Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

ovaal of niet

Patrick1966
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2020 19:18

Patrick1966 19 apr 2020 18:26

lugosi schreef: 19 apr 2020 18:05
Patrick1966 schreef: 19 apr 2020 17:42 ................ Heb nu de laatste 14 dagen 740 km gefietst , das niet slecht volgens mij maar steeds stik kapot als ik thuis kom en dat zou ik graag wat kunnen vermijden ..............
740 km op twee weken is behoorlijk wat. Heb je dat voldoende langzaam opgebouwd?
Ben steeds een uitslover geweest , nooit geen geduld gehad in het leven , moest steeds snel gaan , zal dat misschien best wat afleren en luisteren naar goede raad :?

Patrick1966
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2020 19:18

Patrick1966 19 apr 2020 18:28

walter- schreef: 19 apr 2020 18:09 Hoi Patrick,

Knap om na zoveel jaar en na grote lichaamlijke kwalen terug de fiets op te kruipen.

Kleine tip na je feedback: leer nu toch eerst traag fietsen. Zoveel km in korte tijd is knap, maar je zal meer duurzaam uithouding trainen door niet uitgeput thuis te komen.
Focus nu enkel op plezier en rustig rijden eerst. De ovalen bladen gaan nooit vermijden dat je moe wordt. Hoogstens vind je het fijner net iets gelijkmatiger te trappen. Maar je gaat nooit of nooit fris thuiskomen waar je nu moe thuis komt. Het is hoogstens een klein detail. Zeg je vriend vooral om trager te rijden als hij met jou wil rijden. Daar ga je meer plezier aan hebben op termijn.

Veel sterkte en plezier op de fiets!

Walter
Zal je raad maar eens opvolgen voor mijn eigen goed zeker . ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 apr 2020 18:42

Patrick1966 schreef: 18 apr 2020 19:54 ....Ik zou graag ovale tandwielen willen plaatsen van Black oval .............
Bedoel je ovale bladen van Absolute Black?

Ik rij er nu al ettelijke 1000-en km mee en ben ook met deze ovale bladen soms nog "stikkapot".
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 apr 2020 18:47

Patrick1966 schreef: 19 apr 2020 17:48
nijkie schreef: 19 apr 2020 09:43 Voor ,achter, zijkant? van de knie en bovenbenen heb je klachten en andere bladen zouden dit oplossen waarschijnlijk?
Bij mijn fietsmaat heeft het toch geholpen , hopelijk bij mij ook :(
Denk eerder dat je anders moet gaan rijden (lees rustiger).succes alvast.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Bome
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 dec 2014 20:26

Bome 19 apr 2020 19:46

Patrick1966 schreef: 19 apr 2020 17:42
walter- schreef: 19 apr 2020 12:10 Hoi Patrick,
En kan je benoemen wat de oorzaak is van je problemen?
Hoeveel kms per week/maand... rij je?

Walter
Het is nu 30 jaar geleden dat ik nog gefietst had , ben terug begonnen verleden jaar .
Na mijn slokdarmoperatie en twee jaar geleden een darmoperatie ben ik 44 kg afgevallen en heb ik geen maag meer dus moeilijk om lange ritten aan te houden door geen genoeg voeding te kunnen benuttigen voor de rit , praat dan meer of 80 km , daarom dat mijn maat zei waarmee ik ga rijden van probeer ovaal en je zal rustiger kunnen rijden zowel plat als bergop . Ben benieuwd . Heb nu de laatste 14 dagen 740 km gefietst , das niet slecht volgens mij maar steeds stik kapot als ik thuis kom en dat zou ik graag wat kunnen vermijden , zou graag volgend jaar de Mont venttoux willen oprijden , misschien een droom maar dat zie ik dan wel .
740km in 14 dagen is veel. genoeg mensen die daar in een maand nog amper aankomen.
Ik denk dat de pijnlijke knieen en bovenbenen meer baat hebben bij wat rust.
Helemaal als je het aantal fietsuurtjes in de laatste weken sterk hebt verhoogt.

Zelf rij ik ook met ovals. Eerst alleen op de mtb, sinds eind vorig jaar ook op de racefiets. Trapt net wat lekkerder, maar nog steeds moe.

ik weet niet of je met een hartslagmeter of vermogensmeter rijdt, anders zou ik eerder daar wat geld in investeren.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 20 apr 2020 08:08

Bome schreef: 19 apr 2020 19:46 ik weet niet of je met een hartslagmeter of vermogensmeter rijdt, anders zou ik eerder daar wat geld in investeren.
Dit is ook wat bij mij naar boven kwam; doe een harstlagmeter om, en zorg dat hij gaat piepen als je hartslag te ver oploopt.
Dan voorkom je dat je ongemerkt te diep gaat.

Daarnaast vind ik een cadansmeter ook heel fijn, 95-100 RPM trappen is minder belastend voor je gewrichten dan 80-90. Soms zakt je cadans ongemerkt, en dan helpt het als je dat op een schermpje ziet.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 apr 2020 11:58

Patrick1966 schreef: 19 apr 2020 17:42 Na mijn slokdarmoperatie en twee jaar geleden een darmoperatie ben ik 44 kg afgevallen en heb ik geen maag meer dus moeilijk om lange ritten aan te houden door geen genoeg voeding te kunnen benuttigen voor de rit , praat dan meer of 80 km , daarom dat mijn maat zei waarmee ik ga rijden van probeer ovaal en je zal rustiger kunnen rijden zowel plat als bergop . Ben benieuwd . Heb nu de laatste 14 dagen 740 km gefietst , das niet slecht volgens mij maar steeds stik kapot als ik thuis kom en dat zou ik graag wat kunnen vermijden
Je bent in korte tijd (veel) meer gaan fietsen na een situatie waarin je conditie door je medische situatie niet goed was. Heb je rustig genoeg opgebouwd? Je mag zeker ook eens een paar dagen rust nemen. Als je het serieus wilt aanpakken zou je eens bij een sportmedisch centrum langs kunnen gaan voor trainingsadvies.

Qua voeding voor/tijdens/na het fietsen zou ik zeker eens een (sport)diëtist raadplegen.
Die kan bijvoorbeeld inschatten hoeveel gram koolhydraten je ongeveer nodig hebt voor het soort ritten dat je wilt maken, of het voor jou überhaupt mogelijk is om zulke hoeveelheden op te nemen, en kijken of er mogelijkheden zijn om met slimme voeding méér op te kunnen nemen.
NB ga naar een diëtist, want een voedingsconsulent oid is niet opgeleid om mensen met een medische geschiedenis zoals de jouwe te begeleiden.

De invloed van ovale of ronde kettingbladen is in dit verhaal volkomen verwaarloosbaar, daar zou ik voorlopig geen geld en moeite aan gaan besteden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Patrick1966
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2020 19:18

Patrick1966 22 apr 2020 15:22

Bome schreef: 19 apr 2020 19:46
Patrick1966 schreef: 19 apr 2020 17:42
walter- schreef: 19 apr 2020 12:10 Hoi Patrick,
En kan je benoemen wat de oorzaak is van je problemen?
Hoeveel kms per week/maand... rij je?

Walter
Het is nu 30 jaar geleden dat ik nog gefietst had , ben terug begonnen verleden jaar .
Na mijn slokdarmoperatie en twee jaar geleden een darmoperatie ben ik 44 kg afgevallen en heb ik geen maag meer dus moeilijk om lange ritten aan te houden door geen genoeg voeding te kunnen benuttigen voor de rit , praat dan meer of 80 km , daarom dat mijn maat zei waarmee ik ga rijden van probeer ovaal en je zal rustiger kunnen rijden zowel plat als bergop . Ben benieuwd . Heb nu de laatste 14 dagen 740 km gefietst , das niet slecht volgens mij maar steeds stik kapot als ik thuis kom en dat zou ik graag wat kunnen vermijden , zou graag volgend jaar de Mont venttoux willen oprijden , misschien een droom maar dat zie ik dan wel .
740km in 14 dagen is veel. genoeg mensen die daar in een maand nog amper aankomen.
Ik denk dat de pijnlijke knieen en bovenbenen meer baat hebben bij wat rust.
Helemaal als je het aantal fietsuurtjes in de laatste weken sterk hebt verhoogt.

Zelf rij ik ook met ovals. Eerst alleen op de mtb, sinds eind vorig jaar ook op de racefiets. Trapt net wat lekkerder, maar nog steeds moe.

ik weet niet of je met een hartslagmeter of vermogensmeter rijdt, anders zou ik eerder daar wat geld in investeren.
Heb een Mio 215 met hartslagmeter en cadansmeter , meestal trap ik tussen de 85 en 95 omwentelingen en heb ik een hartslag tussen de 120 à 140 slagen per minuut , is wel wat aanpassen met de ovalen tandwielen :D

Patrick1966
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2020 19:18

Patrick1966 22 apr 2020 15:23

vermeulen schreef: 20 apr 2020 08:08
Bome schreef: 19 apr 2020 19:46 ik weet niet of je met een hartslagmeter of vermogensmeter rijdt, anders zou ik eerder daar wat geld in investeren.
Dit is ook wat bij mij naar boven kwam; doe een harstlagmeter om, en zorg dat hij gaat piepen als je hartslag te ver oploopt.
Dan voorkom je dat je ongemerkt te diep gaat.

Daarnaast vind ik een cadansmeter ook heel fijn, 95-100 RPM trappen is minder belastend voor je gewrichten dan 80-90. Soms zakt je cadans ongemerkt, en dan helpt het als je dat op een schermpje ziet.
Probeer daar ook op te letten , cadans en hartslag ;)

Patrick1966
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2020 19:18

Patrick1966 22 apr 2020 15:27

scepticus schreef: 20 apr 2020 11:58
Patrick1966 schreef: 19 apr 2020 17:42 Na mijn slokdarmoperatie en twee jaar geleden een darmoperatie ben ik 44 kg afgevallen en heb ik geen maag meer dus moeilijk om lange ritten aan te houden door geen genoeg voeding te kunnen benuttigen voor de rit , praat dan meer of 80 km , daarom dat mijn maat zei waarmee ik ga rijden van probeer ovaal en je zal rustiger kunnen rijden zowel plat als bergop . Ben benieuwd . Heb nu de laatste 14 dagen 740 km gefietst , das niet slecht volgens mij maar steeds stik kapot als ik thuis kom en dat zou ik graag wat kunnen vermijden
Je bent in korte tijd (veel) meer gaan fietsen na een situatie waarin je conditie door je medische situatie niet goed was. Heb je rustig genoeg opgebouwd? Je mag zeker ook eens een paar dagen rust nemen. Als je het serieus wilt aanpakken zou je eens bij een sportmedisch centrum langs kunnen gaan voor trainingsadvies.

Qua voeding voor/tijdens/na het fietsen zou ik zeker eens een (sport)diëtist raadplegen.
Die kan bijvoorbeeld inschatten hoeveel gram koolhydraten je ongeveer nodig hebt voor het soort ritten dat je wilt maken, of het voor jou überhaupt mogelijk is om zulke hoeveelheden op te nemen, en kijken of er mogelijkheden zijn om met slimme voeding méér op te kunnen nemen.
NB ga naar een diëtist, want een voedingsconsulent oid is niet opgeleid om mensen met een medische geschiedenis zoals de jouwe te begeleiden.

De invloed van ovale of ronde kettingbladen is in dit verhaal volkomen verwaarloosbaar, daar zou ik voorlopig geen geld en moeite aan gaan besteden.
Alvast bedankt voor de raad maar heb ze al geplaatst , moet zeggen dat op vlakke weg het iets beter gaat , bergop is nog wat zoeken , nog wat sleutelen aan hoogte zadel misschien . :roll:

Bome
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 dec 2014 20:26

Bome 22 apr 2020 16:05

Patrick1966 schreef: 22 apr 2020 15:22 Heb een Mio 215 met hartslagmeter en cadansmeter , meestal trap ik tussen de 85 en 95 omwentelingen en heb ik een hartslag tussen de 120 à 140 slagen per minuut , is wel wat aanpassen met de ovalen tandwielen :D
Heb je ooit je omslagpunt bepaald?
120-140 bpm is best wel een groot verschil. Kan net het verschil zijn tussen grotendeels vetverbranding of grotendeels suiker verbranding, of wel verzuren of niet verzuren.

hartslag die nu met ovale tandwielen wat hoger is, is normaal. Je zult je neuromusculair aan moeten passen aan de ovals.

Officieel zou je niets hoeven wijzigen aan de zadelhoogte, tenzij deze al niet klopte.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 apr 2020 18:12

740km op 2 weken is niet zoveel (doe dat geregeld op een week), het wordt pas veel als je lichaam dat niet gewoon is.

Steeds stikdood kapot zitten op het einde is natuurlijk ook contraproductief.

Ovaal of niet, ik doe het niet omdat ik nu geen last heb en het niet wil riskeren. Heb je wel pijn en het geld ligt er toch, niets houd je tegen om het te proberen, is het niet jouw ding kan je nog altijd terug.

Bij ons in de club zijn de ervaringen erg verdeeld. Van "nooit nog iets anders" tot "ik voel er niks van" tot "wat een rommel, nooit meer"
Ik denk dat het gerommel in de marge is :D
Afbeelding

Plaats reactie