Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietssnelheid

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 mei 2020 11:14

Ik had dat vroeger ook (heel lang geleden)

Mijn eerste echte vorm-sprong voorwaarts was na een 5-daagse fiets-reis met het werk. Eerste dag waren er slechts 2 trager dan ik (van de 25), 2de dag was ik de traagste (de tragere 2 hadden al opgegeven)
De dagen daarna ging het steeds beter (telkens ritten van rond de 100km, heuvelachtig), op de laatste dag heb ik zelfs moeten wachten tot de achterblijvers er eindelijk waren :D

Dan een week wat rustiger, het weekend daarna ging ik echt een stuk vlotter, ook wanneer het tempo omhoog ging. Verder blijven trainen zoals voor de 5-daagse (lees: veel te weinig en altijd hetzelfde tempo), de hogere vorm is gebleven (min of meer)

Tweede vorm-sprong is gekomen na een inspanningstest en trainingsschema met blokken training, na 6 weken was de vorm echt een stuk omhoog, verschil was enorm.

Dan in de loop van de jaren steeds beter gaan trainen (meer en efficiënter) en alle jaren een beetje beter geworden, zelfs nu ik 40 ben, is er toch nog een beetje bij.

Je moet gewoon volhouden en absoluut in de winter doortrainen om beter te worden.

Afwisseling is ook erg belangrijk (snel en traag, kort en lang, weg en gravel/cross/MTB, binnen en buiten)
Afbeelding

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 06 mei 2020 20:53

Laat je niet gek maken door al die 'statistieken'.
Ik ben ook terug wat meer aan het fietsen en ik probeer vooral te genieten en minder bezig te zijn met de cijfertjes.
Als er nu 20, 25 of 30km/u gemiddeld staat, who cares?
Heb je plezier gehad aan de rit? Dat telt voor mij meer door ;)

En beter 3x per week 1 uurtje fietsen ipv 1x per week 3 uur fietsen.
Gewoon km's maken, zoek een cadans dat je ligt en waarbij je HS niet onmiddellijk de hoogte ingaat.
Op viaducten, heuvels, ... kan je eens een sprintje trekken om er wat schwung in te houden :)
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 06 mei 2020 23:51

Ik doe beide. Genieten en knallen. 2x in de week doe ik een rit van 50 a 60 km waar ik echt alles geef. En dan 2 ritten van rond de 80-100km waar ik gewoon geniet en op lage hartslag rij.

Van beide geniet ik even veel. De lange ritten het moment zelf en van de korte ritten kan ik uren nagenieten als ik mijn gemiddelde verbeterd heb.

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 07 mei 2020 10:26

Ik fiets al tien jaar redelijk wat, en nog steeds rijd ik meestal geen 30 gemiddeld. Geen talent ofzo blijkbaar, maar ik stoor me er al lang niet meer aan.

Mijn advies om beter te worden in het fietsen is simpel:

- Train consequent
- Volume is het belangrijkst voor de basisconditie, probeer eerst de lengte i.p.v de snelheid van je tochten op te bouwen.
- Rijd af en toe in je training een keer een stuk van een paar minuten aan een stuk echt hard zodat je buiten adem bent. doe dit niet elke training maar bijv. 1 training per week.

hou dit een tijd lang vol en je zal vooruit gaan.

jbams
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 07 mei 2020 11:56

Swedish Chef schreef: 05 mei 2020 20:20 Ik ken iemand die altijd hetzelfde stuk fietst. Teller aan zetten als hij op de doorgaande weg zit, dan zo hard mogelijk en als hij de bebouwing weer in rijdt, teller uit. Dan thuis uitlezen. Als het onder de 30 gemiddeld is heeft hij verder een rotdag. Lekkere hobby dan denk ik bij mezelf.

Mijn advies, blijven doorfietsen. Rustige duur is de belangrijkste training en daarbij is je snelheid helemaal niet interessant, die komt later vanzelf. Af en toe afwisselen met wat stevige varianten. Daar kan je hier op het forum genoeg over vinden.
Haha ja die ken ik ook. Of eerst een rondje/stukje 'opwarmen'. Dat is prima als je een training doet voor een tijdrit en heel specifiek wil meten, maar als je voornaamste doel is om op strava een mooi gemiddelde neer te zetten....

Voor mij werkt afwisseling het beste. Soms rijd ik relaxed, heb ik oog voor de vogels, landschappen op me heen, stop je af en toe voor een foto. Dan is mijn gemiddelde zo 10-15% lager dan wanneer ik dezelfde inspanning doe maar niet met mijn omgeving bezig ben. Toch zijn die eerste ritjes prettiger en net zo goede training als. En soms doe je een rit keihard of blokjes, en dan ga je kijken naar wattages/snelheden.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 07 mei 2020 13:30

Daar kijk ik ook nooit naar (tijdens een rit). Vandaar ook mijn advies voor veloviewer. Leuke analyse tool, kun je naderhand van alles terugkijken. Metname de ontwikkelingen over de tijd ook goed zien. Ik meen dat je het de 1e maand gratis kunt proberen. Vroeger was het spotgoedkoop, nu iets prijziger maar nog steeds niet duur. Ik meen 25 eur per jaar of zo.

Tijdens de rit kijk ik vaak in welke versnelling (etap) ik zit (tja☺️) welke hartslag en welke cadans. Hoe warm het is, hoe lang ik bezig ben, hoe ver ik gereden heb en soms naar hoe hard ik op dat moment ga (dat is echt zeldzaam, maar hij staat er wel bij als een van de data velden. Meer niet. Ja, hoe laat het is. Gemiddelde heb ik er nog nooit opgezet. Zien we thuis wel.
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 07 mei 2020 13:47

Oja, niets is zo irritant als je gemiddelde op je teller zien tijdens de rit.
Dat je remt voor een stoplicht en dan je gemiddelde 0.1km/u omlaag ziet tikken.
Daar ga je alleen maar gekke dingen van doen, zoals noodstops bij het stoplicht.

Maar ik neem aan dat de verborgen vraag van dit topic was: "hoe ga ik sneller fietsen" en niet "hoe kan ik met dezelfde inspanning een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid halen".

Een andere truc is een ligstuurtje omteren, daarmee win je ook iets van een km/u. Maar dan schaar je je wel onder de groep pannenkoeken en budget-triatleten.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 07 mei 2020 14:03

Ik interpreteerde zijn vraag zo; mijn huidige gemiddelde maakt me bedroefd. Mijn antwoorden zijn dan, probeer toch je plezier te houden, fiets en train lekker en een 2e component wat tips And tricks hoe het iets omhoog kan zodat je er sowieso al minder bedroefd over hoeft te zijn (hopelijk).

Probeer dat sowieso niet te zijn, fietsen is toch al iets vrij individueel, voor jezelf. Je laat geen team in de steek. Laat de bijbehorende druk ook van je schouders glippen (als dat prettiger voor je is).

Maar ja, ik vind het ook niet leuk wanneer ik voorbij wordt geraast. Ego,s heh!
Afbeelding

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 08 mei 2020 07:45

vermeulen schreef: 07 mei 2020 13:47 Oja, niets is zo irritant als je gemiddelde op je teller zien tijdens de rit.
Dat je remt voor een stoplicht en dan je gemiddelde 0.1km/u omlaag ziet tikken.
Daar ga je alleen maar gekke dingen van doen, zoals noodstops bij het stoplicht.

Maar ik neem aan dat de verborgen vraag van dit topic was: "hoe ga ik sneller fietsen" en niet "hoe kan ik met dezelfde inspanning een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid halen".

Een andere truc is een ligstuurtje omteren, daarmee win je ook iets van een km/u. Maar dan schaar je je wel onder de groep pannenkoeken en budget-triatleten.
Je kan ook gewoon auto pause inschakelen vanaf bvb 5km/h. Als je dan voor een stoplicht staat dan heb je dat probleem niet. Al vermoed ik dat strava daar geen rekening mee houdt als ik soms het verschil zie tussen mijn garmin en strava.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 08 mei 2020 21:53

Strava heeft ook pauze functie....maar je kan ondergrens, voor zo ver ik weet, niet zelf instellen

windbreker
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mar 2018 14:24

windbreker 29 mei 2020 20:45

Ter motivering: enkele jaren geleden moest ik in januari op nul beginnen na langdurige knieblessure. Eerste ritjes waren dramatisch, ca 22 km per uur gemiddeld. Toen met hulp van schema’s gaan trainen, drie a vier keer per week. Veel variatie met blokjes (hartslag, cadans, kracht). Regelmatig lange duurritten. Snelheid verbeterde gestaag, maar vooral de fitheid.
Wil je alleen maar genieten, let dan niet op je teller. Wil je serieus harder en verder, stel je dan een doel en maak een plan. Bouw variatie in.
Trouwens, bij relatief korte ritten kan je ook met wind mee starten. Warming up gaat dan meer ontspannen. Daarna leef je je uit met wind tegen.
Langere ritten, oppassen met wind mee vertrekken, rit kan dan wel eens heeeeeel lang gaan duren.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 mei 2020 21:48

Je kan dit eens luisteren, gaat over trainen:

https://www.liveslowridefast.com/podcas ... -een-coach
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie