Lean schreef: ↑12 mei 2020 19:21
havana schreef: ↑12 mei 2020 17:03
Kruipolie, fiets dan wel op zijn kant leggen. Nachtje laten staan.
Goede kant op draaien = tegen de traprichting in.
Je FM is een prutser. Handvast is meer dan genoeg, want je trapt ze vast. Bij monteren altijd montagevet op de schroefdraad doen.
Andersom. Je trapt ze los als je trapt.
Je pedalen gaan vaster zitten als je trap, dat fenomeen wordt
precession genoemd.
Dus ja, GCN zit er pijnlijk naast in dat filmpje
Keezx schreef: ↑12 mei 2020 20:35
Laat ik de definitieve uitspraak maar doen:
Pedalen zouden worden losgetrapt als het glijlagers waren, met kogellagers worden ze vastgetrapt...
Wrong again. Het verschijnsel 'precession' komt door het schroefdraad, niet door het het soort lager. Een (nagenoeg) wrijvingsloos lager is een (nagenoeg) wrijvingsloos lager dat maar 1 ding kan: (nagenoeg) wrijvingsloos draaien, ongeacht wat voor lager het is. Het enige dat een lager dus kan doen, is een (heel kleine) weerstand uitoefenen tegen de draairichting in.
Als de lagers in je pedaal zouden blokkeren (oneindig grote weerstand) zou je pedaal los gaan. Maar dat gaan ze niet, ze gaan juist vast. Dus dat komt door precession, niet door het lager.
Dat zou ook wel heel wonderlijk zijn, lagers die een supermagische (pedaal vast draaiende) kracht precies tegengesteld aan hun normale (pedaal los draaiende) wrijvingsweerstand zou kunnen leveren!
Als dat soort lagers bestonden zou ik ze graag in mn wielen willen hebben, want dan zou ik dus vanzelf heel erg hard gaan
Het is echt niet zo moeilijk allemaal.
Kijk gewoon eens heel erg goed naar deze animatie en je zult het zien.
Je kunt het principe van precession ook gewoon zelf proberen met een potlood en je handen.
Houd een potlood heel losjes in je linkervuist, zwengel het uiteinde van het potlood met je rechterhand naar voren en voilà: het potlood ' rolt' in je linkervuist naar voren maar draait daarbij juist naar achteren: precession (en dat terwijl je handen geen kogellagers bevatten
)