Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sram 12 speed race casette op mtb

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 apr 2020 07:41

De Eagle drivetrain is iets breder. Als je vervolgens alles vervangt voor axs road. Gaat dat uiteraard werken.
De derrie,s en schakelaars zijn onderling uitwisselbaar, daarin is de derrie leading, niet de shifter!

Dus pak je een Eagle derrie, ook een Eagle cassette en ketting. Pak je een road cassette, ook een road derrie en ketting.

Wat ik heb getest is een Eagle derrie met road cassette en dat werkt dus beperkt.

Als je echt de mtb routes opgaat, bv loon op zand, uur, dan is een 10/50 helemaal niet zo gek. Ik zou wel iets compacter willen maar 10/33 schakel je je helemaal suf.

Mr Elmo
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2016 19:49
Locatie: Deventer

Mr Elmo 05 apr 2020 09:59

Gelukkig gaat alles werken zoals ik had bedacht. Ben nu nog bezig met een wielbouwer voor een set wielen waarmee dit ook gaat werken.

Ik rij zelf bijna altijd de route van Rheden en af en toe naar Belgie, dat gaat prima. Mijn huidige setup is 36 12-30. Ik ken de route loon op het zand niet, maar als het wat mul is en ongelofelijk stijl en veel single trek met korte bochtjes is dat niet het type routes wat ik mooi vind. In mijn nieuwe setup ga ik dus wel wat lichter rijden. want soms is het wel harken om boven te komen. :-)
Ik heb niet het idee dat ik heel veel schakelen, zal er eens op letten.

Ben in ieder blij dat het gaat werken..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2020 13:59

Het blijft jammer dat Sram niet gewoon een reeks 12sp cassettes maakt die compatible is.
10/38 en 10/44 erbij oid.

Wat is de gravel cassette bij een AXS groep dan? als je 1x rijd?

Patman_vp
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2020 13:56

Patman_vp 07 apr 2020 14:00

Bedankt voor de informatie.
Ik ben zelf ook naarstig op zoek om een SRAM Red AXS cassette te monteren op een XD body (liefst). Ik heb nu een DT Swiss C36 hub met XD driver en denk eraan om de Red 10-33 cassette te modificeren door er aan de achterkant 1,85mm af te draaien.

Ik heb een boost naaf en vrees dat daarvoor nog geen XDR drivers bestaan? Tenminste dat krijg ik als antwoord bij verschillende zaken in NL.

Denk je dat deze aanpassing kan?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 apr 2020 14:31

Patman_vp schreef: 07 apr 2020 14:00 Bedankt voor de informatie.
Ik ben zelf ook naarstig op zoek om een SRAM Red AXS cassette te monteren op een XD body (liefst). Ik heb nu een DT Swiss C36 hub met XD driver en denk eraan om de Red 10-33 cassette te modificeren door er aan de achterkant 1,85mm af te draaien.

Ik heb een boost naaf en vrees dat daarvoor nog geen XDR drivers bestaan? Tenminste dat krijg ik als antwoord bij verschillende zaken in NL.

Denk je dat deze aanpassing kan?
Als ik inderdaad even snel op de site van Mantel kijk dan is XDR greyed out zodra je boost selecteerd (148mm).

Denk dus inderdaad dat er geen 12s road body is voor boost naven. Campa 12s en Shimano road 10/11s road gaan ook niet passen. Kortom, alleen de MTB bodies passen op een boost naaf.*

* alleen even snelle conclusie o.b.v. Mantel site

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 apr 2020 13:21

Dat heeft vaak met de as dikte te maken een MTB body is vaak geconstrueerd dat er een lager in kan waar een 15mm as doorheen kan, (ook de reden dat mavic heel lang gewoon wel goede freewheelsystemen had voor de MTB en niet voor de racer)

Nu zijn de meest racers ook achter al 12mm en hebben de meeste fabrikanten de body,s voor road en MTB gelijk getrokken.

Als het een normale DT rachet body is denk ik dat het uiteindelijk wel gaat. Maar bel even een goede FM of wielbouwer.

Veel merken die nu gewoon een XDR body leveren op een MTB naaf. carbon ti bv, Newmen. Daar leveren ze dan weer de 1,8(5)mm spacer bij. Past het altijd!

Patman_vp
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2020 13:56

Patman_vp 09 apr 2020 12:28

Dankjewel voor de reacties. Ik ga het gewoon proberen en rapporteer het resultaat.

Mr Elmo
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2016 19:49
Locatie: Deventer

Mr Elmo 15 apr 2020 21:10

Wat is de gravel cassette bij een AXS groep dan? als je 1x rijd?
Ik heb een 10-33 besteld. Daar ga ik het eerst mee proberen.

Ik heb een boost naaf en vrees dat daarvoor nog geen XDR drivers bestaan? Tenminste dat krijg ik als antwoord bij verschillende zaken in NL.
Mijn nieuwe frame is ook boost. Ik ga rijden met de Industrie nine hydra achternaaf. Het is mij verzekerd dat daar een XDR cassette op past.

Deze week komen alle onderdelen binnen en hopelijk volgende week de wielen.
dan kan alles inelkaar.
Heb alleen nog geen idee welke crankset er op gaat komen en of deze boost moet zijn met betrekking tot de kettinglijn. Die ga ik als laatste bestellen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 apr 2020 13:38

Dan pak je de road 10/33 cassette. Ook een optie natuurlijk.

Carbon TI XDR race body past op hun boost naaf. Dat heb ik zelf getest (nadat ze zelf ook aangaven dat het kon.
Ik weet haast zeker dat DT 180 ook past. De plaats van het kleinste kransje is namelijk gelijk. de Eagle is alleen een paraplu ipv recht op het grootste kransje

Mr Elmo
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2016 19:49
Locatie: Deventer

Mr Elmo 01 mei 2020 20:28

Mijn nieuwe frame is ook boost. Ik ga rijden met de Industrie nine hydra achternaaf. Het is mij verzekerd dat daar een XDR cassette op past.
Het paste inderdaad, maar het wiel past niet in mijn frame. Het kleinste tandwiel komt tegen de derailleur hanger aan.

Ik heb nog een andere vraag. Het is inmiddels met een andere naaf getest en die past wel, echter krap. Net / net niet genoeg ruimte voor de ketting t.o.v de derailleur hanger. (boost naaf met XDR hub)
Wat ik mij afvraag is wat normaal gesproken de afstand is tussen het kleinste tandwiel en het einde van de naaf bij een XD cassette met XD hub en boost naaf. Als dit hetzelfde is als een XDR cassette op een XDR hub een boost naaf zou het toch moeten werken.

Mr Elmo
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2016 19:49
Locatie: Deventer

Mr Elmo 16 jun 2020 21:06

Update.

Het is uiteindelijk niet gelukt met een XDR body. Was te weinig ruimte in mijn achterbrug. De ketting kwam bijna tegen het frame aan. .De kans op beschadiging was mij te groot.
De Force derailleur vervangen door een Eagle en als alternatief een Rotor 11-39 cassette gebruikt.
IMG_5716.jpg
Laatst gewijzigd door Mr Elmo op 16 jun 2020 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 jun 2020 21:20

Toch is dat raar. De xdr cassette is bijna 2mm smaller, bij de Eagle gaat juist het grote tandwiel verder naar buiten. Bij mij carbon ti naven was niet eens het bestellen van de derrie nodig.

Plaats reactie