJpont hield iedereen verbazingwekkend goed afstand. Ik denk dat we buiten het Coronavirus niet snel zullen gaan oplopen.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1798
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 17 mei 2020 13:39

Keezx schreef: 17 mei 2020 11:30 Ik heb recentelijk in een Amerikaanse studie gelezen dat het besmettingsrisico in de buitenlucht, snelbewegend ,heel erg klein is.
Dus je daarom druk maken is niet zo heel zinvol, dat gaat ons echt geen grote second wave brengen.

Getekend: een van de 17 miljoen amateur virologen.
Dat kan wel zo zijn, maar ik vind het niet meer als respectvol naar andere mensen toe,
om je aan de "coronaregels" te houden.
Een opmerking van een IC medewerkster blijft me nog vaak bij.
Het ging over mensen die de anderhalve meter regel compleet negeerde:
Ik zou willen dat ze eens een dag mee liepen met ons op de IC.
Laatst gewijzigd door Puffdaddy op 17 mei 2020 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 17 mei 2020 13:47

Vanochtend een snel rondje, komt mij een groep van 20 fietsers in het wiel van elkaar mij tegemoet.. tssss

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 mei 2020 14:45

In de duinen van NH was het behoorlijk druk, ook met lui die zich nergens wat van aantrekken van anderen.
Met name de indewegrijders/linksrijders reageren heel goed op een paar flinke rochels als je er 20 meter achter zit.
Bijna niet in te hoeven houden....alleen bij de uitspanning langs de weg naar Castrcum aan zee denken velen dat dat een soort wandelpad/speelpad is en moest ik een er paar op onvriendelijke wijze er op wijzen dat dat gewoon een weg is.
Laatst gewijzigd door Keezx op 17 mei 2020 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 17 mei 2020 14:50

RVV schreef: 17 mei 2020 13:47 Vanochtend een snel rondje, komt mij een groep van 20 fietsers in het wiel van elkaar mij tegemoet.. tssss
Zo, die durven .. De boefjes! Dat gaan we over 2 weken wel terug zien in de cijfers. :lol:

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 17 mei 2020 15:36

@ NickLapin
Je kunt proberen nog meer tussendoorweggetjes te pakken maar ben het met je eens dat Norg wel eens een hotspot kan worden. Vooral op zondag is het daar druk de laatste 3 weken. Ik fiets er altijd omheen, Westervelde-Een-Langelo-Donderen. Uiteraard solo.
Andere drukke dorpskernen in die buurt ken ik eigenlijk niet, misschien Roden maar dat heeft niet echt een centrum. Meer naar het oosten Zuidlaren vermijden...

Moet zeggen dat ik nauwelijks groepjes tegenkom. Wel meer mensen in 2 tallen dan “in normale tijden” die gaan fietsen en skeeleren.
older Budweiser

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 17 mei 2020 16:53

SiO2 schreef: 17 mei 2020 14:50
RVV schreef: 17 mei 2020 13:47 Vanochtend een snel rondje, komt mij een groep van 20 fietsers in het wiel van elkaar mij tegemoet.. tssss
Zo, die durven .. De boefjes! Dat gaan we over 2 weken wel terug zien in de cijfers. :lol:
Ik zou het niet durven want het gaat je 390 euro kosten als je word aan gehouden.

jbams
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 17 mei 2020 16:58

Keezx schreef: 17 mei 2020 11:30 Ik heb recentelijk in een Amerikaanse studie gelezen dat het besmettingsrisico in de buitenlucht, snelbewegend ,heel erg klein is.
Dus je daarom druk maken is niet zo heel zinvol, dat gaat ons echt geen grote second wave brengen.

Getekend: een van de 17 miljoen amateur virologen.
Klopt, ik heb er aardig over doorgelezen en buiten is vrij veilig. Even passeren oo minder dan 1,5 meter ook overigens, maar ik snap heel goed dat ze dat niet gaan opnemen in de regels.

Naast elkaae buiten fietsen lijkt me daarom ook behoorlijk risicovrij. Dit verandert zodra je lang in slipstreams gaat zitten, dan rijd je echt door de welk van je voorgangers' adem. Voor mezelf trek ik voor nu dan ook de grens bij 2 personen samenfietsen. Verder maak ik me voor mijzelf weinig zorgen over passerende groepen.

Plaats reactie