Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en wielerclubs in België

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 15 mei 2020 07:28

Pelep schreef: 14 mei 2020 22:56
daniel1975 schreef: 14 mei 2020 22:07 Ben ik nu de enige die het een eng nationalistisch bandje vindt?
Euh ja...Nog nooit gehoord. Vind het enger om horden en horden mensen in hetzelfde oranje te zien en 'hup Holland hup' te horen roepen. 😉
Niet dat onze tous ensemble Of Waar Is dat feestje zoveel beter is om eerlijk te zijn..

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 15 mei 2020 07:44

Pallieter schreef: 14 mei 2020 18:14 Ik had een beetje gehoopt dat we vanaf maandag terug met de fiets in de auto naar de Ardennen mochten rijden om daar in mijn eentje te gaan fietsen, maar dat is nog altijd niet mogelijk. Het hele land doortrekken om naar een museum te gaan, is dan weer geen probleem.
Fietsers hebben twee maanden hun hobby kunnen uitoefenen. Museumgangers et al zijn al die tijd van hun plezier verstoken gebleven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mei 2020 07:49

20 man in een groep, allemaal op anderhalve meter afstand. Dan krijg je ongeveer de omvang van een compleet peloton. Dan wordt de grootste eikel aangewezen als wegkapitein zodat hij alle corobaboetes mag ophoesten als er toch een keer te dicht bij elkaar wordt gefietst...
Campagnolo Ultra Dork

jbams
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 15 mei 2020 08:12

Groepjes en 1,5 meter afstand wordt natuurlijk nogal lastig. Ik zie wielrennen dan ook als contactsport. En ja, je kan denken ons groepje is geen risicogroep, maar die individuen gaan daarna weer terug dan partner, zien misschien hun ouders, etc.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 15 mei 2020 08:23

Onze club gaat de opstart nog niet maken om bovengenoemde redenen. Wie wil er nu in godsnaam alle risico op hem nemen? Zeker in de gemiddelde wielerclub waar de helft zijn eigen zin doet en nergens naar luistert.

We kunnen nog steeds fietsen, dus dat is het probleem nog niet. Alhoewel ik graag nog eens in groep fiets zal het nog even moeten wachten

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 mei 2020 08:24

Verstandige keuze!

Mijn gevoel is dat de rijstijl van de gemiddelde chauffeur slordiger tot agressiever is geworden sinds COVID en zeker sinds de versoepeling van de maatregelen. Ook zal de tolerantie tov de 'geprivilegieerde' wielertoerist er niet op vergroot zijn.

Nu als groep gaan rijden, met de nodige afstand tussen elke fietser en op de rijweg... niet ideaal vanuit veiligheidsstandpunt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 mei 2020 08:37

daniel1975 schreef: 14 mei 2020 22:07 Ben ik nu de enige die het een eng nationalistisch bandje vindt?
We zijn Duitsland of Nederland niet hé (en WW2 is al zo lang geleden dat niemand het zich nog zo herinnerd)

Moest een Vlaamse Leeuw ook wettelijk zijn, reed ik wel met zo'n ding rond :mrgreen:

Ik heb (in Belgë) de laatste weken toch vooral veel meer ruimte gekregen van automobilisten dan vroeger. Dat ze nog slordiger rijden en nog minder opletten, is wel waar volgens mij.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 mei 2020 09:13

raven14 schreef: 14 mei 2020 16:32 Ik ga nog wel wat in mijn eentje of met zijn tweeën fietsen.

In de praktijk zijn we in België als wielertoeristen gedurende heel de lockdown periode goed af geweest... 'k Voel echt de behoefte niet om nu 'uitgelaten' te worden. Ook was het vorig weekend met zijn tweetjes soms al erg gevaarlijk door de gecombineerde drukte autoverkeer-fietsende families-wielertoeristen; dat zal met grotere WTC groepen er niet op verbeteren.
Bij onze club is gister ook de eerste clubrit georganiseerd. Uiteraard max. 4 personen, maar die 1.5 meter kunnen we op geen enkele manier garanderen dus.

Ik ga zelf ook nog even de kat uit de boom kijken wat de officiële kanalen aangeven (de NTFU schaar ik daar niet onder). Los van wat ik vind over de eventuele verspreiding, heb ik gewoon weinig trek in een boete/aantekening op je strafblad of dat de regels voor wielrenners straks weer aangescherpt moeten worden. We hebben het relatief goed gehad de afgelopen 2 maanden, laten we dat nu niet verpesten.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 15 mei 2020 13:57

Maar de opgelegde 'afstand houden' is toch voor een beetje vaag.Bedoelt men hier de afstand tussen voor- en achterwiel (van voorganger) of de afstand tussen de fietsers in persoon, deze afstand is zowiezo al één meter.Ik neem aan dat het eerste is. :idea:
Is het, het tweede krijgt men reeds een onderlinge afstand van 2.5mt.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 mei 2020 14:02

Voor-/achter lijkt me het probleem niet. Zij- aan zij rijden daarentegen zal een stuk minder gewaardeerd worden. Meeste fietspaden zijn geen 1.5m breed, laat staan dat er voldoende ruimte is als tegenliggers ook met z'n 2'en fietsen, dan heb je al 4.5m wegbreedte nodig.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 15 mei 2020 14:33

Klopt, dat gezegd zijnde zie ik de toegelaten groepjes (eerst 2 nu 3) al weken naast elkaar rijden zonder 1,5m, en nog nergens gehoord dat iemand daarvoor een GAS boete kreeg.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 mei 2020 16:04

Als je het een beetje logisch bekijkt (dus niet volgens "de regeltjes") dan is het naast elkaar rijden veel minder 'gevaarlijk' dan achter elkaar rijden. Je adem (met waterdamp en eventuele corona-virussen) gaat echt niet naar links of rechts tot bij je makker geraken maar wel naar achter, recht in het gezicht van je makker in het wiel.

Los daarvan: meeste fietsers zijn lichamelijk in orde met voldoende weerstand, de kans dat ze ziek worden zal dan erg klein zijn (ik heb toch nog nooit griep gekregen door een groepsrit)

Dat is dan ook net het idiote van de regels in Spanje/Italië/Frankrijk/... Door niet te sporten, niet te bewegen, geen zonlicht (vitamine D) heb je net veel meer kans om ziektes en virussen over te krijgen (volgens sommige onderzoeken tot wel 50%)
Afbeelding

Plaats reactie