Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Kuota Kharma vervangen door?

Lsmv
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2020 21:43

Lsmv 25 apr 2020 21:48

Ik wil mijn fiets gaan vervangen door een mooi nieuw of tweedehands exemplaar. Budget ergens rond 2000-2500 euro, Carbon, disc zijn randvoorwaardelijk. Welke merken en modellen zouden jullie aanraden?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 apr 2020 07:34

Alle fietsen die passen en die je mooi vindt.
Ga je voor tweedehands dan moet de staat van onderhoud uiteraard wel overeen komen met de prijs. Kun je dat niet beoordelen, dan koop je nieuw.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 26 apr 2020 08:30

+1 voor Ernie C

Wil je meer te weten komen dan zou je eigenlijk zou moeten aangeven:
- moet de nwe fiets comfort racer worden of aero racer of gravel racer
- wat bevalt je aan je huidige fiets en wat niet
- hoe km / week ga je er mee rijden
- hoe lang zijn je ritten
- maat van je huidige Kharma
- in welke omgeving rij je het meest
- wil je veel gaan klimmen in de bergen op vakantie
- etc.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 apr 2020 09:28

Lsmv schreef: 25 apr 2020 21:48 Ik wil mijn fiets gaan vervangen door een mooi nieuw of tweedehands exemplaar. Budget ergens rond 2000-2500 euro, Carbon, disc zijn randvoorwaardelijk. Welke merken en modellen zouden jullie aanraden?
De opvolger van mijn Kuota kharma is een Sensa Gulia G2 geworden 4 jaar geleden en rij er nog steeds mee,top fiets voor die prijs.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Lsmv
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2020 21:43

Lsmv 26 apr 2020 09:54

Hey Ernie-c... kom weinig mensen tegen die ice-t en zijn rock avonturen kennen 😀

Fiets is vooral bedoeld om vanaf het voorjaar de weg op te gaan, dus geen crosser. Ritten variërend van 50 tot 200km. Voornamelijk vlak, met uitspattingen van dagen en tochten op de Utrechtse heuvelrug en rond Valkenburg. Geen plannen voor de mont Ventoux.

Van de kharma bevallen: gewicht, strak sturen, snelheid en gemak van klimmen in de Nederlandse bergen. Fiets heeft een ultegra groep, maar ik denk dat huidige 105 net zo goed is als de ultegra van 5 jaar geleden.

Wat minder bevalt: de leeftijd zorgt ervoor dat er continu redelijk wat onderhoud Nodig is. Op lange ritten zou een beetje meer comfort niet erg zijn, met name op klinkers 😀

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 apr 2020 21:11

Meer comfort over slecht wegdek krijg je eigenlijk altijd als je voor schijven gaat. Je kunt dan bredere banden kwijt.

Als de geometrie van de Kuota je bevalt, hoef je niet specifiek naar endurance/comfort fietsen te kijken.

105 schakelt eigenlijk altijd al even goed als Ultegra. In 5 jaar is er niet veel verbeterd. Verwacht geen wonderen.

105 is wel een paar 100 gram zwaarder. Schijfremmen maken de fiets ook al flink zwaarder. Geef je iets om het gewicht van de fiets, dan zou ik toch wel aan Ultegra denken.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie